اعراب، این‌بار بازیچه اسرائیل

پیروز مجتهدزاده

کارشناس مسائل بین‌الملل

تا چند روز دیگر نشست کمپ دیوید به میزبانی باراک اوباما در تفرجگاه تابستانی رئیس‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود و این در شرایطی است که پادشاه عربستان، پادشاه بحرین، سلطان عمان و رئیس امارات متحده عربی در نشست سران آمریکا و شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت نمی‌‌کنند. درخصوص این اقدام سران عربی البته به استثنای عمان باید گفت که اینها اصلا اراده و جرات چنین اقداماتی را تاکنون نداشته‌اند و این نخستین بار است که نمایشی از سرکشی اعراب علیه آمریکا روی صحنه رفته است.

بدون شک یک محرک بیرونی اعراب را به سوی سرکشی از آمریکا سوق داده و آن عامل چیزی نیست جز اسرائیل. از آنجا که رژیم صهیونیستی به‌ویژه نخست‌وزیر آن بنیامین نتانیاهو با سیاست‌های باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران مخالف است و این اختلاف‌نظر نیز کاملا عیان است، اعراب را بازیچه دست خود کرده تا در برابر آمریکا قدعلم کنند. البته اوباما نیز از سیاست‌های رژیم صهیونیستی در خاورمیانه عربی و حتی در قبال ایران کاملا ناراضی است و این نارضایتی دو طرفه است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چون می‌داند رئیس‌جمهور آمریکا، سران کشورهای عربی را دعوت کرده تا آنها را متقاعد کند که از درخواست‌های سیاسی رژیم اسرائیل پیروی نکنند و در سیاست‌هایشان موازنه داشته باشند، نسبت به این موضوع حساس شده است. نتانیاهو نمی‌خواهد آمریکا اعراب را به آرامش دعوت کند و به همین خاطر نیز به آنها جرات داد تا در برابر آمریکا، متحد دیرینه‌شان قد علم کنند و از شرکت در نشست کمپ دیوید سر باز زنند. اعراب به‌خصوص رهبران عربستان، بحرین و امارات تا به امروز کاملا فرمانبردار آمریکا بودند و این واکنش آنها در برابر واشنگتن واقعا جای تعجب دارد. اما اگر کمی دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم درمی‌یابیم که اکنون کشورهای عربی، اسرائیل را جایگزین آمریکا کرده‌اند. البته برای این سه کشور نباید شخصیت سیاسی و ژئوپلیتیک در نظر گرفت زیرا آنها همیشه فرمانبردار بوده‌اند؛ تا چندی پیش از آمریکا فرمانبرداری می‌کردند و امروز از رژیم صهیونیستی.

همچنین نباید فراموش کنیم که تحولات جدید در آل‌سعود همگی به سود رژیم صهیونیستی و فرمانبری بیشتر از این رژیم است. این در شرایطی است که حکومت سعودی، سیاست ژئوپلیتیک شاخص و مستقلی ندارد. بنابر این عربستان نه‌تنها به سمت منافع ژئوپلیتیک خود گام برنداشته که کاملا در جهت منافع اسرائیل عمل کرده و به‌عنوان دنباله این رژیم اقدام کرده است.

اگر رفتارهای ریاض را در منطقه رصد کنیم کاملا ردپای اسرائیل در تمام این رفتارها مشاهده می‌شود. از حمله به یمن گرفته تا فشار برای برهم زدن توافق هسته‌ای ایران و غرب، در تمام موارد عربستان تنها اجراکننده منویات تل آویو بوده و هیچ هویت مستقلی از خود به نمایش نگذاشته است. در نهایت در میان کشورهای عربی همچون عربستان، امارات، قطر و بحرین حتما باید عمان را مجزا کرد زیرا این کشور از ابتدا برخورد مقابله‌ای با ایران نداشته است و سیاست‌هایش دنباله روی از سیاست‌های آمریکا و اسرائیل نیست.