فارس: یک اقتصاددان در دانشگاه امام‌صادق(ع) گفت: کشور با فقدان توسعه و استراتژی اقتصادی روبه‌رو است و بعد از ۱۰۸ سال، هنوز نفت را به شکل خام می‌فروشیم. حسین راغفر در نشستی اقتصادی با عنوان « گره اقتصادی ایران کجاست» که دیروز در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، با اشاره به موضوع ضرورت اصلاح ساختارهای اقتصادی اظهار کرد: با ذکر یک عامل نمی‌توان راه حل اقتصاد ایران را منحصر کرد، اقتصاد سال‌ها است برنامه دارد، اما هیچ‌گاه بر مبنای راهبرد توسعه نبوده است.

وی ادامه داد: الگوی مطلوبی که برای اقتصاد ترسیم می‌شود، هیچ‌جا مکتوب نیست و مشخص نبوده که کدام بخش قرار است الگو باشد. این اقتصاددان تاکید کرد: هرج و مرج برنامه‌ای در اقتصاد کشور وجود دارد، برای مثال به آمارهایی می‌توان اشاره کرد که این موضوع را نشان می‌دهد، در کشور ۱۲۰۰ شرکت تولید فرش ماشینی داریم که ۴۰۰ مورد آن فعال است. برای هر دستگاه بافت فرش که عمدتا از اتریش وارد می‌شود یک میلیون یورو هزینه می‌شود.

راغفر با بیان اینکه بعد از گذشت ۱۰۸ سال از تولید نفت خام، هنوز خام‌فروشی می‌کنیم و این صحیح نیست، خاطرنشان کرد: ساختار کشور راه کجی رفته و منافع سیاسی و اقتصادی گروه‌های خاصی رقم خورده است. وی همچنین به جانمایی غلط شرکت‌های فولاد در کشور اشاره کرد و گفت: برای مثال در خراسان رضوی ۷ کارخانه ذوب‌آهن داریم که با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند؛ زیرا نیازمند آب هستند، اما آنها را با فشار سیاسی نمایندگان در استانی راه‌اندازی کرده‌ایم که با کمبود آب مواجه است.