تهدیدهای جمهوری‌خواهان ابلهانه است باراک اوباما/ منبع:AP

گروه دیپلماسی: پس از به دست آمدن تفاهم سیاسی میان ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس و قرائت بیانیه مشترک که چارچوب اقدامات دو طرف را برای رسیدن به توافق جامع مشخص کرده است، شاهد برخی اظهارنظرهای غیرحرفه‌ای درخصوص این مساله هستیم؛ برخی مقامات آمریکایی تا جایی پیش رفته‌اند که حتی واکنش باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور را در پی داشته است. به دنبال تهدید نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا درباره «لغو توافق هسته‌ای» با ایران، باراک اوباما این اظهارنظر او را «ابلهانه» خواند. اسکات واکر، فرماندار ایالت ویسکانسین گفته است در صورت نامزدی قطعی و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توافق اتمی با ایران را لغو می‌کند. اما باراک اوباما روز سه‌شنبه هجدهم فروردین (۷ آوریل) در مصاحبه با «ان پی آر»، شبکه رادیو و تلویزیون ملی آمریکا به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: «این رویکرد ابلهانه‌ای خواهد بود و اسکات هم احتمالا پس از اینکه کمی در سیاست خارجی تجربه پیدا کند همین‌طور فکر خواهد کرد.» به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، اوباما سپس تاکید کرد که اطمینان دارد جانشین او توافق بین‌المللی با ایران را که نه تنها آمریکا بلکه پنج قدرت بزرگ جهانی دیگر نیز در آن نقش دارند، لغو نمی‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «من اطمینان دارم هر رئیس‌جمهوری که انتخاب شود در مورد سیاست خارجی و سنت تداوم تصمیمات ریاست جمهوری دانش کافی خواهد داشت و درنتیجه توان و اختیارات قوه مجریه آمریکا برای توافق با کشورهای دیگر را زیر سوال نخواهد برد.» طبق نظرسنجی‌های اخیر اسکات واکر یکی از نامزدهای احتمالی قوی در میان جمهوری‌خواهان است. او در واکنش به سخنان باراک اوباما در بیانیه‌ای برای شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان رهبری اوباما را شکست‌خورده توصیف کرد و افزود: «برای آمریکایی‌ها بهتر است رئیس‌جمهوری داشته باشند که به جای حمله به فرمانداران ایالت‌ها و اعضای کنگره، وقت خود را بیشتر صرف همکاری با آنها کند.» ریک پری، فرماندار پیشین ایالت تگزاس و از نامزدان احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز روز دوشنبه در موضعگیری مشابه اسکات واکر وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات یکی از اولین اقداماتش لغو توافق‌نامه هسته‌ای با ایران خواهد بود. با این حال اوباما تاکید کرده که معکوس کردن اقدامات رئیس‌جمهور پیشین «دشمنان آمریکا را جسور‌تر می‌کند» و برای آمریکا و مناسباتش با متحدان مشکل‌آفرین خواهد بود. جمهوری‌خواهان و بعضی از دموکرات‌های کنگره آمریکا خواستار بازنگری توافق نهایی با ایران در مجالس قانون‌گذاری آمریکا شده‌اند. قرار است مجلس سنا در مورد لایحه‌ای برای لزوم ارجاع توافق با ایران به کنگره رای‌گیری کند. اما اوباما تاکید کرده که قوه مجریه از قدرت کافی برای تصویب این توافق برخوردار است و در مقابل درخواست کنگره مخالفت کرده است. او در مصاحبه با ان‌پی‌آر، یادآوری کرد که پیش‌تر توافقات آمریکا با کشورهای دیگر دنیا به تصویب کنگره نرسیده‌اند.

