گروه دیپلماسی: همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی مذاکرات هسته‌ای، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که با وجود موانع در مذاکرات ایران و گروه 1+5،‌ «شانس حصول یک توافق نهایی» افزایش یافته است.

این گزارش دو روز پس از آن منتشر شد که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت که به دلیل «زیاده‌خواهی طرف مقابل» و «مقاومت ایران» احتمال توافق نهایی «زیاد نیست.» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه یکی از عوامل طولانی شدن روند مذاکرات زیاده‌خواهی‌های آمریکا بوده است، گفت: «در چنین شرایطی انتظار می‌رود تیم مذاکره‌کننده محکم ایستاده و از حقوق ملت دفاع کند.» علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد اینکه آیا دلیل طولانی شدن مذاکرات زیاده‌خواهی‌های آمریکا است؛ گفت: «حتما همین‌طور است چون اگر آنها در چارچوب‌های اولیه عمل می‌کردند، قطعا شاهد طولانی شدن روند مذاکرات نبودیم.» همزمان رویترز در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۲۸ خردادماه، منتشر شد با اشاره به سخنان مقام‌های آمریکایی از جمله باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، درباره احتمال ۵۰-۵۰ رسیدن به توافق نهایی، به نقل از دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات افزود که شانس چنین توافقی با ورود وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+5 به وین در هفته جاری افزایش می‌یابد. این دیپلمات‌ها در عین حال گفته‌اند که هنوز پیشرفت چندانی در موضوعات اصلی مورد اختلاف به دست نیامده است.

یک مقام غربی ارشد به رویترز گفت: «نمی‌توانیم شکست مذاکرات را غیرمحتمل بدانیم، اما بیشتر به نظر می‌آید که به نتیجه می‌رسیم، البته نه تا پایان 30 ژوئن بلکه در روزهای پس از آن.» همچنین یک مقام غربی دیگر در گفت‌وگو با رویترز تاکید کرد: «از نظر من یک توافق حاصل خواهد شد چون اصلی‌ترین بازیگران در این مذاکرات به آن نیاز دارند.»

ایران و گروه 1+5 که نزدیک به دو سال است در حال ادامه این مذاکرات جدی و پیچیده هستند، در اوایل ماه آوریل به یک چارچوب کلی برای توافق نهایی دست‌یافتند، اما اختلافات اصلی شامل راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن آن و جدول زمانی لغو تحریم‌ها حل نشده باقی ماند. این دیپلمات‌ها همچنین اذعان کردند که این مسائل حل نشده می‌تواند به بروز برخی مشکلات و تاخیرهایی منجر شود با این حال تمایل زیادی برای سازش وجود دارد. همزمان یکی از مذاکره‌کنندگان پیشین گروه 1+5 به رویترز گفت که شانس دستیابی به توافق 60 به 40 است. همچنین یک مقام ارشد ایرانی در این‌باره گفت: «توافق به دست خواهد آمد. آمریکایی‌ها بیشتر از ما خواهان این توافق هسته‌ای هستند و این توافق به هر دو کشور کمک خواهد کرد.»


خوشبینی روسیه

در عین حال سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه نیز با بیان اینکه مشکلات کمتری در این دور از مذاکرات وجود دارد، دستیابی به توافق تا ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن را امکان‌پذیر دانست. به گزارش خبرگزاری‌روسی اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف گفت: «ما خواهان تمدید بلندمدت مذاکرات نیستیم. روسیه می‌داند که برخی سیاستمداران از کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای تنها با انتقاد از پیشرفت‌ وارد رایزنی‌ها می‌شوند.» او تاکید کرد: «ما از خواست مقامات ایرانی برای تمرکز روی موضوع به جای ادامه زورآزمایی میان هیات‌های مذاکره‌کننده که کاری زمان‌بر است حمایت می‌کنیم.» ریابکوف که سرپرست هیات مذاکره‌کننده روسیه نیز محسوب می‌شود، بیان کرد: «اشتباه است که بخواهیم همه چیز را به بازی و تمرین‌های تاکتیکی در مذاکرات تبدیل کنیم.»


نخستین نشست پس از موضع‌گیری کری

معاونان وزیران خارجه کشورهای 1+5 در وین برای هماهنگ کردن مواضع در مذاکره با ایران نشستی تشکیل دادند. این نخستین نشست شش قدرت جهانی پس از چرخش آشکار مواضع جان کری وزیر خارجه آمریکا است. در هفتمین دور مذاکرات که نشست هماهنگی میان معاونان وزیر امور خارجه با همتایان شان در شش کشور قدرتمند جهان برگزار شد، مقرر شد روند مذاکرات که کند و آهسته اما رو به پیشرفت ارزیابی می‌شد، قدری شتاب گیرد. سه روز پس از آن، جان کری در اظهارنظری که چرخشی آشکار در مواضع آمریکا ارزیابی شد، گفت که فعالیت‌های گذشته ایران برای واشنگتن ملاک نیست و نگاه آنها به آینده است.


کاهش لیست ۲۳ نفره بازجویی‌ هسته‌ای

از سوی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه لیست ۲۳ نفره بازجویی‌های هسته‌ای به ۱۵ نفر کاهش یافته است، گفت که مجلس به هیچ عنوان اجازه بازجویی از این ۱۵ نفر را هم نخواهد داد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فراکسیون اصولگرایان، محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اعلام این خبر گفت :«نفراتی که از لیست بازجویی‌ها کم شده‌اند بیشتر فرماندهان نظامی کشورمان هستند.» جوکار این را هم گفت که بر اساس طرح جدید مجلس با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ایران» که این هفته به تصویب مجلس خواهد رسید، دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است.