گروه دیپلماسی: در آستانه ضرب‌الاجل توافق نهایی هسته‌ای و در زمانی که برنامه جامع اقدام مشترک در وین اتریش در حال نگارش است، سخنگوی وزارت امور خارجه از حمایت‌ها و پشتیبانی رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره‌کننده و اعتماد ایشان به کاری که انجام می‌شود، تشکر و قدردانی کرد و گفت پشتوانه سیاست خارجی ایران حمایت‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حمایت‌های مردمی است.

همزمان سخنگوی کاخ سفید نیز گفت که اطمینان دارد که یک توافق نهایی با ایران در روزهای پایانی قبل از ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن (۹ تیر) حاصل خواهد شد، ولی پذیرفت که برخی از جزئیات ممکن است کماکان پس از حصول این توافق مشخص شود. به گزارش «ایرنا»، مرضیه افخم روز چهارشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه حمایت‌های رهبری بسیار گرانبها و سرمایه عظیمی است و برای تیم مذاکره‌کننده هم بسیار تعیین‌کننده و راهگشاست، درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفت: «موضوعات در حال مذاکره است، در روند مذاکرات جاری که بسیار فشرده و در مرحله بسیار سختی است، کار دنبال می‌شود.» افخم افزود: «همه موضوعات در حال گفت‌و‌گو است و باید گفت‌و‌گوها در سطح کارشناسان، معاونان و در زمان خود در سطح وزرا ادامه پیدا کند تا شکل نهایی را به خود بگیرد.» (بخش‌های دیگری از این نشست خبری در صفحه ۲ چاپ شده است).


خطوط قرمز

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا مصوبه مجلس می‌تواند مسیر مذاکرات را تغییر دهد؟ گفت: «بیانات شب گذشته رهبر معظم انقلاب بسیار روشن و دقیق است؛ چون تیم مذاکره‌کننده بر اساس رهنمودهای ایشان کار را دنبال می‌کند و در هر توافق احتمالی، خطوط قرمز مورد توجه است، باید این روند ملاک کار قرار داده شود.»


حضور وزرای خارجه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره زمان حضور وزرای خارجه در مذاکرات هسته‌ای گفت: «کار کارشناسان و معاونان ادامه دارد، مذاکرات برای نهایی کردن متونی که در دست است و کار روی نقاط اختلافی به صورت فشرده انجام می‌شود.» افخم افزود: «هنوز زمان قطعی حضور وزرای خارجه مشخص نیست، بخشی منوط به پیشرفت کار است، اما آنچه قطعی است این اتفاق قبل از موعد اعلام شده برای توافق احتمالی انجام خواهد شد و وزرا در وین خواهند بود.»


اطمینان کاخ سفید

همزمان با سخنان افخم، همتای او در کاخ سفید گفت اطمینان دارد که یک توافق نهایی با ایران در روزهای پایانی قبل از ضرب‌الاجل 30 ژوئن حاصل خواهد شد، ولی پذیرفت که برخی از جزئیات ممکن است کماکان پس از حصول این توافق مشخص شود. به گزارش پایگاه خبری «بلیز» آمریکا، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا پس از توافق نهایی مذاکرات هسته‌ای با ایران ادامه خواهد یافت یا نه گفت: «ما همچنان دیپلمات‌هایمان را به کار خواهیم گرفت.»


دیدار وزرای خارجه

همچنین وزرای خارجه ایران و ۱+۵ امروز پنج‌شنبه برابر با ۲۵ ژوئن برای یک دور مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران با هم دیدار خواهند کرد. به گزارش «تسنیم»، یک منبع دیپلماتیک ضمن اعلام خبر دیدار وزیران خارجه ایران و گروه ۱+۵ در روز پنج‌شنبه به ایتارتاس افزود: «رؤسای هیات‌های دیپلماتیک ۶ کشور روز پنج‌شنبه در وین گرد هم می‌آیند.»


موافقت با تمدید

از سوی دیگر، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روز چهارشنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره موضع روز گذشته کاخ سفید مبنی بر اینکه زمان مذاکرات هسته ای در صورت نیاز تمدید می‌شود، گفت: «اگر ابهامی باقی بماند که با تمدید زمان مذاکرات قابل رفع باشد، طبیعی است که ما با این تمدید موافقت کنیم.» او اما افزود: «در این خصوص ما هم امیدواریم که به وقت، مذاکرات را به اتمام برسانیم.»


آمادگی برای ارائه تاسیسات پیشرفته

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه گزارش داد که یک سند محرمانه نشان می‌دهد که اگر تهران برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، آمریکا و شرکای مذاکراتی آن آماده ارائه پیشنهاد رآکتورها با فناوری پیشرفته و دیگر تجهیزات به ایران هستند. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ آسوشیتدپرس ضمن تکرار ادعای بی‌اساس و بدون مدرک درباره برنامه هسته‌ای ایران، در ادامه این گزارش مدعی شد: «فراتر از توافقی که توانایی ایران را برای ساخت بمب اتمی برای حداقل ۱۰ سال محدود می‌کند، آمریکا و شرکای مذاکره‌ای آن امیدوارند هرگونه زمینه‌ای را که بر اساس آن ایران استدلال کند نیاز به توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود دارد، از بین ببرند؛ برنامه‌هایی که می‌تواند در جریان اجرای توافق هسته‌ای برای تولید سلاح استفاده شود».


هیات‌های بازرسی

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: «با برخی وزرای خارجه دیدار کردیم. به (محمد جواد) ظریف (وزیر خارجه ایران) گفتم که امیدواریم به توافق برسیم، اما این توافق باید قاطع و خوب باشد. ایران باید معاهدات بین‌المللی و همچنین مساله بازرسی‌ها را بپذیرد. ورود هیات‌های بازرسی (به ایران) ضروری است. ما بر این موضع خود باقی می‌مانیم و این موضع تغییر نخواهد کرد.»