گروه خبر: آخرین نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی در سال ۹۳ دیروز در ساختمان مشروطه مجلس در شرایطی برگزار شد که ۲۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی در این نشست حضور داشتند. علی لاریجانی رئیس مجلس دیروز پیش از آنکه خبرنگاران سوالات خود را مطرح کنند، به قوانین مصوب سال ۹۳ ازجمله تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، لایحه خروج از رکود و قانون بودجه سال ۹۴ اشاره کرد . او با قدردانی دوباره از دولت حسن روحانی برای ارائه به موقع بودجه به مجلس، به موضوع کاهش وابستگی بودجه به نفت اشاره و یادآوری کرد: «نقش نفت در بودجه کاهش پیدا کرده و به حدود ۲۵ درصد رسیده است. این میزان در سه سال گذشته ۵۰ درصد بوده است. این رویکرد مهمی برای بودجه کشور است که امیدواریم در آینده میزان وابستگی به نفت قطع شود و نفت و منابع گازی صرف سرمایه‌گذاری شود.» لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مجلس در تعیین نرخ هر بشکه نفت دو سقف را تعیین کرد، به موضوع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: «پرداخت یارانه نقدی در سال ۹۴ همچون امسال خواهد بود و مقرر شده است دولت متقاضیان دریافت یارانه نقدی را شناسایی کند و در نحوه پرداخت تجدیدنظر کنند.»

بررسی تغییر در ساختار نظارتی مجلس

آنچه علی لاریجانی در این نشست خبری با آن مواجه بود تعدد سوالات خبرنگاران بود؛ سوال‌هایی که بیش از هر موضوعی درباره مسائل سیاسی کشور مطرح شده بودند؛ در این میان اما «دنیای اقتصاد» با طرح سوالی درباره وظایف مجلس، به افزایش طرح‌ها در مجلس و نیز کاهش لوایح اشاره و با بیان اینکه وظیفه قانون‌نویسی در مجلس بیشتر از نظارت شده است که مورد انتقاد کارشناسان نیز هست، پرسید: «چه تدابیری را می‌توان برای ایجاد تعادل میان دو وظیفه مجلس اندیشید؟»

لاریجانی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه در بخش‌هایی نواقصی وجود دارد که باید هم قانون حل شود، هم دیوان محاسبات نظارت می‌کند و هم کمیسیون نظارت می‌کند، وجه نظارت را بسیار مهم خواند و خبر داد که «بحث‌هایی از نظر آیین‌نامه‌ای مطرح است تا ساختار مجلس از لحاظ نظارتی تغییر یابد.» لاریجانی در این باره از طرح تبدیل کمیسیون اصل ۹۰ به دیوان اشاره کرد و گفت: «این موضوع هم‌اکنون در حال بررسی است تا ساختارهای این حوزه تغییر یابد.»

چارچوب‌های مذاکرات توسط رهبری مشخص شده است

نماینده مردم قم در پاسخ به پرسشی درباره پیام بیانیه ۲۶۰ نماینده به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور گفت:‌ «در مجلس اراده نمایندگان حرکت رو به جلو در مذاکرات هسته‌ای است؛ هرچند نظرات متفاوتی در مجلس وجود داشته باشد.» به گزارش «ایسنا»، رئیس مجلس با تاکید بر اینکه «چارچوب‌های مذاکرات توسط رهبری مشخص شده است» ادامه داد: «البته مجلس شورای اسلامی نیز در قالب این چارچوب مواردی را مشخص کرده است.»

چراغ سبز لاریجانی به تشکیل حزب

لاریجانی در ادامه درباره احتمال حضورش در یک حزب سیاسی گفت: «من از فعالیت سازمان یافته سیاسی دفاع می‌کنم و معتقدم برای رسیدن به دموکراسی بیشتر این فعالیت‌ها مهم خواهد بود. من از کارهای تشکیلات سیاسی حمایت می‌کنم و این کار را برای کشور مفید می‌دانم.»

مسیر قانونی طی شده است

در ادامه این نشست خبری، لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه رسانه‌ها از انتشار نام‌ رئیس‌جمهور اسبق کشور، منع شده و دچار دوگانگی شده‌اند، گفت: «حتما مسیر قانونی طی شده است. فکر می‌کنم این موضوع از موضوعاتی است که باید از مسیر خود و از محل سنجیده‌ای حل و فصل شود. »