آغاز نگارش متن توافق جامع عکس: خبرگزاری فرانسه

دنیای اقتصاد: همزمان با آغاز اولین دور مذاکرات هسته‌ای پس از تفاهم لوزان سوئیس، محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در صفحه شخصی خود در یکی از پایگاه‌های اجتماعی از نگارش متن توافق جامع هسته‌ای از روز چهارشنبه (دیروز) خبر داد. همزمان، عباس عراقچی، عضو بلندپایه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که به وین سفر کرده‌است ضمن تاکید بر اینکه دور جدید مذاکرات هسته‌ای با محوریت تحریم‌ها انجام می‌شود، تاکید کرد که متن نگارش توافق جامع هسته‌ای با جزئیات آن از روز چهارشنبه (دیروز) آغاز می‌شود. مذاکرات هسته‌ای هفته آینده در شهر نیویورک ادامه خواهد یافت.

ظریف و عراقچی خبر دادند

آغاز نگارش متن توافق جامع در وین

گروه دیپلماسی: همزمان با آغاز دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ در سطح معاونان وزیران امور خارجه برای نگارش «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه و عضو بلندپایه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت که توجه هیات ایرانی در این دور از مذاکرات بر موضوع تحریم‌ها متمرکز خواهد بود.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نیز روز سه‌شنبه در صفحه فیس‌بوک خود از آغاز نگارش متن توافق جامع از روز نخست گفت‌وگوها یعنی دیروز (چهارشنبه) خبر داده بود. دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ در سطح معاونان وزیران خارجه و نمایندگان آنها در وین دیروز برای نگارش متن نهایی توافق آغاز شد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و سرپرست هیات مذاکره‌کننده ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین ادامه داد که ماه ژوئن (١٠ تیرماه) به‌عنوان ضرب‌الاجل دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تعیین شده و مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند که این سند باید شامل لغو کامل و فوری تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه علیه ایران باشد. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد: «از نظر ما همه تحریم‌های اقتصادی و مالی باید در روز اجرایی شدن توافق برداشته شود ولی درباره نحوه اجرای آن باید بحث کنیم.» از سوی دیگر مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود بر این موضوع تاکید کرد که در نشست جاری، بحث تحریم‌ها در سطح موضوعاتی است که دو طرف می‌خواهند بر سر آن گفت‌وگو کنند؛ کلیات و جزئیات باید در توافق مدنظر قرار گیرد و همزمان با توافق احتمالی باید همه تحریم‌ها لغو شود. افخم در مورد انتشار «فکت شیت» (گزاره‌برگ) از سوی ایران نیز گفت: «انتشار فکت شیت متناسب با روند مذاکرات و صلاحدید صورت می‌گیرد.»

همچنین معاون وزیر خارجه، مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا موسوم به «طرح مرور توافق هسته‌ای با ایران» را هم مورد انتقاد قرار داد و گفت: «اگرچه تصمیم کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا یک موضوع داخلی آمریکاست و دولت آمریکا را از تکالیفی که طبق توافق احتمالی برعهده خواهد گرفت، فارغ نخواهد کرد، اما روشن است که امضای لایحه مزبور [توسط رئیس‌جمهوری آمریکا] اصل بنیادین حسن‌نیت را که لازمه هر مذاکره موفق و اجرای محصول آن است زیر سوال می‌برد و تبعات و آثار منفی خواهد داشت.» به گفته عراقچی، هیات ایرانی به مدت ۳ روز در وین خواهد بود و سپس درباره ادامه جلسات تصمیم‌گیری می‌شود. او همچنین آغاز کار نگارش راه‌حل‌هایی را که در لوزان به‌دست آمد «سخت» توصیف کرد. هفته گذشته، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد در صورتی که این مصوبه به‌صورت طرح قانونی به تصویب کنگره برسد، رئیس‌جمهوری آن را امضا خواهد کرد و تاکید کرد که محتوای این مصوبه به تایید یا رد توافق نهایی با ایران ارتباطی ندارد بلکه هدف از آن رای‌گیری در مورد حفظ یا رفع تحریم‌های کنگره علیه ایران است. انتشار این خبر واکنش وزارت خارجه و رئیس‌جمهوری ایران را در پی داشت.

