طرح ایران برای مبارزه با تروریسم عکس: President.ir

گروه خبر: اجلاس سران آسیا - آفریقا فرصتی دوباره برای رئیس‌جمهوری ایران بود تا در آستانه آغاز مذاکرات هسته‌ای در وین برای نگارش متن توافق هسته‌ای یک باردیگر بر موضع تهران مبنی بر اینکه توافق نهایی باید تضمین‌کننده حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و نیز متضمن لغو همه تحریم‌های اقتصادی باشد تاکید کند.

نقشه راه ایران برای ریشه‌کنی تروریسم در اجلاس سران آسیا - آفریقا

طرح چهار ماده‌ای «روحانی» برای ریشه‌کنی تروریسم

توافق نهایی باید متضمن لغو همه تحریم‌های اقتصادی باشد

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران همچنین در این اجلاس بر عزم ایران برای تعامل سازنده با کشورها و آمادگی جمهوری اسلامی برای مشارکت و همکاری با همسایگان، از جمله همسایگان عرب خود تاکید کرد. اجلاس سران کشورهای آسیایی و آفریقایی صبح دیروز با حضور سران حدود ۳۰ کشور جهان و رئیس‌جمهوری ایران در مرکز همایش‌های جاکارتای اندونزی موسوم به جی‌سی‌سی گشایش یافت. سفر روحانی به دعوت رسمی جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی برای شرکت در اجلاس گرامیداشت شصتمین سالگرد تاسیس کنفرانس آسیا - آفریقا که ثمره آن جنبش عدم تعهد است، انجام شد. روحانی که روز سه‌شنبه تهران را برای شرکت در اجلاس سران کشورهای آسیایی و آفریقایی یا همان «باندونگ» به مقصد اندونزی ترک کرد، دیروز صبح در مرکز همایش‌های جاکارتا گفت: «پایداری و مقاومت ملت ایران و سرعت رشد و توسعه فناوری بومی و صلح‌آمیز هسته‌ای، سرانجام طرف مقابل را به میز مذاکره کشاند و ترکیب ۱+۵ با آگاهی از اینکه تهدید، تحقیر و تحریم، صلح و امنیت نمی‌آفریند، روی به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران آورد. مذاکراتی فشرده، پیچیده و طولانی که اینک خرسندم اعلام کنم که این گفت‌وگوها، در مسیر تعاملات سازنده‌ای قرار دارد که می‌تواند توافق نهایی را در بر داشته باشد.»

به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری»، روحانی اضافه کرد: «اینجا اعلام می‌کنم که هدف ما تعامل سازنده است و بر این پای می‌فشرم که این تعامل سازنده به نفع همه ما و دیگر مردم جهان خواهد بود.»

رئیس‌جمهوری ایران با بیان اینکه جهانیان به وضوح دریافته‌اند که جمهوری اسلامی ایران با پیگیری و مداومت در حل معضل پیش آمده هسته‌ای به‌عنوان گام نخست، عزم راسخ دارد که همه تلاش و ظرفیت منطقه‌ای و بین‌المللی خود را بیش از گذشته در مرحله بعد، جهت ایجاد امنیت منطقه و گسترش صلح جهانی به‌کار گیرد، گفت: «در این مرحله خواهیم کوشید تا با همکاری جمعی منطقه‌ای و توسعه ارتباطات و تعاملات میان همسایگان و با تمسک به اصول همکاری‌های اسلامی و اهداف اجلاس باندونگ، آرامش، امنیت و ثبات را برای توسعه اقتصادی و کاهش فقر و عقب‌افتادگی فراهم آوریم.» روحانی تاکید کرد: «در این چارچوب، جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت و همکاری با همسایگان و از جمله همسایگان عرب خود است. در این راستا ما بر صلح منطقه‌ای به منظور توقف کشتار و خونریزی در یمن و سایر کشورهای منطقه تاکید می‌کنیم، چون در نظم جدید بین‌المللی، همکاری و مشارکت امری انسانی است.»

