گروه خبر: تنها یک روز تا هفدهمین اجلاس خبرگان رهبری باقی است و روز سه‌شنبه -فردا- با تصمیم در مورد ریاست مجلس خبرگان رهبری، پس از حدود ۶ ماه تکلیف ریاست این نهاد اعلام می‌شود. از مرداد ماه سال جاری که آیت‌الله محمد‌رضا مهدوی‌کنی، رئیس پیشین خبرگان رهبری در گذشت، آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، نایب ‌رئیس اول خبرگان، ریاست موقت جلسات این نهاد را بر عهده گرفت، اما گمانه‌زنی بر سر جانشینی آیت‌‌الله مهدوی‌کنی از ماه‌ها پیش از در گذشت او، همان زمانی که در بیمارستان بستری بود، آغاز شده ‌است. با درگذشت رئیس مجلس خبرگان رهبری، این گمانه‌زنی‌ها شکل جدی تری به خود گرفت و از آن زمان تاکنون نام‌‌هایی چون آیت‌الله هاشمی شاهرودی که حالا ریاست موقت مجلس خبرگان رهبری را برعهده دارد، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام احمدخاتمی، امام جمعه موقت تهران، آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله محمد امامی کاشانی، خطیب موقت نماز جمعه تهران، آیت‌الله محمد مومن، از فقهای شورای نگهبان و آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز به‌عنوان کاندیداهای احتمالی ریاست مجلس خبرگان رهبری مطرح شده‌اند.

با این حال از میان این نام‌ها، نام هاشمی رفسنجانی یکی از نام‌هایی است که بیش از همه برای احراز این پست شنیده می‌شود و البته موجب برانگیختن حساسیت مخالفان او شده است . اولین بار، پاییز سال جاری بود که احمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان، در گفت‌وگو با شبکه «العالم» به بی‌تمایلی هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و به صراحت از تمایل برخی برای ریاست دائم آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر مجلس خبرگان رهبری خبر داد، اما یک روز پس از این اظهارات، روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت: «یک منبع نزدیک به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهارات یک عضو مجلس خبرگان رهبری که گفته است آقای هاشمی رفسنجانی گفته‌اند تمایلی به کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری ندارند را تکذیب کرد.» همچنین به گزارش «ایسنا»، این منبع گفت: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند؛ بلکه در پاسخ به پرسشی در همین زمینه گفته‌اند در صورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.»

اگرچه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تا به امروز که تنها یک روز مانده به انتخاب رئیس مجلس خبرگان باقی است به صراحت کاندیداتوری خود را تایید یا رد نکرده‌ است، اما هر چه هست، زمزمه احتمال حضورش به‌عنوان یکی از نامزدهای ریاست مجلس خبرگان، مخالفان را از یک سو و موافقان را از سوی دیگر به تکاپو انداخته است، از همین پنج روز پیش، سایت تابناک نزدیک به «محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، از نامه تعداد قابل توجهی از اعضای مجلس خبرگان رهبری به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خبر داد که در آن از او خواسته‌اند برای ریاست مجلس خبرگان، نامزد شود.

به گزارش «انتخاب»، در نامه این نمایندگان با اشاره به شرایط حساس و خطیر کنونی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواسته شده بدون توجه به حواشی و موج تخریب‌هایی که انجام می‌شود به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان خودش را نامزد کند. هر چند که این نامه تاکنون به‌طور رسمی به تایید نرسیده است، اما حکایت از تلاش برای کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری دارد. از آن سو نیز سه روز پیش آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز با بیان این که آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی نامشان مطرح است، اعلام کرد: «احتمال دارد آقای مصباح، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله یزدی نیز کاندیدا شوند‌، حتی احتمال دارد آقای جنتی هم که گفته کاندیدا نمی‌شود، کاندیدا شود.» به این ترتیب با جدی‌تر شدن احتمال کاندیدا‌توری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حالا نام‌های دیگری که تاکنون از آنها به‌عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست مجلس خبرگان یاد می‌شد، به لیست گزینه‌های جدی برای رقابت با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اضافه شده‌اند شاید به این دلیل که آنها از کاندیدا شدن هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری مطمئن‌تر از پیش شده‌اند. در این میان هاشمی هر چند تاکنون اظهارنظر رسمی در این باره نداشته است، اما سابقه‌اش در این مورد، روشن است. به گزارش انتخاب، در نخستین انتخابات بعد از درگذشت آیت‌الله علی مشکینی که شهریور سال ۸۶ برگزار شد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله جنتی برای ریاست بر مجلس خبرگان رهبری با هم رقابت کردند. آیت‌الله یزدی، پیش‌تر به نفع آیت‌الله جنتی از نامزدی انصراف داده بود، اما در نهایت، هاشمی رفسنجانی با ۴۱ رای در برابر ۳۴ رای جنتی، به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان برگزیده شد. در دومین انتخابات داخلی هیات رئیسه مجلس خبرگان که اسفند ۸۷ برگزار شد آیت‌الله محمد یزدی، نامزد رقیب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شد، اما ۲۶ رای او در قیاس با ۵۱ رای آیت‌الله هاشمی، کارساز نشد و هاشمی در مسند ریاست مجلس خبرگان باقی ماند. اما ۱۷ اسفند سال ۸۹ برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، روز متفاوتی بود. او در این روز به نفع ریاست آیت‌الله مهدوی‌کنی از نامزدی مجدد انصراف داد و به این ترتیب دبیر کل فقید «جامعه روحانیت مبارز»، بدون رقیب و با کسب ۸۳ رای از ۸۴ رای ماخوذه بر صندلی ریاست مجلس خبرگان تکیه کرد و تا سال ۹۳ عهده دار این سمت بود. در این بین برخی نیز بر این باورند که ریاست آینده مجلس خبرگان رهبری از آن آیت‌الله هاشمی شاهرودی خواهد بود هر چند که بسیاری می‌گویند در صورت کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی از کاندیداتوری کناره‌گیری خواهد کرد. روز سه‌شنبه نزدیک به ۸۰ تن از علما و فقها در ساختمان مجلس قدیم شورای اسلامی تشکیل جلسه می‌دهند تا با شرکت در هفدهمین اجلاس خبرگان رهبری، تکلیف کرسی ریاست بر مجلس خبرگان را در رقابتی جدی میان چهره‌های سیاسی روشن کنند. ریاستی که به اعتقاد ناظران این بار مهمتر از دفعات گذشته خواهد بود.