مصمم به پایان بحران‌های ساختگی هستیم

گروه دیپلماسی: در شرایطی که رهبران سنا در تلاش هستند تا خط قرمزی برمتمم‌های دو سناتور تندرو جمهوری‌خواه درباره توافق هسته‌ای ایران بکشند و کار بر روی لایحه نظارت کنگره بر توافق را آغاز کنند، وزیر امور خارجه ایران در بحبوحه نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در پیامی توئیتری از دشواری مذاکرات خبر داد وگفت که نگارش متن در حال پیشرفت است، هرچند که هنوز پرانتزهای زیادی باقی مانده است. در پیام توئیتری یکشنبه شب محمد جواد ظریف آمده است: «نگارش متن توافق نهایی با ۱+۵ آهسته و پیوسته در حال پیشرفت است. کار مشکلی است؛ ولی تعداد پرانتز‌ها هنوز زیاد است.» اشاره ظریف به پرانتزهای باقیمانده، نکات و مواردی است که هنوز طرفین بر سر آنها اختلاف‌نظر داشته و نتوانسته‌اند به نقطه مشترکی برسند. او تاکید کرد: «مصمم هستیم به بحران‌های ساختگی پایان دهیم و افق جدیدی را بگشاییم.»

براساس دومین تمدید برنامه اقدام مشترک، ایران و شش کشور متعهد شده‌اند تا ۳۰ ژوئن (۹ تیر ماه) به توافق جامع دست یابند. طرفین روز ۱۳ فروردین امسال (۲ آوریل) پس از ۹ روز مذاکره در شهر لوزان سوئیس، بیانیه‌ای صادر و اعلام کردند که بر سر رئوس اصلی توافق جامع، به تفاهم رسیده‌اند. ایران و ۱+۵ از آن زمان در تلاشند تا جزئیات توافق جامع را نهایی کنند.

در همین چارچوب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از روز پنج‌شنبه هفته گذشته در نیویورک و در حاشیه اجلاس بازنگری در معاهده «ان‌پی‌تی» کار نگارش متن توافق جامع را پی گرفت. این مذاکرات با حضور سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امور خارجه و هلگا اشمید معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می‌شود. طرفین از دوم تا چهارم اردیبهشت در وین نگارش متن توافق نهایی را آغاز کردند. پیش‌تر عراقچی گفته بود امیدوار است تا چند روز آینده پیش‌نویس توافق نهایی آماده شود؛ هرچند که به گفته او در این پیش‌نویس تعداد پرانتز‌ها زیاد خواهد بود.

گزینه دشوار پیش روی سنا

در بحبوحه نگارش متن توافق هسته‌ای، رهبران سنا در تلاش هستند تا خط قرمزی برمتمم‌های دو سناتور تندرو جمهوری‌خواه درباره توافق بکشند و از دیروز (دوشنبه) کار روی لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران را آغاز کرده‌اند. «میچ مک کانل» رئیس مجلس سنا آمریکا این هفته برای ارائه و تصویب متمم مناقشه برانگیزی در طرح نظارت بر توافق با ایران با دشواری روبه‌رو است. به گزارش «ایرنا» به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی روزنامه «هیل» ارگان رسمی کنگره آمریکا، مک کانل پیش از انتخابات میان دوره‌ای کنگره در آبان گذشته وعده داده بود؛ در صورتی که حزب جمهوری‌خواه اکثریت را به دست آورد، بر روند مذاکرات با ایران تاثیر خواهد گذاشت.اما ارائه متمم پیشنهادی سناتورهای جمهوری‌خواه «تام کاتن» و «مارکو روبیو» برای افزوده شدن به طرح اصلی، ضرورت نظارت کنگره بر توافق نهایی با ایران را برای مک‌کانل دشوار کرده است. این متمم پیشنهاد می‌دهد به رسمیت شناخته شدن اسرائیل (رژیم صهیونیستی) توسط ایران یکی از مفاد توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ باشد. اگر این ماده در مجلس سنا تصویب شود، توافق مذاکره شده بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها و به‌طور کلی دولت و کنگره آمریکا را برهم می‌زند.»