ارائه طرح همه‌جانبه برای ریشه‌کنی تروریسم

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: «اگر چه در عصر ما، جهان تغییر چهره داده است، ولی اصول و ارزش‌های «باندونگ» باید هنوز بر اریکه دیپلماسی جهانی بدرخشد.» روحانی با اشاره به اینکه تروریسم و افراطی‌گری در بخش‌های بسیاری از دو قاره آسیا و آفریقا گسترش یافته است، ادامه داد: «با استفاده از فرصت این نشست تاریخی که اکثریت مردم جهان را نمایندگی می‌کند، طرح رویکردی همه‌جانبه برای ریشه‌کنی تروریسم را ارائه می‌کنم:

۱- مفهوم بنیادین در مبارزه با تروریسم، گرامی داشتن حیات انسان است. ما باید به نقطه‌ای برسیم که برای آرامش جهانی و ایمنی خاطر، جان افراد از هر دین و مذهب یا هر قوم و نژاد، در دیدگاه همگان، یکسان و برابر باشد. ما باید به نقطه‌ای برسیم که میان مسلمان، مسیحی، یهودی و بودایی یا آفریقایی و آسیایی و اروپایی، در ارزش‌های انسانی تفاوتی نباشد، تا تروریسم نتواند صلح بشری را به مخاطره بیندازد و امنیت فردی و اجتماعی را تهدید و تخریب کند.

۲- بزرگ‌ترین جفا به ادیان الهی، سوءاستفاده از نام دین برای توجیه آدمکشی است. باید حرکت جهانی گسترده‌ای از سوی رهبران دینی و فرهنگی ملل برای مقابله با توجیه اعتقادی آدم‌کشی آغاز شود. هیچ تعصب اعتقادی نباید دستاویز سلطه‌طلبی‌های سیاسی شود، به ویژه نام زیبای آیین آسمانی اسلام که پیام رحمت و محبت برای جهانیان آورده است.

۳-در کنار مقابله جدی با افراط‌گری و تروریسم، باید به شناسایی و ریشه‌کنی عوامل جاذبه گروه‌های تروریست و چگونگی سربازگیری آنان برخیزیم. ریشه‌های فرهنگی - اقتصادی این پرخاشگری و میل به خشونت باید شناسایی شود و با تلاش صادقانه در حل معضلات اقتصادی، تامین عدالت اجتماعی و مقابله با ترویج فرهنگ خشونت در میان جوانان، زمینه تحریک و سوءاستفاده تروریست‌ها از بین برده شود.

۴-افزون بر این، باید با قطع کانال‌های تغذیه مالی، سیاسی و اطلاعاتی از توسعه تروریسم جلوگیری کرد. تا زمانی که برخی دولت‌ها، رویکرد تروریسم خوب و تروریسم بد را دنبال می‌کنند، جریان تروریسم بین‌المللی، پیام قاطع جهانی در مبارزه با این جنایت را دریافت نکرد‌ه و هر روز با نامی دیگر و با حمایت دولتی دیگر، به حیات خود ادامه خواهد داد.

مداخله نظامی، راهکار مناسبی برای پاسخ به بحران‌ها نیست

روحانی در بخش دیگری از سخنان، استمرار بحران‌ها و منازعاتی را که با مداخلات نظامی خارجی تشدید شده موجب بروز فاجعه انسانی در مناطق آشوب‌زده ذکر و تاکید کرد: «شرایط تاسف‌بار کنونی در یمن و سوریه نمونه‌های بارز چنین وضعیتی هستند. تجربه تاریخی نشان داده است که مداخله نظامی نه تنها راهکار مناسبی برای پاسخ به بحران‌ها نیست، بلکه به وخامت بیشتر اوضاع می‌انجامد.» رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرد: «معتقد‌یم صلح و آرامش پایدار در گرو توقف مداخله نظامی و ایجاد شرایط لازم برای مفاهمه و گفت‌وگو میان همه گروه‌های سیاسی است. ما مسوولیت خطیر جامعه بین‌المللی در این زمینه را نیز یادآور می‌شویم.» روحانی با یادآوری اینکه در همین راستا سیاست‌های اشغالگرانه و توسعه‌طلبانه رژیم متجاوز صهیونیستی نیز از طریق اعمال خشونت فیزیکی و ساختاری، منجر به نقض گسترده و نظام یافته حقوق مردم فلسطین گردیده و تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌رود، اضافه کرد: «این در حالی است که به‌رغم محکومیت مستمر بین‌المللی، حمایت‌های همه‌جانبه قدرت‌های بزرگ، طمع رژیم صهیونیستی به ادامه سیاست‌های ضدانسانی خود، علیه مردم و سرزمین فلسطین و سایر کشورها را افزایش داده است.»

دیدار روحانی با نخست‌وزیر ژاپن

در همین حال و به گزارش «ایرنا»، حسن روحانی و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در این دیدار که در حاشیه اجلاس سران آسیا - آفریقا در اندونزی برگزار شد، مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند. دو طرف در این دیدار با بررسی مناسبات دوجانبه، بر گسترش روابط بین دو کشور تاکید کردند. روحانی سال گذشته نیز در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

طرح ایران برای مبارزه با تروریسم