تور آفریقایی ظریف

گروه دیپلماسی- سعیده‌سادات فهری، خبرنگار اعزامی دنیای اقتصاد به شرق آفریقا؛ با وجودی‌ که دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اولویت سیاست خارجی‎اش را توسعه روابط با کشورهای همسایه اعلام کرده است، اما وجود ظرفیت‎ها و زمینه‎های بسیار برای گسترش روابط اقتصادی با‎ کشورهای آفریقایی، موجب شد تا محمدجواد ظریف وزیر امور‌خارجه ایران پیش از سفر به مونیخ راهی قاره آفریقا شود. کنیا، اوگاندا، بروندی و تانزانیا، چهار کشوری هستند که ظریف و هیات همراه به آنها سفر خواهند کرد. وزیر امور خارجه درخصوص روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی تاکید می‏کند که آفریقا در سیاست خارجی جمهوری‌ اسلامی ایران همواره جایگاه مهمی داشته و تلاش شده است با آفریقا روابط سیاسی متمایزی داشته باشیم.

برخی ادامه تحریم‎ها را در راستای منافع خود می‏بینند

تاکید وزیر خارجه بر همکاری‏های جنوب-جنوب

ایستگاه اول، کنیا

کنیا؛ نخستین مقصد سفر ۴ روزه ظریف به ۴‌کشور آفریقایی است؛ کشوری در شرق آفریقا و پرجاذبه‏ترین کشور در این منطقه به لحاظ اقتصادی. اقتصاد کنیا مانند دیگر کشورهای آفریقایی متکی به تولیدات کشاورزی، صادرات مواد خام معدنی، محصولات کشاورزی و منابع صیادی و آبزیان است. البته صنعت گردشگری را نیز نباید از قلم انداخت. کنیا کشوری که برج‎ها و ساختمان‎هایش محصور در میان درختان هستند با آب و هوایی معتدل و تمیز؛ بدون شک طبیعت بکر این کشور توریست‎های بسیاری را جذب می‎کند.

یکشنبه عصر، هواپیمای ایرباس، تهران را به مقصد نایروبی ترک کرد. پس از یک ساعت پرواز، هواپیما برای سوختگیری در فرودگاه شیراز به زمین نشست که در فاصله این یک ساعت، ظریف و هیات همراه در پاویون دولت نماز مغرب و عشایشان را اقامه کردند و پس از آن هواپیمای حامل وزیر خارجه و هیات همراه راهی نایروبی، پایتخت کنیا شد. پس از پنج‌ساعت و نیم پرواز، ۱۲ شب به وقت محلی ظریف در صدر هیاتی اقتصادی و سیاسی وارد نایروبی شد و مورد استقبال مقامات کنیایی قرار گرفت.

صبحانه کاری وزیر با تجار مقیم کنیا

رئیس دستگاه دیپلماسی به همراه مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه صبح روز دوشنبه صبحانه کاری خود را با شورای تجاری ایرانیان مقیم کنیا صرف و سپس با اعضای سفارت در هتل کمپینسکی دیدار و گفت‌وگو کردند. ظریف در نشست با تجار ایرانی مقیم کنیا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت. وزیر امور خارجه در ادامه در نشستی با حضور شورای تجاری ایرانیان مقیم کنیا که در هتل «کمپینسکی» برگزار شد، با بیان اینکه توجه و همکاری با آفریقا به‌عنوان شریک و همکار تجاری به‌عنوان یک واقعیت در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته، تاکید کرد: «آفریقا، مرکزی برای رقابت همه کشورها شده است و این نشانگر ظرفیت و زمینه‌های بسیار مستعد در این قاره است. تلاش ما در جهت رفع موانع تجارت است و حتی اگر در مذاکرات هم به تفاهم برسیم، باید بدانیم شرکای واقعی و پایدار ما در جهان شرکایی هستند که در قالب همکاری‌های جنوب - جنوب می‌توانیم با آنها برای توسعه پایدار برنامه‌ریزی کنیم.»

درخصوص پیشینه روابط ایران با کشورهای آفریقایی باید گفت که ورود ایرانیان به شرق آفریقا دارای مستندات تاریخی است و وجود واژگان فارسی در زبان سواهیلی، آثار معماری و دیگر نمادهای فرهنگی ایران به ویژه در جنوب این کشور بیانگر سبقه تاریخی و فرهنگی است. البته مناسبات سیاسی و دیپلماتیک ایران و کنیا عملا از آبان ماه ۱۳۵۰ آغاز شد و تا امروز دو کشور روابط سیاسی و اقتصادی‌شان ادامه داشته است.

ظریف در ادامه با اشاره به این نکته که آفریقا یک انتخاب مهم برای ایران است، گفت: «در وزارت خارجه و در سطح کشور برای همکاری با آفریقا، توجه ویژه و سازوکار خاصی وجود دارد و ما فقط در حوزه خلیج‌فارس و آفریقا دارای چنین سازوکاری در سطح بالا هستیم.» به گفته وزیر خارجه زمینه همکاری با آفریقا در حوزه‎های اقتصادی، علمی، آموزشی و بهداشتی، برای درازمدت وجود دارد و دولت نسبت به این مساله باور عمیق و جدی دارد.

