«جک استراو» وزیر امور خارجه پیشین دولت انگلیس با اشاره به اهمیت جایگاه اسلام در غرب، از نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا استقبال کرد و گفت: این نامه با اهمیت، فوق‌العاده و با توجه به شرایط کنونی به موقع بود. به گزارش «ایرنا»، وی با ابراز تعجب از اینکه «چرا این موضوع (نامه مقام معظم رهبری) به اندازه‌ای که می‌بایست در غرب پوشش داده نشد»، خاطرنشان کرد: این مهم است که در این برهه زمانی مفهوم صحیحی از اسلام ارائه شود. جک استراو همچنین با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵، فضای کنونی را برای حصول توافق هسته‌ای مثبت ارزیابی کرد وگفت: در انگلیس، هر توافقی و به هر میزانی که صورت گیرد مورد استقبال قرار می‌گیرد و دولت دیوید کامرون می‌تواند به همین منظور محبوبیت کسب کند. وزیر خارجه پیشین انگلیس درخصوص پیش‌بینی آینده مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: به نظر من اگر نتوان به یک توافق نهایی دست یافت اما می‌توان به یک توافق «محکم» اما موقت دست یافت. وی درعین حال افزود: اما من فکر می‌کنم اگر مذاکرات ناگهان شکست بخورد، برای همه فاجعه‌بار خواهد بود. او درخصوص سفر آتی هیات پارلمانی ایران به انگلیس گفت: قرار است این سفر در اواسط ماه مارس صورت گیرد و خوشبختانه در این ایام فرصت لازم نیز وجود دارد.

جک استراو درخصوص بازگشایی سفارت انگلیس در تهران گفت: من از جزئیات مذاکرات بین دو دولت در این خصوص مطلع نیستم ولی فکر نمی‌کنم غیر از موضوع محموله‌های دیپلماتیک و تدبیر برای ایرانیانی که بدون مجوز قانونی اینجا مانده‌اند، موضوع دیگری مطرح باشد. وی با اشاره به متوقف شدن محموله‌های دیپلماتیک انگلیس در گمرک ایران گفت: سفارت ما در تهران در نوامبر ۲۰۱۱ میلادی توسط افرادی مورد حمله واقع شد و این اتفاق تقصیر ما نبود و نتیجه این اتفاق که من به شخصه از آن بازدید کردم، خرابی بسیاری از دستگاه‌های سفارتخانه بوده است. بنابراین ما باید مجددا آنها را بازگردانیم. «جک استراو» تصریح کرد: طبیعتا اینها در یک کیسه جا نمی‌شوند و باید در قالب یک محموله ارسال شوند. وی با اشاره به مناسبات معمول دیپلماتیک گفت: در حالی که من و همکارانم دوست و مدافع ایران هستیم ولی هیچ‌کدام از ما قبول نمی‌کنیم که محموله‌های دیپلماتیک انگلیس یا هر کشور دیگری، حتی اگر در وضعیت خاص هم باشد، بتواند توسط گمرک کشور میزبان بازرسی شود.

استراو افزود: اگر ایران بخواهد محموله‌های دیپلماتیک خود را به اینجا ارسال کند، ما آن را بازرسی نخواهیم کرد. همان‌طور که زمانی که ما محموله‌های خود را به روسیه می‌فرستیم، روس‌ها آن را بازرسی نمی‌کنند، متقابلا ما نیز محموله‌های دیپلماتیک روسی را بازرسی نمی‌کنیم. وی اظهار کرد: به هر حال اگر حمله به سفارت ما صورت نمی‌گرفت هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نمی‌داد و این موضوعی است که ما دوست داریم شاهد یک تغییر در آن باشیم.