رئیس سی‌آی‌ای: انتقادات صادقانه نیست

همچنین در آخرین واکنش‌ها جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، ضمن حمایت از تفاهم سیاسی لوزان در مورد برنامه اتمی ایران، برخی از انتقادات علیه آن را «غیرصادقانه» نامید. به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنان در نخستین اظهار نظری که در مورد تفاهم لوزان ابراز کرده است، طی سخنانی در ۱۸ فروردین در دانشگاه هاروارد، مدعی شد «باید به شما بگویم، افرادی که می‌گویند این توافق راهی در برابر ایران می‌گشاید تا به بمب (هسته‌ای) برسد، تظاهر می‌کنند؛ از نظر من، اگر آنها واقعیت‌ها را بدانند، متوجه خواهند شد چه چیزی برای [به دست آوردن] یک برنامه [اتمی] لازم است.» این گفته‌ها زمانی مطرح می‌شود که گروهی از سیاستمداران جمهوری‌خواه مخالفت و انتقاد خود را در مورد مذاکرات و توافق اتمی با ایران ابراز کرده‌اند. برخی از نمایندگان دموکرات کنگره نیز با آنها همراه شده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از دولتمردانی‌ است که مخالفت شدید خود را با تفاهم لوزان ابراز کرده و آن را «توافقی بد» توصیف کرده است که جلوی رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد گرفت. جان برنان می‌گوید چارچوب توافقی که در لوزان بنا شده است «نه تنها جلوی غنی‌سازی اورانیوم را بلکه جلوی غنی‌سازی پلوتونیوم را هم می‌گیرد.» خبرگزاری رویترز نیز از قول رئیس سازمان «سیا» نقل کرده است که او در مورد امتیازهایی که ایران داده «ابراز شگفتی» کرده است: به گفته برنان برخی از منتقدان بیش از آنکه بر برنامه اتمی تهران متمرکز باشند، بر تاثیری که رفع تحریم‌ها می‌گذارد، متمرکز هستند و اینکه چنین چیزی به حکومت ایران اجازه می‌دهد «مشکلاتی بیشتر در منطقه ایجاد کنند». به گفته رئیس سیا چنین نگرانی قابل درک است، اما در عین‌حال او فکر نمی‌کند که در پی همه اینها تهران ناگهان موضعی غیرفعال و سر‌به‌ زیر در مورد منطقه در پیش گیرد. او در عین حال تاکید کرده است که روشن نیست آیا رویکرد عملگرای ایران در رابطه با برنامه اتمی‌اش تحت ریاست‌جمهوری حسن روحانی «به دیگر بخش‌های سیاست خارجی ایران انتقال پیدا می‌کند» یا نه. یک روز پیش از این سخنان، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز در مصاحبه‌ای با رادیو ان‌پی‌آر، با اشاره به سیاست‌های ایران در قبال تل‌آویو، گفته بود اینکه از ایران خواسته شود در توافقی برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش، اسرائیل را به رسمیت بشناسد، «قضاوتی به‌طور اصولی نادرست» است.

تحریم‌ مجدد بانک تجارت و ۳۲ شرکت کشتیرانی توسط اتحادیه اروپا

تنها چند روز پس از تفاهم اولیه ایران و کشورهای ۱+۵ در لوزان سوئیس در مورد چارچوب اولیه توافق هسته‌ای، اتحادیه اروپا تحریم‌های مربوط به بانک تجارت و ۳۲ شرکت کشتیرانی ایرانی را پس از بررسی در یکی از دادگاه‌های این اتحادیه باز گرداند. این اقدام اتحادیه اروپا در واقع به نوعی نشان‌دهنده آن است که ۲۸ کشور عضو این اتحادیه تا زمانی که توافق هسته‌ای با ایران قطعی شود، تحریم‌ها را لغو نخواهند کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، پیش‌تر نیز دادگاه اتحادیه اروپا با وجود مشکلات قانونی در ماه ژانویه دارایی‌های بانک تجارت و ۴۰ شرکت کشتیرانی ایرانی دیگر را مسدود کرده بود. این در شرایطی است که نام هشت شرکت کشتیرانی ایرانی در فهرست جدید منتشر شده که روز گذشته انتشار یافت وجود ندارد و بنا به اعلام اتحادیه اروپا این تحریم‌ها به سرعت عملی خواهد شد.