دنیای اقتصاد: در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای در نیویورک در حال انجام است، سنای آمریکا در تصویب متممی که توافق ایران را تبدیل به یک معاهده می‌کرد، ناکام ماند. همزمان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با انتقاد از تلاش کنگره برای مانع‌تراشی در مذاکرات هسته‌ای، گفت که اگر کنگره توافق را نابود کند، هیچ کشوری تحریم‌ها را اجرا نخواهد کرد. پیش‌تر جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در جلسه‌ای خصوصی گفته بود که جمهوری‌خواهان رای کافی برای آنکه بتوانند در نهایت جلوی وتوی باراک اوباما در مورد طرح را بگیرند، ندارند. گروه دیپلماسی: همزمان با آغاز نگارش متن توافق جامع در نیویورک، نمایندگان آمریکا در سنای آن کشور نیز بررسی طرح بازبینی توافق جامع هسته‌ای با ایران را آغاز کرده‌اند و در نخستین مرحله از رای‌گیری پیرامون آن، متممی که توافق اتمی را «معاهده» می‌شناخت، نتوانست رای لازم را کسب کند. براساس این متمم، توافق نهایی با تهران برای رسمیت یافتن به دوسوم آرای سناتورها احتیاج داشت. این متمم با ۵۷ رای در برابر ۳۹ رای از تصویب‌شدن بازماند. خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت: «این متمم به طرح اصلی -که به ۶۰ رای برای تصویب شدن نیاز داشت- از حمایت ۳۹ نماینده جمهوری‌خواه برخوردار شده است. آنچه نشان می‌دهد طی روزهای آینده، طرح و متمم‌های آن در سنا موضوع بحث‌هایی شدید خواهند بود.»

در حال حاضر ده‌ها متمم به طرح اضافه شده است که بررسی و رای‌گیری در مورد آنها ادامه خواهد داشت. این متمم‌ها، حمایت نهایی از توافق ایران را منوط به موارد گوناگونی از جمله به رسمیت شناختن اسرائیل یا همکاری نکردن با کره‌شمالی می‌کنند. کاخ سفید آمریکا حمایت خود را از طرح اصلی بیان کرده است، اما در عین حال تاکید شده که در صورت تغییر در آن، باراک اوباما دست به وتوی آن خواهد زد.

وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا از اعضای ارشد تیم مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفته است اگر به این طرح پیشنهادی شروط و متمم‌های بیشتری افزوده شود، ممکن است رئیس‌جمهوری در حمایت خود از آن تجدید نظر کند. یک روز پیش از آغاز بررسی طرح «نظارت»، شبکه خبری بلومبرگ از قول جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در جلسه‌ای خصوصی نقل کرده بود که جمهوری‌خواهان رای کافی برای آنکه بتوانند در نهایت جلوی وتوی باراک اوباما در مورد طرح را بگیرند، ندارند. دوسوم رای نمایندگان لازم است تا جلوی وتوی احتمالی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا گرفته شود.

انتقاد کری از کنگره

از سوی دیگر جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا با انتقاد از تلاش کنگره برای مانع‌تراشی در مذاکرات هسته‌ای، گفت که اگر کنگره توافق را نابود کند، هیچ کشوری تحریم‌ها را اجرا نخواهد کرد. به گزارش «ایسنا»، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه بوستون گلوب تاکید کرد: «اگر روسیه، چین، آلمان،‌ فرانسه و بریتانیا که همگی‌شان برنامه هسته‌ای دارند این توافق را بپذیرند و کارشناسان آنها بگویند این یک توافق خوب است اما کنگره به دلایل سیاسی بخواهد این توافق را رد کند، آنها کناره‌گیری خواهند کرد.» وزیر امورخارجه آمریکا افزود که اگر آنها از مذاکرات کنار بروند پایان رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد بود.

خصومت با غرب

همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران که برای شرکت در کنفرانس بازنگری معاهده ان‌پی‌تی و همچنین انجام گفت‌وگوهای هسته‌ای در نیویورک به‌سر می‌برد در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس نیوز گفت: «می‌خواهیم با غرب براساس احترام متقابل گفت‌وگو کنیم.» ظریف افزود: «ما نمی‌خواهیم با غرب خصومت داشته باشیم.» او در پاسخ به این سوال که رهبر معظم ایران نسبت به آمریکا بی‌اعتمادند، افزود: «مساله این است که فقط رهبر معظم انقلاب نیستند که چنین دیدگاهی دارند بلکه عموم مردم ایران چنین نظری دارند.» ظریف با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در آخرین اظهاراتشان کاملا روشن کرده‌اند که اگر مذاکرات کنونی خوب پیش برود، می‌توان امکان گفت‌وگوها در زمینه‌های دیگر را فراهم کرد، گفت: «این به آن معناست که آیا آمریکا حاضر است با مردم ایران براساس احترام متقابل، برخورد کند؟»

همچنین محمد جواد ظریف، گفت که با توجه به حضور وزیران و مدیران سیاسی در روزهای نخست اجلاس بازنگری ان‌پی‌‌تی (پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی) و در دیدار با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک، قرار شده که نگارش متن توافق هسته‌ای از دیروز آغاز شود و این کارتا هفته آینده نیز ادامه یابد تا متن نهایی تهیه شود.

او افزود که ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه به‌اضافه آلمان) تمام وقت کار فشرده روی متن را ادامه خواهند داد و در هفته‌های آینده نیز این کار را در اروپا دنبال خواهند کرد.

در عین حال رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال چارلی رز، مجری شبکه پی‌بی‌اس که پرسید درصورت شکست مذاکرات چه اتفاقی خواهد افتاد، تاکید کرد: «به‌طور قطع نمی‌توان گفت که فاجعه‌ای به‌بار خواهد آمد، اما به یقین یک فرصت مهم از دست خواهد رفت.»