مک‌کانل می‌تواند با استفاده از قانون «کفایت مذاکرات» cloture با پایان دادن به سخنان سناتورها در مورد متمم مدنظر روبیو و کاتن، مانع از رای‌گیری در مورد این متمم شود، اما او برای این کار به رای مثبت دوسوم یا ۶۰ سناتور نیاز دارد. این اقدام یقینا با انتقاداتی از سوی جمهوری‌خواهان روبه‌رو می‌شود که چرا وی اجازه رای‌گیری در مورد مفاد طرح مدنظر آنها را نداده است.

سناتور جمهوری‌خواه «باب کورکر» که ابتدا این طرح را برای نظارت کنگره بر توافق نهایی با ایران تدوین کرده بود، گفت اقدام روبیو به کلی این طرح را از بین برد. او افزود: «مک‌کانل می‌تواند با استفاده از کفایت مذاکرات، مانع از رای‌گیری در مورد متمم کاتن و روبیو شود. احساس می‌کنم باید با او در این مورد صحبت کرد.»

این متمم در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته نیز مجلس سنا به یکی دیگر از متمم‌های این طرح موسوم به «قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران» رای منفی داد. براساس آن، متمم توافق اتمی با ایران باید به‌عنوان معاهده شناخته می‌شد، اما این متمم در مجلس سنا با ۵۷ رای مخالف در برابر ۳۹ رای موافق رد شد.

اوباما بعد از آنکه لایحه نظارت کنگره بر توافق نهایی هسته‌‌ای با ایران در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب رسید، اعلام کرد که حاضر است این لایحه را در صورت تصویب نهایی در سنا به امضا درآورد اما بعد از آن، برخی نمایندگان کنگره متمم‌هایی را به این لایحه اضافه کردند که این خطر را به همراه دارد که اوباما آن را وتو کند.

مخالفت نتانیاهو با سفر کری

در شرایطی که اختلافات علنی اسرائیل و آمریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران تشدید شده‌است، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی عملا به درخواست وزیر امور خارجه آمریکا برای سفر به این کشور پاسخ منفی داده‌ است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با یک رسانه اسرائیلی گفت که خواهان سفر به اسرائیل است، اما دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد که این سفر را در حال حاضر مناسب نمی‌داند.

نتانیاهو در حالی عملا درخواست جان کری را برای سفر به اسرائیل رد کرده که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به تازگی گفت که با نتانیاهو دیدار نمی‌کند و او را رسما به کاخ سفید دعوت نخواهد کرد تا ابتدا توافق نهایی هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی با ایران به‌دست آید.

رژیم صهیونیستی در شرایطی دعوت کری برای سفر به اسرائیل را رد کرده است که وزیر خارجه آمریکا یکشنبه ۱۳ اردیبهشت در مصاحبه با شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل، واکنش‌های مخالفان توافق هسته‌ای با ایران را «هیستریک» نامید. بلافاصله نتانیاهو در دیدار با سناتور راب پورتمن، رئیس یکی از کمیته‌های فرعی امنیت داخلی سنا، بار دیگر با تکرار ادعاهای نخ‌نمای خود علیه ایران، گفت: «یک توافق هسته‌ای جامع باید مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود کند.»

به گزارش «ایسنا»، نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با راب پورتمن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا و رئیس کمیته فرعی تحقیق کمیته امور دولتی و امنیت داخلی سنا گفت که دیدگاه‌های واشنگتن و تل آویو درخصوص توافق هسته‌ای با ایران هنوز متفاوت است و اختلاف زیادی دارد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: در مواجهه با توافق هسته‌ای ما مسائل را متفاوت می‌بینیم. ما معتقدیم که هدف از مذاکرات هسته‌ای با ایران حصول هر توافقی نیست، بلکه توافقی است که مسیر دستیابی ایران به یک بمب را مسدود کند. نتانیاهو ادامه داد: «برای بستن راه‌های دستیابی ایران به بمب ما نیازمند توافقی هستیم که مانع از دستیابی ایران به چیزهایی شود که در لوزان به‌دست آورد.»