همصدایی اعراب با اسرائیلی‌ها؟
دنیای اقتصاد: کمتر از یک هفته پس از افشای دیدار برخی از مقامات اسرائیلی و عربستانی در مقر شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن و همگرایی دو رژیم درباره آنچه «ترس از اقدامات ایران» خواندند، روز سه‌شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اعتراف کرد که سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، درباره بی‌اثر بودن توافق احتمالی هسته‌ای بر آنچه او دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواند، هم‌نظر هستند. این اتحاد نانوشته نشان می‌دهد که معادلات منطقه‌ای در خاورمیانه سمت‌و‌سوی دیگری به خود گرفته است.



بعد از اعراب، نتانیاهو نیز اعتراف کرد

همصدایی اعراب و اسرائیل در مقابله با ایران

گروه دیپلماسی: کمتر از یک هفته پس از افشای دیدار برخی از مقام‌های اسرائیلی و عربستانی در مقر شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن و همگرایی دو رژیم به بهانه آنچه «ترس از اقدامات ایران» خواندند، روز سه‌شنبه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که رهبران کشورهای عرب خلیج‌فارس در رابطه با «بی‌اثر بودن» توافق احتمالی بر دستیابی ایران به سلاح اتمی با او اتفاق نظر دارند. این در شرایطی است که ایران همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید کرده است. همگرایی اسرائیل و سعودی بر سر ایران که یکدیگر را به رسمیت نمی‌شناسند، این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که معادلات منطقه‌ای از این پس سمت و سوی دیگری به خود خواهد گرفت.


نشستی درباره ایران


«هرتزلیا» شهری در سواحل مرکزی فلسطین اشغالی در شمال تل‌آویو از روز یکشنبه میزبان پانزدهمین نشست سالانه امنیتی-راهبردی هرتزلیا بود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نتانیاهو روز سه‌شنبه در کنفرانس هرتزلیا گفت: «من را بیشتر به‌عنوان کسی که مذاکرات اتمی را می‌خواهد به هم بزند معرفی می‌کنند اما من خیلی بیشتر از شما با چند تن از همسایگان‌مان صحبت کردم و هیچ‌کس در منطقه باور ندارد که توافق با ایران، راه دستیابی این کشور به بمب اتمی را می‌بندد». به گزارش خبرگزاری فارس، بنیامین نتانیاهو مدعی است ایران به‌طور خاص برای اسرائیل و به‌طور کل برای جهان یک تهدید پنج لایه به شمار می‌آید. به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، نتانیاهو در توضیح این ادعای خود گفت: «مهمترین تهدید از طرف ایران، برنامه هسته‌ای این کشور است؛ تهدیدی که توافق هسته‌ای در حال مذاکره میان ایران و ۱+۵، نمی‌تواند آن را کاهش دهد.» به گفته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هدف این توافق «محدود شدن» برنامه هسته‌ای ایران در قبال «توقف» تحریم هاست. بنیامین نتانیاهو که کمپین اصلی انتخابات خود در اسرائیل را براساس جلوگیری از خطر ایران پایه گذاشته بود، در این کنفرانس افزود: «به محض اینکه تحریم‌ها برداشته شود، آنها به صدها میلیارد دلاری دست می‌یابند که قوای تهاجمی ایران را تقویت خواهد کرد.»


اخطار نتانیاهو


او همچنین اخطار داد که این معامله به یک رقابت تسلیحاتی در منطقه دامن خواهد زد و سایر کشورها را به سوی اتمی شدن سوق خواهد داد. این در شرایطی است که رژیم صهیونیستی خود دارای پیشرفته ترین تسلیحات اتمی است و حاضر به پذیرش هیچ نظارت یا محدودیتی نیز نمی‌شود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد، اگر ایران توافق را نقض نکند، ظرف ۱۰ تا ۱۲ سال می‌تواند با مجوز بین‌المللی، تاسیساتی با صدها سانتریفیوژ بسازد که این سانتریفیوژها ۲۵ برابر موثرتر از سانتریفیوژهای موجود ایران خواهند بود. بنابر ادعای بنیامین نتانیاهو، تهدید دیگری که ایران تحمیل می‌کند، از طریق تسلیح متحدان خود با سلاح‌های پیشرفته است که هدف برخی از آنها رژیم صهیونیستی است. او حزب‌الله، متحد ایران را نیز تهدید دیگری خواند که عوامل آن در ۳۰ کشور در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. همچنین به گفته نتانیاهو «تهران» نیز تهدید سایبری برای اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تولید و ساخت سلاح‌های پیشرفته مانند پهپاد، ماهواره و زیردریایی نیز ابراز نگرانی کرد.


ایران خطرناک تر از داعش!


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه ادعاهای بی پایه و اساس خود جمهوری‌اسلامی را خطرناک‌تر از داعش خواند و افزود ایران حجم بی‌شماری کیک زرد (عنوانی که به اکسید اورانیوم تغلیظ شده U۳O۸ داده شده و برای تهیه اورانیوم غنی‌شده استفاده می‌شود) دارد. نتانیاهو با بیان این ادعا که ایران دارای کوه‌های کیک زرد فراوان است، گفت: «ایرانی‌ها بسیار سریع قادر خواهند بود تا زرادخانه بمب هسته‌ای داشته باشند.» او ادامه داد ایران امپراتوری عقیدتی شکست‌ناپذیر است که دانشمندان هسته‌ای خوبی دارد.


