گروه دیپلماسی: با گذشت یک ماه از حصول توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در وین اتریش و در شرایطی که این توافق هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است، دولت سوئیس روز پنج‌شنبه 22 مرداد «لغو تحریم‌ها علیه ایران را اجرایی کرد». به گزارش «ایرنا» به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، وزیر اقتصاد سوئیس روز چهارشنبه (12 آگوست) اعلام کرد که دولت این کشور در نظر دارد تحریم‌ها علیه محصولات پتروشیمی، فلزات ارزشمند و همچنین برخی از محدودیت‌های مالی و بیمه را که سوئیس علیه ایران وضع کرده بود، لغو کند.


در همین راستا شورای فدرال سوئیس در بیانیه‌ای ضمن استقبال از توافق ایران و 1+5 تحریم‌های خود علیه ایران را که قبلا به حالت تعلیق درآمده بود، لغو کرد. این بیانیه می‌افزاید: «این توافق دورنمای جدید سیاسی و اقتصادی به روی ایران از جمله روابط دوجانبه باز می‌کند.» به گفته دولت سوئیس، این گام به معنای حمایت این کشور از اجرای توافق هسته‌ای است که ماه ژوئیه میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین به دست آمد. در پی حصول توافق ژنو میان ایران و غرب در اواخر سال 2013، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا از اوایل سال 2014 این بخش از تحریم‌ها علیه ایران را به حالت تعلیق درآورده بودند. سوئیس با اینکه جزو اتحادیه اروپا به شمار نمی‌رود، اما با این حال از تحریم‌های غرب علیه ایران پیروی می‌کرد. در بیانیه دولت سوئیس همچنین نسبت به «تبادل گسترده سیاسی و اقتصادی» میان این کشور و ایران اظهار امیدواری شده است. به‌دنبال این اقدام سوئیس، وزارت امور خارجه آمریکا به طور مشخص اظهارنظری نکرده است؛ اما مارک تونر، سخنگوی این وزارتخانه، گفت: ایالات‌متحده تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید نکند که ایران در حال اجرای شرایط تعیین شده در توافق وین است، هیچ گونه تحریمی علیه این کشور را لغو نخواهد کرد. سوئیس نیز همچون دیگر کشورهای اروپایی امیدوار است تا با گشوده شدن درهای اقتصاد ایران به سوی غرب، وارد بازار جوان و پویای این کشور شود؛ به‌ویژه آنکه تحریم ایران در چند سال گذشته موجب کمبودهایی در این کشور شده که شرکت‌های اروپایی امید به جبران آنها و به تبع آن کسب درآمد دارند. البته دولت سوئیس تاکید کرده، چنانچه اجرای توافق وین با مشکل روبه‌رو شود، این کشور وضع دوباره تحریم‌های لغو شده را حق خود می‌داند.


آزادسازی بدهی‌های نفتی هند

از سوی دیگر همزمان با سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به هند، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که هند در نظر دارد یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران از بابت خرید نفت را آزاد کند. رویترز از قول دو منبع آگاه که نخواستند نامی از آنها برده شود، گزارش داد که راجیو مهیریشی، وزیر دارایی هند، ماه گذشته از پالایشگاه‌های این کشور خواست تا در دو قسط جداگانه هر کدام مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار از طلب‌های ایران را پرداخت کنند. از پاییز سال ۹۲ و به‌دنبال توافق موقت هسته‌ای، هند در چند نوبت بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرد، اما هنوز ۵/ ۶ میلیارد دلار به ایران بدهکار هستند.


افزایش دموکرات‌های حامی توافق

در آمریکا جدال میان کاخ سفید و کنگره بر سر تایید یا رد توافق همچنان ادامه دارد؛ در این رابطه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که برای پیروزی در برابر مخالفان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به حمایت ۳۴ سناتور در کنگره نیاز دارد، تاکنون تقریبا توانسته نظر مثبت 18 سناتور را برای حمایت از توافق جلب کند.


همزمان با این موضوع و با وجود تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای رد برجام در کنگره، ۹۸ نفر از رهبران برجسته یهودی، خاخام‌ها و غول‌های‌هالیوود یک نامه یک صفحه‌ای سرگشاده خطاب به کنگره را در حمایت از توافق هسته‌ای با ایران امضا کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، در شرایطی که «براد شرمن» و «چاک شومر» از چهره‌های برجسته دموکرات کنگره با توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ اعلام مخالفت کردند، این گروه از توافق اعلام حمایت کرده‌اند.