گروه خبر-نیلوفر منصوریان: تکذیب خبر حذف یارانه برخی گروه‌ها، مهم‌ترین محور سخنان دیروز نشست خبری سخنگوی دولت بود. محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت که روز دوشنبه نیز خبر حذف ۵ گروه «پزشکان»، «صاحبان صرافی‌ها»، «صاحبان خودروهای لوکس»، «اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها» و «اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های خصوصی» از لیست یارانه‌بگیران را تکذیب کرده بود، دیروز نیز یک بار دیگر انتشار این خبر را تکذیب و آن را گمانه‌زنی رسانه‌ای و غیر‌واقعی توصیف کرد. این در شرایطی است که روز دوشنبه ساعتی پس از انتشار خبر مذکور، علی طیب نیا وزیر اقتصاد و احمد رستمی سرپرست دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این خبر را هر یک به‌نوعی تایید کرده بودند. از سوی دیگر روز گذشته برخی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»اعلام کردند که دولت حذف یارانه برخی اقشار را کلید زده است. با این حال روز گذشته محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران یک بار دیگر ضمن رد این خبر گفت: «روز دوشنبه برخی از رسانه‌ها این کشف جدید خود را رسانه‌ای کردند، احساس می‌کنم این داستان (سوژه) هیچ گاه فراموش نخواهد شد.» او با اشاره به ناممکن بودن شناخت خانوارها، درآمد آنها و همچنین تاکید دولت بر حفظ آرامش خانواده‌ها گفت:‌ «در سال ۹۴ چگونگی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در تبصره ۲۰ قانون بودجه تبیین شد. در این تبصره ضمن بیان احکام، منابع و مصارف، تصریح شد تا اجرای این تبصره مطابق آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، باشد.» سخنگوی دولت اضافه کرد: «با توجه به اینکه مجلس محترم با تاخیر زیادی این قانون را به ما ابلاغ کرد، دولت موفق نشد که آیین‌نامه مذکور را تصویب و اجرا کند، ولی برخی از رسانه‌ها پیشاپیش خودشان خبر از حذف یارانه‌ها دادند بدون اینکه به هیچ منبعی اشاره کنند.» نوبخت گفت: «به محض تصویب آیین‌نامه مذکور در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و همچنین خواهش می‌کنیم برخی از رسانه‌ها در این زمینه ایجاد استرس نکنند.»

نرخ سود بانکی باید با نرخ تورم متناسب باشد

سوال در مورد کاهش نرخ سود بانکی و آثار ناشی از آن، یکی دیگر از محورهای سوال از نوبخت بود. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه با توجه به برنامه دولت برای کاهش نرخ سود بانکی، آیا دولت نگران سرازیر شدن نقدینگی به بخش‌های دیگر بازار نیست گفت: «یکی از شاخص‌‌های تعیین سود بانکی نرخ تورم است. شاید برای نخستین بار است که نرخ سود بانکی بالای نرخ تورم است و این باعث می‌شود سرمایه‌گذاری مشکل شود.» نوبخت توضیح داد: «البته اگر پول به سمت ساخت‌و‌ساز مسکن هم برود ما استقبال می‌کنیم؛ زیرا چیزی که نامطلوب است این است که این پول در جهت سفته‌بازی استفاده شود.» او افزود: «بالا بودن نرخ سود بانکی برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند پول را بالاتر از نرخ تورم تامین کنند، مشکل‌ساز خواهد بود و بهره‌وری را کند می‌کند. از این رو نرخ سود بانکی باید با نرخ تورم متناسب باشد.»

رابطه احزاب سیاسی و دولت

در ادامه این نشست خبری، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره حضور اسحاق جهانگیری در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران و شائبه ورود دولت به انتخابات، گفت: «اینکه آقای جهانگیری با حزب کارگزاران همکاری داشته‌اند، سخن نو و تازه‌ای نیست، اما وقتی ایشان در سال نو می‌خواهند به دوستانشان سری بزنند اینقدر مورد توجه قرار می‌گیرد.» او با بیان اینکه هر یک از اعضای دولت ممکن است یک سلیقه سیاسی داشته باشند، ادامه داد: «اگر منظور این است که از امکانات دولتی برای حزب استفاده شود، حرف نادرستی است. این هم که چون دولت با برخی احزاب همگرایی دارد پس به صورت حزبی در انتخابات وارد می‌شود درست نیست.» سخنگوی دولت اضافه کرد: «بنابراین حضور جهانگیری و هر یک از اعضای دولت در احزابی که قبلا در آن بوده‌اند خلاف قانون نیست؛ بلکه خلاف قانون وقتی است که از امکانات دولتی برای حزب استفاده شود.»

تاج‌گردون: یارانه 130 هزار نفر قطع شده است

خبر حذف پنج گروه از یارانه‌بگیران از لیست دریافت یارانه نقدی اگرچه ساعاتی پس از انتشار آن از سوی محمدباقر نوبخت تکذیب شد، اما مجلسی‌ها بر این باورند که دولت حذف یارانه‌ها را آغاز کرده است. غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: دولت حذف گروه‌های پردآمد از فهرست یارانه‌بگیران را از اواخر سال گذشته کلید زد. او همچنین موضوع حذف پنج گروه پردرآمد یارانه‌بگیر را تایید کرد. از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون اقتصادی به «دنیای اقتصاد» گفت که تاکنون ۲ گروه پردرآمد که اولی با تعداد ۸۰ هزار نفر و دومی با تعداد ۵۰ هزار نفر بوده‌اند از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند. به گفته رحیم زارع از میان یارانه‌بگیران، پنج تا هفت میلیون نفر، درآمدهای بالا دارند که دولت با شناسایی آنها به‌صورت تدریجی در حال حذف پردرآمدهای لیست یارانه‌بگیران است. او این خبر را به نقل از یکی از وزیران اعلام کرده است. اگرچه بر اساس بررسی‌ها بسیاری از نمایندگان بر این باورند که تعداد

حذف شدگان رقم قابل توجهی نبوده و به‌صورت مشخص نمی‌توان آن را برآورد کرد؛ اما اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته است که در هفته‌های آتی گزارشی از نحوه عملکرد دولت در بحث قانون هدفمندی یارانه‌ها برای شفاف شدن اطلاعات، در کمیسیون ارائه می‌شود. او بر این باور است که تعداد حذف شدگان از دریافت یارانه به دلیل تبعات اجتماعی ناشی از آن، زیاد نیست. برخی دیگر از نمایندگان نیز تکذیب خبر حذف گروه‌هایی از یارانه‌بگیران از سوی سخنگوی دولت را به دلیل آنچه واهمه دولت از تبعات اجتماعی این موضوع می‌خوانند، عنوان می‌کنند.