گروه خبر-زینب موسوی: عضوی دیگر از کابینه حسن روحانی، چهارشنبه آینده استیضاح می‌شود. این سرانجام همه تلاش‌هایی است که در چند ماه اخیر، طیفی از نمایندگان، با وجود مسکوت ماندن این طرح از سوی هیات‌رئیسه مجلس انجام داده‌اند. دومین استیضاح در دولت یازدهم در شرایطی به نام علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در آمده است که چهره‌های شاخص بهارستان رغبتی به این استیضاح نشان نداده و در تازه‌ترین اقدام نیز، 15 تن از نمایندگان امضا‌کننده، طی نامه‌ای به هیات‌رئیسه امضای خود، از این طرح پس گرفتند.

ماجرای این استیضاح از همان زمانی که مجلسی‌ها تصمیم گرفتند رضا فرجی دانا، اولین وزیر علوم دولت یازدهم را استیضاح کنند، آغاز شد؛ اما به دلیل حساس بودن استیضاح وزیر علوم، این استیضاح تا امروز به تعویق افتاد. حالا اما این طرح در شرایطی به نقطه پایانی رسیده است که هفته گذشته، هنگامی که در دقایق پایانی جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، محمدرضا باهنر «طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش» با ۶۴ امضا را اعلام وصول کرد، این «پذیرش» را «تحت فشار» اصرار تعدادی از نمایندگان خواند. از سوی دیگر طرح این استیضاح انتقاد سخنگوی دولت را برانگیخته است. محمدباقر نوبخت دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: «استیضاح آقای فانی تنها طرحی نیست که در مجلس وجود دارد و شاهدیم که در ماه‌های پایانی کار نمایندگان تعداد طرح‌های استیضاح رو به افزایش است. البته ما تا آخرین روز فعالیت نمایندگان مطابق قانون به آنها احترام می‌گذاریم و باوجود همه تلاش‌هایی که دولت برای تامین اعتبارات وزارت آموزش و پرورش انجام داده است، در‌صورتی‌که مجلس بتواند منبع دیگری را برای تامین اعتبار به ما معرفی کند از آن استقبال خواهیم کرد.» محمدباقر نوبخت و علی‌اصغر فانی دیروز صبح به مجلس رفتند تا در جلسه‌ای غیرعلنی با نمایندگان درباره آنچه مشکلات معیشتی فرهنگیان خوانده می‌شد، رایزنی کنند. سخنگوی دولت که پس از جلسه غیر‌علنی با نمایندگان در پاستور به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، تاکید کرد: «ما به حقوق قانونی نمایندگان احترام می‌گذاریم. البته سوالات زیاد است. کارت‌ها زیاد است، ولی وظیفه داریم پاسخ منطقی به سوالات بدهیم.»

او در ادامه با طرح این سوال که در شرایط تحریم و وضع موجود آیا این تعداد سوال و موارد گفته شده به نفع گفتمان همزمانی و همدلی است، در پاسخ به سوال «ایرنا» مبنی بر طرح حدود دو هزار سوال از وزرای دولت یازدهم و چگونگی روابط دولت و مجلس در دو سالگی عمر دولت گفت: «هم سوالات بسیار بیشتر از گذشته است و هم طرح‌های استیضاح و کارت‌های زرد؛ این بخش از فعالیت‌های مجلس را چون در چارچوب قانون است پذیرا هستیم و پاسخی منطقی خواهیم داد.» اظهارات محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت دومین واکنشی است که از سوی دولتی‌ها به موضوع استیضاح‌ها به ویژه استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح می‌شود. معاون اول رئیس‌جمهوری نیز دو روز پیش در اولین واکنش، استیضاح وزیر را غیرمنصفانه خواند و تاکید کرد که به جای استیضاح باید فانی را تشویق کرد. استیضاح وزیر آموزش و پرورش موضوعی است که جمعی از نمایندگان مجلس نیز همانند دولت با آن مخالفند. هرچند نمایندگان خواهان استیضاح بیشترین تاکید خود را بر وضعیت بد معیشتی فرهنگیان معطوف و برخی مسائل دیگر را نیز مطرح کرده‌اند، اما یکی از نمایندگانی که ورای فضای مجلس نیز به‌عنوان چهره‌ای فرهنگی شناخته شده است، این استیضاح را به صلاح نمی‌داند. غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گرچه استیضاح را حق نمایندگان مجلس دانسته، اما تاکید کرده استیضاح فانی در شرایط فعلی به صلاح نیست. پیش از این نیز تعدادی از نمایندگان مجلس بر این موضوع تاکید کرده بودند. به باور آنان صرف جابه‌جا کردن افراد در یک وزارتخانه یا استیضاح وزیر، مشکلات وزارت آموزش و پرورش حل نمی‌شود.


پس گرفتن امضا

بر اساس آنچه گفته شد 15 نماینده در نامه‌ای به هیات‌رئیسه مجلس پس گرفتن امضای خود برای استیضاح فانی را اعلام کردند. به گزارش خبرآنلاین، در نامه سیدمحمدعلی موسوی، سیدشکرخدا موسوی، سیدهادی حسینی، غلامرضا کاتب، عطاءالله سلطانی صبور، شهلا میرگلوبیات، عباس صلاحی، عزت‌الله یوسفیان ملا، حجت‌الله درویش‌پور، مهدی کوچک‌زاده، ناصر کاشانی، سلیمان عباسی، سیدمحمد بیاتیان، ناصر صالحی نسب و عبدالله تمیمی به هیات‌رئیسه مجلس آمده است: «ما امضاکنندگان که در مقاطع مختلف بنا به دلایلی برگ استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش را امضا کرده‌ایم با توجه به مذاکرات و تعامل انجام شده با وزیر و معاونان وی و حل مشکلات موردنظر انصراف خود را اعلام می‌کنیم.» به هر روی فرصت یک هفته‌ای مجلس برای رایزنی وزیر آموزش و پرورش با نمایندگان خواهان استیضاح بی‌اثر ماند. اگرچه علی‌اصغر فانی و محمدباقر نوبخت در جلسه غیرعلنی دیروز خود با نمایندگان قول تشکیل کارگروهی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای بررسی دقیق دغدغه‌های فرهنگیان و ارائه راهکارهای مناسب با توجه به ظرفیت نظام بودجه‌ریزی کشور را دادند، اما این موضوع نیز نمایندگان را به انصراف از استیضاح قانع نکرد. بر این اساس علی‌اصغر فانی باید چهارشنبه آینده برای دفاع از خود در جلسه علنی مجلس حاضر شود.