آغاز نگارش متن توافق جامع

نخستین دور مذاکرات هسته‌ای پس از دستیابی به توافق اولیه عصر روز گذشته با گفت‌وگوی سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران و هلگا اشمید معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین آغاز شد و امروز نیز ادامه خواهد داشت. فردا نیز نشست ایران و ۶ کشور در سطح معاونان در وین برپا خواهد شد. در این دور و نیز نشست‌های آتی، ایران و قدرت‌های جهانی تلاش می‌کنند تا در جزئیات نیز به تفاهم دست یابند؛ جزئیاتی که در پی دستیابی به چارچوب کلی توافق، می‌تواند به حل و فصل نهایی اختلاف‌های هسته‌ای تا موعد تعیین شده یعنی سی ام ژوئیه (نهم تیرماه) بینجامد و به بیش از یک دهه هماوردی ایران و غرب بر سر حقوق و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران پایان دهد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در متنی که در حین پرواز به مقصد جاکارتا برای شرکت در اجلاس سران آسیا و آفریقا نوشت و در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک قرار داد، عنوان کرد که نگارش متن از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد و مذاکرات مجددا از هفته آینده در نیویورک از سر گرفته خواهد شد. ظریف نوشته است که روند نگارش توافق نهایی بین ایران و ۱+۵ از هفته آینده در حاشیه اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه (NPT) در نیویورک با جدیت ادامه خواهد یافت و او نیز روز یکشنبه برای شرکت در آن اجلاس و مشارکت در گفت‌وگوها عازم نیویورک می‌شود.

دیدار احتمالی ظریف و کری

همزمان مقامات آمریکایی از احتمال دیدار جان‌کری، وزیر امور خارجه این کشور با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست بازنگری بر معاهده عدم تکثیر سازمان ملل متحد دوشنبه آینده (۷ اردیبهشت) خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن این نشست در مقر سازمان ملل متحد روزهای ۲۷ آوریل تا ۲۲ مه (۷ اردیبهشت تا اول خرداد) برگزار می‌شود و قرار است جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در روز اول این نشست سخنرانی کند. از سوی دیگر باراک اوباما، روز سه شنبه در گفت‌وگو با شبکه ام اس.‌ان.‌‌بی.‌‌سی گفت: «‌این (رسیدن به توافق هسته‌ای) تضادها و منازعاتی را که ما با ایرانی‌ها داریم متوقف نخواهد کرد، از جمله درباره تحولات یمن یا اتفاقات سوریه. اما آنچه این (توافق) انجام می‌دهد آن است که جو و فضایی را ایجاد می‌کند که احتمالا بتوانیم تنش‌ها را کاهش دهیم.»

تحرک جدید سنای آمریکا

همزمان خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که سنای آمریکا از روز چهارشنبه وارد بحث درخصوص طرحی شده است که براساس آن کنگره درباره لغو تحریم‌های این نهاد علیه ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد. به گزارش «ایرنا»، این خبرگزاری نوشت: «همزمان برخی از جمهوری‌خواهان سعی دارند با اصلاح این طرح، خط‌مشی سخت‌تری درمورد هرگونه توافق اتخاذ کنند.» کمیته روابط خارجی سنا هفته گذشته با ۱۹ رای موافق و بدون رای مخالف به نسخه‌ای آشتی‌جویانه از این طرح رای داد که به نظر کارشناسان یک نمایش نادر از وحدت دو حزبی در کنگره بود که به شدت دچار دو دستگی است.

بیانیه۲۲۰ نماینده مجلس

روز گذشته ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت قاطعانه و بی‌دریغ از رهنمودهای راهگشای رهبرمعظم انقلاب در مورد مذاکرات هسته‌‌ای لوزان از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران خواستند تا راهنمایی‌ها و بایدها و نبایدهای ایشان را مبنای مذاکرات قرار دهند.

لغو تحریم‌های ایران به نفع ماست

باوجودی که اخبار و رسانه‌ها از حضور کمرنگ روسیه در گفت‌وگوهای اخیر به ویژه در لوزان سخن گفته‌اند، اما سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با یک هفته‌نامه روس گفت که دیپلماسی روسیه در لوزان کمک زیادی به حصول یک چارچوب برای دستیابی به توافق جامع بر سر مسائل مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران کرد. به گزارش «ایسنا» وزیر امور خارجه روسیه افزود: «لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران به منافع ملی و اقتصاد روسیه کمک خواهد کرد.»