همگرایی سعودی-اسرائیلی


از سوی دیگر شبکه خبری بلومبرگ چندی پیش گزارش داده بود که مقام‌های اسرائیلی و عربستان سعودی دیدارهای محرمانه‌ای برای بحث درباره «دشمن مشترک خود» ایران داشته‌اند. به نوشته بلومبرگ مقام‌های سابق رژیم‌سعودی و اسرائیل فاش کردند که دو طرف پنج ملاقات دوجانبه طی ۱۷ ماه گذشته در هند، ایتالیا و جمهوری چک داشته‌اند. این در حالی است که کشورهای عربی از جمله عربستان، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند. همچنین دو هفته پیش عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، ایران را به دخالت در امور منطقه متهم کرده و گفته بود که کشورش در برابر این دخالت ساکت نخواهد نشست.


سفر محرمانه رئیس سیا


همزمان روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده است که جان برنان، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، (سیا)، هفته پیش دیداری محرمانه از اسرائیل داشته است تا درباره توافق درحال شکل‌گیری با ایران توضیح دهد. براساس این گزارش، برنان علاوه بر نتانیاهو با تمیر پاردو، مدیر سازمان اطلاعات اسرائیل، (موساد) و سایر مقام‌های اطلاعاتی این کشور دیدار کرد. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در مورد این گزارش اظهار نظری نکرده است. گفته می‌شود که در این دیدارها در مورد مذاکرات اتمی و فعالیت‌های ایران در منطقه بحث شد.


تعهد آمریکا


همچنین ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک آمریکا هم روز دوشنبه سفری به فلسطین اشغالی داشت. پس از آن بود که موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از فروش سلاح‌های پیشرفته آمریکا به اعراب برای مقابله با تهدید ایران ابراز نگرانی کرد. او گفت:‌ «هرچند درحال حاضر هیچ نقشه خصومت‌آمیزی (در منطقه) علیه ما وجود ندارد، اما همان‌طور که می‌دانیم نیات در خاورمیانه دستخوش تغییر است.» یعلون که در همین کنفرانس هرتزلیا در نزدیکی تل آویو حرف می‌زد، گفت:‌ «این البته چالشی برای ما هم هست و اینجا است که خیلی اهمیت دارد آنچه به برتری کیفی اسرائیل موسوم است در برابر رقابت تسلیحاتی در منطقه حفظ شود.» به گزارش خبرگزاری فارس، به دنبال ابراز نگرانی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره فروش تسلیحات به کشورهای عربی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به این رژیم تضمین داده که «برتری نظامی» آن بر منطقه حفظ خواهد شد. ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جریان سفر اسرائیل اعلام کرد که به‌رغم توافق اتمی احتمالی با ایران، ایالات‌متحده به حفظ برتری کیفی تسلیحات ارتش اسرائیل در منطقه پایبند است. او روز سه‌شنبه در تل‌آویو با ژنرال گادی آیزنکوت، همتای اسرائیلی خود و نیز موشه یعلون وزیر دفاع، گفت‌وگو کرد. گادی ایزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نیز از همتای آمریکایی اش تمجید کرد و گفت: «در دوران تصدی شما، هماهنگی ارتش‌های ما افزایش پیدا کرد و قوی تر شد. به خاطر کمک‌های شما بوده که همکاری نیروهای مسلح آمریکا و اسرائیل محکم‌تر شده است.» ژنرال دمپسی در این سفر در سخنانی بی پایه و اساس مدعی شد که در صورت برداشته شدن تحریم‌های ایران، جمهوری اسلامی احتمالا بخشی از درآمدهای تازه‌اش را صرف طرح‌های نظامی و کمک به گروه‌های متحد خود در منطقه خواهد کرد، اما به گفته ژنرال دمپسی توافق هسته‌ای با ایران، در بلندمدت بسیار بهتر خواهد بود. اسرائیل در پی آن است که آمریکا هم‌زمان با امضای توافق اتمی با ایران، کمک‌‌‌های نظامی و غیرنظامی سالانه به این رژیم را افزایش دهد. این کمک‌ها در حال حاضر حدود سه میلیارد دلار در سال است.


نگرانی مقامات اسرائیلی


البته نتانیاهو تنها سخنران نشست هرتزلیا نبود و برخی دیگر از مقامات رژیم صهیونیستی نیز در این نشست درباره ایران به اظهارنظر پرداختند. به گزارش خبرگزاری تسنیم شیمون پرز، رئیس‌جمهوری سابق رژیم صهیونیستی در سخنانی با خوش‌بینی محتاطانه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران صحبت و اعلام کرد که هر توافقی بهتر از جنگ و خونریزی است. همچنین ژنرال عاموس گیلاد، مدیر امور سیاسی ــ نظامی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد هرچند ۲۰۰ هزار موشک حزب‌الله به سوی اسرائیل نشانه گرفته شده اما درحال حاضر ایران که هر روز درحال گسترش نفوذ خود در خاورمیانه است بزرگ‌ترین تهدید برای این رژیم به شمار می‌رود. لینک شبتای شاویت، رئیس پیشین موساد نیز در این نشست درباره مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ مدعی شد: «اوباما به دنبال برجای گذاشتن میراثی از خود پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری بوده و ایران با اطلاع از این موضوع قصد سوء استفاده از آن به نفع خود را دارد.»