بازداشت مقام دولت دهم عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد: حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران بازداشت شد. این خبر را غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد. سخنگوی قوه‌قضائیه که دیروز بعد‌از‌ظهر با خبرنگاران گفت‌و‌گو می‌کرد در همین‌باره گفت: «بازپرس پرونده معاون رئیس‌جمهوری سابق، امروز او را احضار کرد و او از نیم ساعت پیش بازداشت است.» با این حال، محسنی‌اژه‌ای از توضیح درباره علل و جزئیات بازداشت شدن بقایی خود‌داری کرد و گفت: «از بیان جزییات معذور هستم.» بقایی در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد علاوه‌بر سمت معاونت اجرایی، ریاست نهاد رئیس‌جمهوری را هم بر عهده داشت.


محسنی اژه‌ای خبر داد

حمید بقایی بازداشت شد


گروه خبر: «معاون اجرایی رئیس‌جمهوری سابق بازداشت شد»؛ این خبری است که سخنگوی قوه‌قضائیه دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد. بر اساس آنچه غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره این بازداشت اعلام کرده است بازپرس پرونده حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری سابق، دیروز او را احضار و قرار بازداشت برای وی صادر کرد. «ایسنا» در این باره گزارش داد که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیروز درباره جزئیات بیشتر درباره این پرونده توضیح نداد.


حمید بقایی، دومین شخص نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق است که بازداشت شده است. پیش از او محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد در تاریخ 26 بهمن‌ماه سال گذشته یعنی کمتر از چهار ماه پیش، روانه زندان اوین شده بود. او به بیش از پنج سال زندان و جریمه نقدی محکوم شد. حمید بقایی که به‌عنوان معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمان ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی وارد دولت محمود احمدی‌نژاد شد، از سال 1388 تا 1390 ریاست این سازمان را بر عهده گرفت و پس از آن، در تاریخ بیستم فروردین‌ماه سال 90 از سوی محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهوری برگزیده شد. احمدی‌نژاد همزمان، بقایی را با حفظ سمت سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری کرد.

اگرچه خبر بازداشت بقایی را دیروز سخنگوی قوه‌قضائیه رسما و بدون عنوان کردن اتهام او اعلام کرد، اما حمید بقایی پیش از این نیز به چهار سال انفصال از مسوولیت محکوم شده بود. بنابر آنچه سایت خبری الف در تاریخ 31 اردیبهشت سال 1390 منتشر کرده است، حمید بقایی معاون اجرایی احمدی‌نژاد با حکم دیوان عدالت اداری به 4 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. بر اساس این گزارش، بقایی به دنبال تخلفات عدیده در دوره‌ای که ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را بر عهده داشته، در دیوان عدالت اداری محکوم شد. این گزارش می افزاید که پس از صدور رای دیوان درباره تخلفات بقایی و صدور حکم قطعی، او از اجرای آن استنکاف می‌ورزد و همین موضوع باعث می‌شود وی به 4 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شود.

مطابق ماده 37 قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال 85، در صورتی که محکوم‌علیه از اجرای رای استنکاف کند با رای شعبه صادرکننده حکم، به انفصال موقت از خدمات دولتی تا پنج سال و جبران خسارت وارده محکوم می‌شود. سه روز پیش اما موضوعی دیگر نام بقایی را دوباره رسانه‌ای کرد و بر سر زبان‌ها انداخت. موضوع از این قرار بود که حمید بقایی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری را درباره صندوق قرض‌الحسنه نهاد ریاست‌جمهوری تهدید به شکایت کرد.


بازداشت چند فعال شبکه‌های اجتماعی


غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیروز علاوه‌بر موضوع بازداشت بقایی به سوالات دیگر نیز پاسخ داد. سخنگوی قوه‌قضائیه از بازداشت چند نفر با اتهامات امنیتی به دلیل فعالیت‌ در شبکه‌های اجتماعی خبر داد و گفت: این افراد ۶،۵ نفر هستند، ولی ممکن است برخی از آنها با قرار آزاد شوند یا اینکه در مراحل بعدی تعداد آنها افزوده شود.


