ایرنا: یک مقام نزدیک به هیات کنسولی ایرانی برخی اخبار منتشره مبنی بر توافق ایران و استرالیا برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی را رد کرد و گفت: چنین موضوعی درست نیست و توافقی در این خصوص صورت نگرفته است. او افزود: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران بر مبنای آزادی عمل اتباع خود برای گزینش محل اقامت و شغل خود است و چنانچه کسی از اتباع کشورمان قصد بازگشت به ایران را داشته باشد این بازگشت باید داوطلبانه و فارغ از هرگونه اجبار صورت گیرد.

پیش‌تر مقام‌های استرالیا ادعا کردند که با ایران در حال دستیابی به توافقی هستند که براساس آن مهاجرانی را که فاقد شرایط پناهجویی هستند و از طرفی بازگشت داوطلبانه به ایران را نمی‌پذیرند، به ایران بازگردانده شوند.

در این گزارش همچنین آمده بود که یک هیات ایرانی به ریاست «علی چگینی» مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه در کانبرا با «جولی بیشاپ» وزیر امور خارجه استرالیا و «پیتر داتون» وزیر مهاجرت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. تارنمای روزنامه‌های «سیدنی مورنینگ هرالد»، شبکه خبری استرالیا و روزنامه «وست استرالیا» روز جمعه به این دیدارها پرداختند. براساس گزارش این رسانه‌ها، دولت استرالیا در مقابل بازگشت مهاجرانی که فاقد شرایط پناهجویی هستند، بورسیه‌های مختلفی به دانشجویان ایرانی اعطا می‌کند و همچنین روادید گردشگری و کاری برای شهروندان ایرانی که قصد سفر به استرالیا را دارند تسهیل و امکان تاسیس کنسولگری در سیدنی و ملبورن را فراهم می‌کند. در این توافق‌نامه همچنین از دولت ایران خواسته شده است، مجازاتی برای پناهجویانی که به ایران بازمی‌گردند در نظر نگیرد. جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا اواخر فروردین ماه امسال در سفر به ایران، موضوع بازگشت پناهجویان را مطرح کرد و از مقامات ایرانی خواست در کوتاه‌ترین زمان ممکن به منظور ادامه گفت وگوها در این مورد به استرالیا سفر کنند. در دو دولت پیشین استرالیا شمار زیادی از ایرانیان با پرداخت پول به قاچاقچیان انسان از اندونزی به استرالیا سفر می‌کردند. رسانه‌های استرالیا اعلام کردند، ایران به تازگی از پذیرش هزاران مهاجر پناهجو که مجبور به بازگشت به ایران شده‌اند از جمله ۳۰۰ پناهجوی بازداشت شده در مرکز مانوس، ۱۶۶ بازداشتی نائورو، ۴۴۰ بازداشتی داخل مرزهای استرالیا و همچنین بیش از هشت هزار نفری که منتظر دریافت روادید موقت هستند، خودداری کرده است.