اعتماد دوباره به «فانی» عکس: آکو سالمی، دنیای اقتصاد

زینب موسوی: علی اصغر فانی، با رای اعتماد دوباره نمایندگان مجلس، در وزارت آموزش و پرورش ماند. این سرنوشت دومین استیضاح در کابینه حسن روحانی است که برخلاف اولین استیضاح، به ماندگاری وزیر در جایگاه وزارت انجامید. آنچه این سرنوشت متفاوت را برای استیضاح فانی رقم زد، رای اعتماد دوباره ۱۶۷ تن از نمایندگانی بود که با وجود تلاش نمایندگان خواهان استیضاح، به ماندن «فانی» در وزارت آموزش و پرورش رای مثبت دادند. در مقابل اما، موافقان استیضاح با ۷۶ رأی از رسیدن به مقصود خود بازماندند.

با رای اعتماد دوباره مجلسی‌ها
«فانی» ماند

اگرچه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه استیضاح حضور نیافت اما اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و تعدادی از وزیران کابینه در این جلسه حضور یافتند.


جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش دیروز در صحن بهارستان در شرایطی برگزار شد که بسیاری از مجلسی‌ها پیش از این، مخالفت خود را با این استیضاح اعلام کرده بودند؛ جلسه‌ای که به دلیل اظهارات برخی استیضاح‌کنندگان در مخالفت با «فانی»، بیشتر به تلاش انتخاباتی برخی نمایندگان شباهت داشت چه آنکه اکثر نمایندگانی که برای مخالفت با وزیر پشت تریبون رفتند با اشاره به مشکلات آموزشی حوزه انتخابیه خود، بر وجود مشکلات فراوان در معیشت معلمان و فرهنگیان تاکید داشتند.


استیضاح‌کنندگان در شرایطی مشکلات معیشتی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش کشور خواندند که گزارش نظارتی مجلس نشان می‌دهد وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۳ حدود ۹۹ درصد از بودجه ۲۰ هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی خود را به‌عنوان حقوق در اختیار معلمان و فرهنگیان قرار داده و تنها یک درصد آن را برای امور فرهنگی هزینه کرده است. معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی دو روز پیش گزارش اقدامات نظارتی در سال سوم مجلس را قرائت کرده بود.




از سوی دیگر نکته‌ای که در جلسه استیضاح فانی بیش از هر موضوعی خودنمایی می‌کرد، اذعان موافقان و مخالفان وزیر آموزش و پرورش به وجود مشکلات معیشتی در قشر فرهنگیان از یکسو و بی‌اثر بودن استیضاح علی اصغر فانی از سوی دیگر بود. غلامرضا تاجگردون، در موافقت با وزیر آموزش و پرورش گفت: «وزارت آموزش و پرورش بیشترین آمار استیضاح را دارد و این درحالی است که هیچ‌گاه استیضاح وزیران آموزش و پرورش موجب بهبود اوضاع نشده است.» رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت باید به استیضاح توجه کافی کند، ایرادات نمایندگان در مورد کمبودها در وزارت آموزش و پرورش را بجا خواند و تاکید کرد: «استیضاح امروز دلسوزانه است اما پاسخی مناسب به دغدغه فرهنگیان نیست.»


به گفته تاجگردون استیضاح صورت گرفته، نتیجه نخواستن‌های دیروز و نتوانستن‌های امروز است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «گزارش تفریغ بودجه ۹۳ نشان می‌دهد ۱۱۰ درصد از اعتبارات وزارت آموزش و پرورش محقق شده است، یعنی علاوه بر تحقق بودجه این وزارتخانه ۱۰ درصد نیز از منابع دیگر به این وزارتخانه اختصاص یافته است.»


غلامرضا مصباحی مقدم نیز در موافقت با وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که کارهای دو سال قبل فانی از چهار سال دولت قبل بیشتر بوده است. او افزایش ۵ میلیاردی بودجه وزارتخانه برای سال ۹۴ را کمک بزرگی به وضعیت معلمان خواند و در عین حال گفت: «با توجه به گستردگی این وزارت و بدهی سنگین وزارت به معلمان بابت بازنشستگی‌ها و حق‌التدریس‌ها این بودجه کافی نیست و مشکلات بر جا مانده است.» به باور او بیشترین مشکلات آموزش و پرورش که در استیضاح مطرح شده ربطی به وزیر ندارد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه برکناری فانی را وارد شدن به معادله باخت- باخت دانست و تاکید کرد که نتیجه این کار به نفع معلمان و فرهنگیان نخواهد بود.


به هر روی مجلسی‌ها دفاعیات علی‌اصغر فانی از عملکرد خود در وزارت آموزش و پرورش و نیز اظهارات موافقان او را قانع‌کننده‌تر از اظهارات مخالفان دانستند و استیضاح او با ۷۶ رأی موافق، ۱۶۷ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در صحن رای نیاورد.

اعتماد دوباره به «فانی»

اعتماد دوباره به «فانی»