قرار تعقیب برای رسانه‌ منتشرکننده دادگاه


سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین با اعلام اینکه منتشر شدن جزئیات دادگاه غیرعلنی جیسون رضائیان توسط یکی از خبرگزاری‌ها خلاف قانون است از تحت تعقیب قرار گرفتن آن خبر داد. محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که امروز(دیروز) دومین جلسه دادگاه جیسون رضائیان به صورت غیرعلنی برگزار شد اما شاهد بودیم که یک خبرگزاری جزئیاتی را در رابطه با جلسات دادگاه منتشر کرده است، آیا چنین اقدامی خلاف قانون است، گفت: بله، این اقدام خلاف قانون است.


تکذیب بازداشت احمدی‌مقدم و پسرش


غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت خبر تشکیل پرونده‌ای مربوط به ناجا در قوه‌قضائیه که ۴۰۰ میلیارد از محل فروش محموله نفتی نیروی انتظامی به‌دست‌آورده است، گفت: در روزهای گذشته مطلبی مطرح شد که آقای احمدی‌مقدم و فرزندش بازداشت شدند که من این خبر را کذب محض اعلام می‌کنم. به گفته او در مورد بنیاد تعاون نیروی انتظامی در قوه‌قضائیه پرونده‌ای تشکیل شده که این پرونده دارای متهمانی است که در این راستا ۷،۶ نفر بازداشت شدند، اما جزو این تعداد آقای احمدی‌مقدم و پسرش نیستند. به گفته سخنگوی دستگاه قضا، اسماعیل احمدی‌مقدم خود نسبت به موضوعاتی که در بنیاد تعاون نیروی انتظامی مطرح شد گزارش‌هایی را ارائه دادند و اظهار کردند که به آنها رسیدگی شود که می‌توانم بگویم در این پرونده فساد مالی وجود دارد و در حال رسیدگی است. اژه‌ای تاکید کرد که این پرونده در دادسرای نظامی تهران رسیدگی می‌شود.


بازداشت اخلالگران سخنرانی رئیس‌جمهوری


از سوی دیگر محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازداشت تعدادی از اخلالگران سخنرانی رئیس‌جمهوری در حرم امام (ره) را تایید می‌کنید، گفت: در خصوص این موضوع، من هم از دادستان تهران و هم از دادستان شهرری سوال پرسیدم. در این رابطه اگر کسی هم دستگیر شده هنوز پرونده به این دو مرجع نرسیده است. ممکن است در این‌گونه اجتماعات و اجتماعات بزرگ مثل ۱۴ خرداد چنین اتفاقاتی بیفتد و همان لحظه نیروی انتظامی یک نفر را متوقف کند اما این به معنای بازداشت نیست.


احتمال انحلال برخی از موسسات مالی


در ادامه این نشست خبری، اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به وضعیت ۵۰۰ موسسه اعتباری غیرمجاز، گفت: هم بانک مرکزی و هم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که من نیز به‌عنوان معاون اول قوه‌قضائیه در آنجا شرکت می‌کنم این موضوع را در دستور کار جدی خود دادند. سخنگوی قوه‌قضائیه با اشاره به اعلام انحلال موسسه مالی میزان، گفت: بعید نیست انحلال برخی موسسات دیگر هم به زودی اعلام شود که تعدادی از آنها از موسسات بزرگ هستند.


پرونده برادران «ر»


اژه‌ای درباره وضعیت پرونده برادران «ر» که در بخش صنعت فعالیت می‌کنند، گفت: یک نفر از آنها با وثیقه آزاد شده و هنوز کیفرخواست صادر نشده است. سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضوع معوقات بانکی گفت: با اصراری که قوه‌قضائیه در این باره کرد بانک مرکزی گفت که لیست ۵۷۵ نفر از افرادی که معوقه دارند را ارائه می‌کنیم. از آن زمان نامه‌نگاری‌های فراوانی شد تا ببینیم اینها چقدر بدهی دارند و این بدهی‌ها بر اساس ضوابط بوده است یا خیر.