گروه دیپلماسی: در آستانه برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه در دیدار با معاون سیاسی وزارت روابط خارجی شیلی ضمن تاکید بر سیاست اصولی ایران در یافتن توافق جامع در چارچوب راه‌حل‌های حاصله در بیانیه لوزان گفت: «ما به دنبال یک توافق خوب هستیم و به هیچ‌وجه زیر بار زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل نخواهیم رفت.»

همزمان علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» «لغو مرحله‌ای» تحریم‌های جمهوری اسلامی را ممکن دانست. بروجردی در این گفت‌وگو پیش‌بینی یک جدول زمان‌بندی برای اجرای توافق و برداشتن تحریم‌ها را راه منطقی دانست. او توضیح داد:« جدول زمانبندی منافاتی با اجرای توافق در یک مرحله ندارد؛ منتها اجرای توافق زمانگیر است. حرف آنها این است که تعهداتمان را اجرا کنیم و آنها نیز بعد از تایید آژانس، تحریم‌ها را بردارند که طبیعتا انجام اقداماتی همچون قلب رآکتور اراک و سانتریفیوژهای فردو و نطنز مراحل بسیاری دارد. حرف بنده این است که ما یکی یکی اقداماتمان را انجام دهیم و آنها نیز در هر مرحله تحریم‌ها را بردارند. در این صورت اگر آنها تحریمی را ملغی نکردند ما نیز اقدام دیگری انجام نمی‌دهیم، اگر دبه کنند ما هم دبه می‌کنیم.» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تاکید کرد: «در این شرایط، معضل دیوار بلند بی‌اعتمادی برطرف می‌شود و الا ما در این قضیه درجا خواهیم زد؛ حتی اگر آنها خطوط قرمز ما را بپذیرند و اعلام کنند که همزمان با اقدام ایران تمامی تحریم‌ها برداشته شود.»

مذاکرات دوجانبه با آمریکا

علاءالدین بروجردی همزمان در این گفت‌وگو اعلام کرد که مذاکره دوجانبه با آمریکا در دستیابی سریع‌تر به نتیجه موثر بوده است. او افزود: «میزان تاثیرگذاری آمریکایی‌ها در ۱+۵ در مذاکرات دور گذشته نیز وجود داشت؛ به‌طوری که در زمان مسوولیت دکتر جلیلی بارها شنیدم که در آن دور از مذاکرات هم کشورها تحت‌تاثیر نماینده آمریکا در مذاکرات بودند. اما علت اینکه مذاکرات جداگانه صورت گرفت این بود که کار از این بن بست خارج و راه کوتاه‌تر شود.» به گفته بروجردی، اگر مذاکرات جداگانه با آمریکا صورت نمی‌گرفت توافقات به این سرعت به نتیجه نمی‌رسید. در عین حال این نماینده مجلس تاکید کرد که آمریکایی‌ها باید بدانند اگر بازی را بر هم زنند ایران نیز بازی را بر هم خواهد زد.

اذن مجلس برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی

در ادامه بروجردی درباره تاکید به مذاکره‌کنندگان مبنی بر عبور نکردن از خطوط قرمز گفت: مخاطب مقامات ایرانی در پافشاری بر خطوط قرمز نظام، آمریکایی‌ها هستند. او افزود: «مخاطبان ما اوباما، مقامات آمریکایی و کنگره هستند. هدف ما تیم مذاکره‌کننده نیست؛ آنها بر اساس دستور مکتوب و مشخصی با نقشه راه ‌حرکت می‌کنند، اما طرف مقابل مدام رجز می‌خواند و چالشی مثلا در موضوع بازدید از مراکز نظامی را مطرح می‌کند.» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درخصوص پذیرش پروتکل الحاقی نیز گفت:« از آنجایی که در مجلس هفتم دولت وقت را مکلف کردیم که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را لغو کند اگر امروز قرار باشد پروتکل الحاقی داوطلبانه هم اجرا شود به اذن مجلس نیاز دارد.»

چهارمین دور از مذاکرات برای ادامه نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای از امروز چهارشنبه در وین آغاز می‌شود و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. در این دور از گفت‌وگوها، معاونان وزیران خارجه ۱+۵ حضور ندارند و مذاکرات بین هیات ایران و هیات اتحادیه اروپا به نمایندگی از ۱+۵ برگزار می‌شود.

محدودیت‌های هسته‌ای زیاد دوام نمی‌آورد

از سوی دیگر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در سخنانی تاکید کرد که نگرانی طرف مذاکره‌کننده ایران مبنی بر استفاده نامشروع از انرژی هسته‌ای ساختگی است. به گزارش «ایسنا»، بهروز کمالوندی در حاشیه چهارمین همایش ملی کاربرد فناوری هسته‌ای در پژوهشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی در جمع خبرنگاران گفت: «در حال حاضر سیاست امروز نظام جمهوری اسلامی ایران به حفظ دستاوردهای هسته‌ای و غنی‌سازی آن معطوف شده و تمام برنامه‌ریزی‌ها به سمتی سوق پیدا کرده که این حق مسلم از دست نرود.» این مقام مسوول تاکید کرد که طبق توافقات ژنو، ایران برای اعتمادسازی بیشتر موظف به پذیرفتن محدودیت‌هایی در حوزه انرژی هسته‌ای شده است اما «این محدودیت‌ها مانعی برای احقاق حقوق هسته‌ای ایران محسوب نمی‌شود.» به گفته کمالوندی، محدودیت‌ها مدت زیادی دوام نمی‌آورد و از نشاط هسته‌ای به ویژه در حوزه تحقیق و توسعه نمی‌کاهد.