برخی مخالف پایان تحریم‏ها هستند

در ادامه نشست با شورای تجاری ایرانیان مقیم کنیا، ظریف به مساله مذاکرات هسته‎ای و تحریم‎ها پرداخت. محمدجواد ظریف اندکی پس از سفر چهار روزه‎اش به کشورهای آفریقایی راهی مونیخ می‌شود و به احتمال زیاد در حاشیه این اجلاس با جان کری، همتای آمریکایی‎اش دیدار خواهد کرد. البته جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که هنوز چنین دیداری تایید نشده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در نایروبی تاکید کرد که متاسفانه کسانی در خارج و داخل کشور هستند که در زمره مخالفان پایان تحریم هستند. ظریف ادامه داد: «اینها تداوم تحریم را در راستای منافع خود دنبال می‌کنند و در مواردی اصل تحریم با آثار تحریم اشتباه گرفته می‌شود.» به گفته وزیر خارجه این مباحث تخصصی را باید با مشورت‌های لازم، بررسی و موانع غیرواقعی و غیرحقوقی را برطرف کرد.

آماده توافق هستیم

وزیر امور خارجه در جریان سفر یک روزه‎اش به کنیا، با «اوهورو کنیاتا» رئیس‌جمهوری و «امینه محمد» وزیر خارجه این کشور نیز دیدار کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران طی دیداری که با امینه محمد، همتای کنیایی‌اش در وزارت خارجه این کشور داشت بار دیگر تاکید کرد: «ما آماده توافق هسته‌ای هستیم.» او در عین حال تاکید کرد که توافق باید به‌گونه‌ای باشد تا به حق مسلم ایران مبنی بر دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام بگذارد، این توافقی است که می‌توان به‌آن دست یافت.

ظریف که در محل وزارت خارجه کنیا و در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه کنیا سخن می‎گفت به این موضوع نیز اشاره کرد که گروه ١+٥ به این نتیجه رسیده است که «تنها و بهترین راه برای حل مساله هسته‌ای ایران دستیابی به توافق هسته‌ای است.» او در این دیدار بار دیگر بر چندجانبه‌گرایی سیاست خارجی ایران تاکید کرد و گفت که سیاست خارجی نباید تنها شرق‌گرا یا غرب‌گرا باشد، بلکه باید جهان‌گرا و همه جانبه‌گرا باشد. به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی، سیاست دولت جدید نیز همین است.

وزیر خارجه با بیان اهمیت آفریقا برای جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: «در دیدار با وزیر خارجه کنیا درخصوص گسترش همکاری‎ها در حوزه‎های مختلف اقتصادی، فرهنگی و امور تحصیلی گفت‌وگو کردیم.» در این نشست که با حضور خبرنگاران و هیات همراه ظریف انجام شد، وزیر خارجه کنیا نیز با تاکید بر اینکه مذاکرات جامع و سازنده‎ای با وزیر خارجه ایران داشته است، گفت: «در این دیدار بر به رسمیت شناختن حق ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و حمایت از روند مذاکرات ایران و ۱+۵ تاکید کردیم.» ظریف عصر روز گذشته کنیا را به مقصد اوگاندا ترک کرد و پس از آن نیز به بروندی و تانزانیا سفر خواهد کرد. او این سفرها را به دعوت همتایان خود انجام می‎دهد.

طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای

از سوی دیگر، رئیس کمیته‌ هسته‌ای مجلس از افزایش امضاهای طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای ایران به بیش از ۲۲۰ امضا خبر داد. ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته هسته‌ای پارلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از افزایش امضاهای طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران به بیش از ۲۲۰ امضا خبر داد.

او امضای نمایندگان بر این طرح را بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: طی روزهای آینده امضاهای این طرح افزایش پیدا کرده و در نهایت آن را با قید فوریت به هیأت رئیسه مجلس تحویل خواهیم داد. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس افزود: «براساس این طرح در صورت تشدید تحریم‌ها توسط آمریکا توافق‌نامه ژنو لغو و ایران کلیه فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد.» کارخانه‌ای همچنین تاکید کرد: «براساس این طرح لغو تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا شرط جمهوری اسلامی ایران برای اجرای توافق‌نامه جامع هسته‌ای است.» او همچنین بر لزوم به رسمیت شناختن حقوق مسلم هسته‌ای کشورمان از سوی غربی‌ها تاکید کرد و گفت که درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، آمریکا مسوول شکست خواهد بود.

عراقچی:

به آینده مذاکرات بسیار خوشبین و امیدوارم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ به مراحل حساس خود نزدیک شده و روند مذاکرات در روزهای آینده با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد. به گزارش «ایرنا»، سیدعباس عراقچی روز دوشنبه در حاشیه مراسم ادای احترام معاونان و مدیران وزارت امور خارجه به مقام شامخ امام راحل گفت: «هنوز اختلافاتی میان طرفین درخصوص موضوعات مطرح شده در روند مذاکرات هسته‌ای وجود دارد؛ اما به آینده مذاکرات بسیار خوشبین و امیدوار هستیم.»

عراقچی تاکید کرد: «دستیابی به توافق جامع و نهایی در مذاکرات هسته‌ای منوط به حسن‌نیت طرف مقابل درخصوص توجه به حقوق مشروع ایران بر اساس قوانین و معاهدات بین‌المللی است.» معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی با جدیت و حسن‌نیت خواهان ادامه روند مذاکرات است، تاکید کرد: «در صورت واقع‌بینی کشورهای غربی به‌طور قطع مذاکرات منجر به نتیجه مطلوب و توافق خواهد شد.»

تور آفریقایی ظریف