ابعاد بیانیه لوزان امروز در مجلس بررسی می‌شود عکس: ایرنا

گروه خبر: موج حمایت‌ها و انتقادها از تفاهم سیاسی لوزان سوئیس دو روز پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ ادامه دارد. هر چند حمایت‌های داخلی و خارجی از تفاهم هسته‌ای ایران با قدرت‌‌های جهانی برای حل پرونده هسته‌ای ایران، طی دو روز گذشته بازتاب بسیاری داشته است اما از سوی دیگر منتقدان این تفاهم تاریخی هم کم نیستند. در این میان منتقدان داخلی تفاهم از همان ساعتی که بیانیه مشترک ایران و اعضای گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت شد، انتقاد را آغاز کردند. حالا در میان موج حمایت‌ها و انتقادها، کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست خارجی مجلس در نامه‌ای از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای حضور در این کمیسیون برای ارائه توضیحات درباره بیانیه لوزان دعوت کرده است. خبری که روز گذشته از سوی سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس اعلام شد. به گزارش سایت الف او گفت: «با توجه به دعوتی که کمیسیون امنیت‌ملی مجلس از وزیر امورخارجه کشورمان برای حضور در این کمیسیون انجام داده، قرار است آقای ظریف به‌زودی در یکی از جلسات این کمیسیون حضور یافته و توضیحاتی درباره بیانیه لوزان به اعضای کمیسیون امنیت‌ملی مجلس ارائه کند.»

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با بیان اینکه زمان دقیق حضور ظریف در این کمیسیون هنوز مشخص نیست، گفت: «هر زمان که وزیر امورخارجه برای حضور در جلسه کمیسیون امنیت‌ملی مجلس آمادگی داشته باشد، این جلسه برگزار می‌شود.» نقوی‌حسینی اظهار کرد: «کمیسیون امنیت ملی مجلس فقط از آقای ظریف برای حضور در یکی از جلسات این کمیسیون دعوت کرده، اما معمولا وی به همراه معاونانش و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جلسات این کمیسیون حضور می‌یابد.» به دنبال این دعوت محمد حسن اصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت که وزیر امور خارجه امروز (یکشنبه) در این کمیسیون حضور می‌یابد. دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ظریف در حالی است که اعضای این کمیسیون ازهمان زمان اعلام تفاهم سیاسی بیشترین انتقاد را به آن داشته‌اند. البته کمیسیون امنیت ملی این هفته بررسی طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای را نیز در دستور کار خود دارد. از سوی دیگر قرار است امروز ابعاد بیانیه لوزان سوئیس با حضور رئیس مجلس در جلسه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت بر رسی شود این خبری است که روز گذشته صفر نعیمی رز سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد.

دیدار خصوصی لاریجانی و ظریف

در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیروز به دیدار علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی رفت. به گزارش «ایسنا»، محمدجواد ظریف با حضور در مجلس شورای اسلامی با علی لاریجانی دیدار و گفت‌وگو کرد. تفاهم سیاسی ایران و ۱+۵ در لوزان سوئیس از جمله محورهای این دیدار بود که به‌عنوان دیدار نوروزی انجام شد.

تفسیر شورای نگهبان در صورت درخواست

در کنار اخبار مربوط به بررسی تفاهم و بیانیه لوزان در مجلس و دعوت از وزیر امور خارجه برای حضور در مجلس، روز گذشته نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد تاکنون هیچ مقامی درخواست تفسیر قانون برای لزوم اظهارنظر مجلس درباره اجرای پروتکل الحاقی هسته‌ای را به شورای نگهبان ارائه نکرده است، اما در صورت درخواست شورا نظر خود را اعلام می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیمیان همچنین تاکیدکرد: افرادی مانند رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس، نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان می‌توانند درخواست تفسیر قانون درباره لزوم یا عدم لزوم تصویب پروتکل الحاقی توسط مجلس برای اجرا را تقدیم شورای نگهبان کنند.

برداشت متفاوت منتقدان

به هر ترتیب بیانیه لوزان در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر سیاسیون با واکنش های مختلفی روبه‌رو شده است.

آنچه انتقاد برخی از منتقدان را بر انگیخته است آن بخش از بیانیه لوزان است که در آن تاکید شده است که پس از امضای توافقنامه نهایی، با صدور قطعنامه‌ای در شورای امنیت «کلیه‌قطعنامه‌های قبلی مرتبط با موضوع هسته‌ای لغو خواهد شد و برخی تدابیر محدودیت‌ساز مشخص، برای یک دوره زمانی مورد توافق، لحاظ خواهد شد.»

در این بیانیه همچنین تاکید شده که ایالات‌متحده تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط با پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی را «همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته‌ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.»

به اعتقاد برخی از این دو بند می‌توان برداشت کرد که حتی پس از لغو قطعنامه‌ها «برخی تدابیر محدودیت‌ساز» علیه ایران اعمال می‌شود و رفع تحریم‌های آمریکا نیز مشروط به ارائه گزارش آژانس و تایید اجرای تعهدات ایران خواهد بود. چنین برداشتی موجب انتقاد برخی نمایندگان مجلس از بیانیه لوزان شده است. شاید حضور تیم هسته‌ای در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نمایندگان منتقد و دیگر منتقدان را راضی کند.

ابعاد بیانیه لوزان امروز در مجلس بررسی می‌شود