گروه خبر: نمایندگان مجلس دیروز، کلیات طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن «حوزه‌های انتخابیه» در «انتخابات مجلس شورای اسلامی»، «استانی» می‌شود؛ موضوعی که از رای نمایندگان مجلس به فوریت آن در آذرماه سال گذشته برآورد می‌شد. این اولین بار نیست که طرح استانی شدن انتخابات مجلس در نهاد قانون‌گذاری ایران مطرح می‌شود؛ اولین بار طرحی با این مضمون در مجلس پنجم مطرح شد، اما تاکنون نتوانسته بود اقبال مجلسی‌ها را به دست آورد. حال اما به‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس نهم برآنند تا طرح «استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی» را که در ابتدای کار، به امضای ۱۶۹ نفر از نمایندگان رسیده و علاوه‌‌بر این، کلیات آن نیز با ۱۴۹ رای موافق مواجه شد، در انتخابات پیش روی مجلس به اجرا درآید. اگرچه تا پیش از تصویب جزئیات این طرح، قضاوت در نوع برگزاری انتخابات امسال اندکی زود به‌نظر می‌رسد، اما امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت که هدف از بررسی پیش از موعد این طرح، اجرای آن در انتخابات آتی مجلس است. انتخابات مجلس قرار است روز هفتم اسفند امسال برگزار شود.

به هر روی این طرح نیز همانند سایر طرح‌هایی که به صحن علنی مجلس می‌آید، خالی از عیب نیست. در جریان تصویب کلیات این طرح، علی لاریجانی رئیس مجلس از نمایندگان خواست به‌دلیل ابهامات موجود در طرح مذکور، اجازه بررسی مجدد آن را در کمیسیون مربوط بدهند. بر این اساس و با آرای موافق نمایندگان این طرح برای بررسی و رفع ابهامات موجود به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع شد.

دولت؛ مخالف

در جریان بررسی کلیات این طرح آنچه موافقان از مزایا و مخالفان از معایب این طرح عنوان کردند قابل تامل است؛ در میان مخالفان این طرح، دولت به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مخالفان بود. مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری در جلسه علنی دیروز با بیان اینکه دولت با اصل استانی شدن انتخابات موافق است، تاکید کرد: «اما اکنون زمان مناسب و وقت کافی برای این کار وجود ندارد.»

به‌زعم معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، این طرح دارای اشکالات متعددی است، ازجمله آنکه این طرح، استانی شدن محض نیست؛ بلکه تلفیقی از شهرستانی و استانی شدن انتخابات است؛ در نتیجه معایب برگزاری انتخابات در حوزه شهرستان‌ها حفظ شده و محاسن برگزاری انتخابات به‌صورت استانی از بین رفته است.

به گزارش «ایسنا» انصاری تاکید کرد: «مسائل سیاسی و امنیتی نباید دور از توجه نمایندگان باشد. کشور ما دارای قومیت‌ها، مذاهب و زبان‌های مختلف است که در حال حاضر از همه آنها در مجلس نماینده وجود دارد، اما ممکن است با تصویب چنین طرحی این وضعیت دچار اخلال شود و از حیث انسجام ملی دچار مشکل گردد.» موضوع از بین رفتن انسجام ملی یا وارد شدن خلل به آن با به وجود آمدن شائبه برانگیخته شدن حساسیت‌های قومی، ازجمله مهم‌ترین مشکلاتی است که مخالفان طرح درباره آن عنوان کرده‌اند. جالب آن است که موافقان طرح، آن را موجب افزایش انسجام و کاهش حساسیت‌های قومی می‌خوانند.

ابهام طرح چیست؟

بر اساس آنچه گفته شد، طرح برای بررسی بیشتر و رفع ابهامات به کمیسیون شوراها ارجاع شده است، اما ابهامات طرح چیست؟

مهرداد لاهوتی، طراح طرح استانی شدن انتخابات مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفته است که این طرح از سوی برخی نمایندگان در چند محور دارای ابهام معرفی شده است؛ اولین موضوع «حد نصاب» رای نمایندگان در شهرستان‌ها است. دوم آنکه دیگر هیچ نقطه‌ای از کشور از این طرح مستثنا نیست. این خبری است که امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» آن را تایید کرده و از نهایی بودن آن خبر داده است. در طرح ابتدایی برخی حوزه‌های انتخابیه، ازجمله حوزه‌های انتخابیه استان‌های آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان، حوزه‌ انتخابیه بیجار در استان کردستان، حوزه‌های انتخابیه تربت‌جام، تایباد، خواف و رشتخوار در استان خراسان رضوی، حوزه انتخابیه بندر لنگه در استان هرمزگان و حوزه‌های انتخابیه اقلیت‌های دینی از شمول این قانون مستثنا شده بودند. به هر روی کمیسیون شوراها عصر روز شنبه جلسه بررسی و رفع ابهام این طرح را برگزار می‌کند. به گفته رئیس این کمیسیون از وزیر کشور و وزیر اطلاعات نیز برای حضور در این جلسه به منظور بررسی دقیق طرح دعوت شده است.

تلاش نمایندگان برای بررسی هرچه زودتر جزئیات طرح در صحن علنی، از علاقه مجلسی‌ها به برگزاری انتخابات آتی مجلس با روش استانی شدن حوزه‌های انتخابیه حکایت دارد؛ موضوعی که باید دید آیا اقبال نمایندگان آن را میسر می‌سازد یا نه.

تلاش نمایندگان برای استانی شدن انتخابات آینده مجلس