آیا باید با هر ذلتی به عمره مفرده رفت؟ آیت‌الله مکارم شیرازی

گروه خبر: اعتراض‌ها به حادثه تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، حالا و با گذشت دو روز از تایید این خبر، افزایش یافته است؛ از اعتراض شدید نمایندگان مجلس و «نگارش نامه‌ای به رئیس‌جمهوری برای مجازات عاملان» گرفته تا تاکید ریاست قوه‌قضائیه بر «لزوم اشد مجازات برای خاطیان این تعرض» و نیز زمزمه «نگارش طرح لغو حج عمره» در مجلس، همه و همه اقداماتی است که در اعتراض به این حادثه صورت گرفته است. در این میان و با توجه به طرح مذکور و نیز اظهارنظر علمای قم درباره این ماجرا، به‌نظر می‌رسد موضوع اعزام ایرانی‌ها به عمره با ماجرایی جدید روبه‌رو شود. از سوی دیگر مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز دیروز در تشریح روند پیگیری ماجرا، از «تشکیل پرونده در یکی از شعب دادسرای مرتبط برای ماموران سعودی متعرض»، براساس آخرین اطلاعات دریافتی از سوی سرکنسولگری ایران در جده خبر داد. در همین راستا سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دیروز اعلام کرد که دو پلیس متعرض در همان شب روی دادن حادثه دستگیر و زندانی شده‌اند. حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه ایران، دو روز پیش ضمن تایید این خبر، از «احضار کاردار و کنسول عربستان سعودی در تهران» درست یک روز پس از روی دادن حادثه مذکور خبر داده بود.

اشد مجازات برای خاطیان

با این همه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی دیروز در جلسه مسوولان عالی قضایی با اشاره به «خبر تاسف‌بار تعرض ماموران سعودی به دو زائر نوجوان ایرانی» تاکید کرد: «ما نمی توانیم از امنیت شهروندان خود عبور کنیم.» رئیس قوه قوه‌قضائیه از وزارت امور خارجه خواست با حساسیت و جدیت این موضوع را پیگیری کند. آملی لاریجانی با محکوم کردن این اقدام و اعلام اینکه «خاطیان باید به اشد مجازات برسند»، گفت: «تعرض به دو زائر در کشوری که مسوولانش خود را خادم حرمین شریفین می‌دانند به هیچ وجه قابل قبول نیست و خاطیان باید به اشد مجازات برسند تا دیگر شاهد چنین جرایمی نباشیم.»

نامه نمایندگان به رئیس‌جمهوری

در همین حال ۱۸ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار پیگیری برای مجازات عاملان آزار و اذیت دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده عربستان شده‌اند. محمد صالح جوکار دیروز در این باره به «ایرنا» گفت: «ما خواستار مجازات عاملان این حادثه هستیم و در این نامه از رئیس‌جمهوری خواسته‌ایم هر چه سریع‌تر این موضوع را پیگیری کند.» همچنین اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در نامه‌ای جداگانه به حسن روحانی خواستار جلوگیری از رفتارهای مشابه در آینده شدند.

تشکیل پرونده برای دو پلیس سعودی

در جریان اعتراضات درباره حادثه مذکور، سخنگوی وزارت خارجه از دادگاهی شدن متعرضان خبر داده است. بر اساس آنچه مرضیه افخم دیروز اعلام کرد، برای دو پلیس سعودی متعرض به ۲ نوجوان ایرانی، در یکی از شعب دادسرای مرتبط پرونده تشکیل شده است. او این خبر را بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی توسط سرکنسولگری ایران در جده، اعلام کرده است. خبرگزاری فارس در این باره به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه نوشته است: «وزارت خارجه بلافاصله پس از اطلاع از این حرکت ضد اخلاقی به‌طور جدی موضوع را پیگیری کرده و همکاران ما در جده پس از اطلاع از موضوع در فرودگاه این شهر حاضر شده و با حضور مسوولان ارشد فرودگاه به بررسی موضوع پرداختند و مسوولان عربستانی هم ضمن اعلام انزجار از این اقدام اظهار داشته‌اند موضوع برای آنها حیثیتی است و عوامل آن پس از اثبات جرم به مجازات شرعی و قانونی خواهند رسید.»

طرح لغو حج عمره در مجلس

از سوی دیگر، نگارش طرح یک فوریتی لغو حج عمره با امضای ۷۰ نماینده مجلس خبری است که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دیروز آن را اعلام کرد و از تقدیم آن به هیات رئیسه مجلس خبر داد. سیدحسین نقوی حسینی در توضیح این طرح به «ایرنا» گفت: «با توجه به اینکه جسارت‌ها و بی‌حرمتی‌ها علیه حجاج افزایش یافته و همچنین با توجه به جسارت اخیر به دو نوجوان در فرودگاه جده عربستان جمعی از نمایندگان این طرح را تهیه کرده‌اند.» او افزود: «ما در این طرح بیان کرده‌ایم تا حصول اطمینان از احترام و امنیت حجاج سفرهایی که به عنوان حج عمره انجام می‌شود، متوقف شود.»

از سوی دیگر با واکنش علمای قم در این باره به‌نظر می‌رسد احتمال لغو سفر عمره ایرانیان از سوی جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است؛ اگرچه حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد دیروز در اولین نشست خبری خود در سال ۹۴ تاکید کرد که ما بر اساس سیاست‌های دولت برنامه‌های سفر حجاج ایرانی به حج عمره و تمتع را دنبال می‌کنیم و اگر قرار باشد تصمیم جدیدی در این باره اتخاذ شود، این موضوع در حیطه سیاست‌های وزارت امور خارجه خواهد بود و آنها در این خصوص نظر خواهند داد، اما علمای قم و نمایندگان تقاضایی دیگر دارند.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در سخنانی از اتفاقات به‌وجود آمده در فرودگاه جده عربستان سعودی انتقاد کرد و گفت: «آیا باید با هر ذلتی به عمره مفرده رفت؟»

به گزارش «ایرنا»، این مرجع تقلید دیروز در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه مایل نبودم مساله حادثه ناگوار فرودگاه جده رسانه‌ای شود و توصیه می‌کردیم رسانه‌ای نشود اما رسانه‌ای شد، گفت: «سوال ما از مسوولان حج آن است که آیا عمره مستحب را به هر قیمتی باید برویم؟ نمی خواهم مساله تحریم عمره را پیش کشم، اما آیا به هر قیمت و به هر ذلتی باید به عمره رفت؟» او تاکید کرد که نباید تن به هر اهانتی بدهیم تا بخواهیم مستحبی را به جا آوریم. آیت‌الله مکارم شیرازی در عین حال اعلام کرد: «حادثه جده، حادثه‌ای نیست که به سادگی از آن بتوان گذشت.» این موضوعی است که آیت‌الله نوری‌همدانی نیز بر آن تاکید کرده است. «ایسنا» در این باره به نقل از این مرجع تقلید نوشته است: «اتفاق فرودگاه عربستان نباید در سکوت باشد و نباید به سادگی در برابر این مساله گذشت و از همین رو مسوولان باید به این امر توجه نشان دهند.»