گروه دیپلماسی: ۲۸ دی ماه بود که در پی حمله یک بالگرد رژیم صهیونیستی به کاروانی متشکل از برخی اعضای حزب‌الله لبنان در منطقه «قنیطره» سوریه، سردار سرتیپ محمدعلی الله‌دادی همراه با تعدادی از اعضای حزب‌الله از جمله جهاد مغنیه پسر عماد مغنیه به شهادت رسیدند؛ اقدامی که متعاقب آن، ایران و حزب‌الله بارها نسبت به عواقب آن به رژیم صهیونیستی هشدار دادند. اما در جدید ترین واکنش، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی-آفریقای وزارت خارجه گفته است که ایران در پی شهادت سردار الله‌دادی از طریق آمریکا برای رژیم صهیونیستی پیامی ارسال کرده است. به گفته حسین امیرعبداللهیان، تهران در این پیام اعلام کرده که اسرائیل «وارد خط قرمزهای ایران شده است و باید منتظر عواقب این اقدام خود باشد.» در پی سخنان امیر‌عبداللهیان، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دیروز، چهارشنبه، اعلام کرد که آنها هیچ پیامی از ایران ‌خطاب به اسرائیل دریافت نکرده‎اند. اظهارات ساکی در شرایطی است که مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز چهارشنبه درباره ارسال پیام ایران به رژیم صهیونیستی از طریق آمریکا گفت: «پیام و دیدگاه ایران از مجاری دیپلماتیک درباره شهادت سردار الله‌دادی منتقل شده و این پیام از طریق مسوول حفاظت منافع آمریکا در ایران که سفارت سوئیس است منتقل شده است. » به گزارش «ایسنا» و به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، جن ساکی تاکید کرده است که آنها گزارش‌های مربوط به این اظهارات مقامات ایران را دریافت کرده‌اند و قویا چنین تهدیداتی را محکوم و از امنیت و ایمنی اسرائیل حمایت می‌کنند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «باید بگویم که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای برخی مسائل مطرح می‌شود اما تنها موضوع مورد بحث در جریان مذاکرات، فقط برنامه هسته‌ای ایران است و شما می‌توانید نتیجه بگیرید که ما از طریق مقامات‌مان چنین پیامی دریافت نکرده‌ایم.» هنوز مشخص نیست که چرا آمریکا نمی‏خواهد دریافت این نامه را تایید کند.

آنچه این روزها موجب نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی شده است، پیام‎های قاطعانه و هشدار‌آمیز ایران و حزب‌الله لبنان است. بر اساس آنچه روابط عمومی سپاه پاسداران پیش از شهادت سردار الله دادی اعلام کرد او به‌عنوان «مستشار نظامی برای کمک به دولت و ملت سوریه در مقابله با تروریست‌های تکفیری- سلفی» به سوریه اعزام شده بود که مورد حمله بالگردهای رژیم صهیونیستی قرار گرفته و به شهادت رسید. این اقدام اسرائیل به شدت از سوی مقام‎‌های جمهوری اسلامی ایران محکوم شد. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، درباره واکنش حزب‌الله لبنان به حمله اسرائیل گفته بود: «تجربه گذشته نشان می‌دهد که جریان مقاومت پاسخ اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی را با شدت و قاطعیت انقلابی در زمان و مکان مورد نظر خود خواهد داد.» محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز پیش از این گفته بود که رژیم صهیونیستی باید در واکنش به این عملیات، منتظر «صاعقه‌های ویرانگر» باشد.

سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز رژیم اسرائیل را به انتقام‌گیری تهدید کرد و در گفت‌وگو با «العالم» گفته بود: «بازگشایی جبهه کرانه باختری، حمایت از گروه‌های جهادی فلسطین و لبنان، ایجاد ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های جدید دفاعی برای مسلمانانی که در جوار مرزهای رژیم صهیونیستی و فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند، سیاست‌های گذشته ما است و برای آینده هم تداوم خواهد یافت. اما ما اختصاصا برای تلافی و انتقام‌گیری از حادثه‌ای که در قنیطره و نزدیک جولان اتفاق افتاد، حتما کار خاصی انجام خواهیم داد.»

در عین حال به گزارش فرارو و براساس آنچه رسانه‌های اسرائیلی گزارش کرده‌اند مقام‎های این رژیم، از فوریه ۲۰۰۸ که عماد مغنیه، فرمانده ارشد حزب‌الله در سوریه کشته شد، نگران انتقام‌گیری حزب‌الله بوده‎اند. به گزارش «تایمز آو اسرائیل»، در روزهای گذشته کشته شدن جهاد مغنیه در کنار یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران، این نگرانی را تشدید کرده‌است.

با این حال پیش از آنکه این انتقام گرفته شود، حداقل از جانب جمهوری اسلامی ایران پیغام‎هایی برای آمادگی هم‌پیمانان اسرائیل ارسال شده است که پیام ایران به آمریکا در همین راستا است. هر چند ارسال این نامه هنوز از سوی مقام‎های آمریکایی مورد تایید قرار نگرفته و آنها مدعی‏اند چنین نامه‌ای را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش «فرارو» زبان هشدارآمیز فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی باعث شد که بنا به گزارش رسانه‎های اسرائیلی، آویگدور لیبرمن وزیر امورخارجه این رژیم در سفر به مسکو حامل پیام ویژه‎ای برای ایران و حزب‌الله باشد. رسانه‌های اسرائیل می‌نویسند که لیبرمن از طریق روسیه به ایران پیام داده‌ است که در فکر انتقام‌گیری به‌خاطر کشته شدن یک فرمانده سپاه پاسداران و فعالان ارشد حزب‌الله نباشد و ایران را در این خصوص به آرامش دعوت کرده‌ است. شبکه ده تلویزیون اسرائیل یکشنبه پنجم بهمن گفت که این کشور با این پیام خواسته ‌است به ایران و حزب‌الله «اطمینان دوباره بدهد که تمایلی به بحرانی کردن اوضاع ندارد». به نظر می‌رسد اسرائیل، روسیه را به دلیل روابط نزدیک با ایران برای انتقال پیام انتخاب کرده است تا شاید موثر واقع شود. به این ترتیب رژیم اسرائیل نقشی تازه به روسیه در قبال ایران داده و می‎خواهد با میانجی قرار دادن روسیه، ایران و حزب‌الله را از انتقام‌گیری بر حذر دارد. احتمالا روسیه نیز از این نقش تازه استقبال می‎کند. به این ترتیب اسرائیل در حال تبدیل روسیه به کانالی غیرمستقیم با ایران است. اما اقدام ایران در ارسال پیام به رژیم صهیونیستی از طریق آمریکا نیز دلایل خاص خود را دارد. به نظر می‏رسد به این ترتیب ایران نیز نقش تازه‌ای برای آمریکا در قبال اسرائیل تعریف کرده است. اما این نقش با نقش روسیه تفاوت‎هایی دارد. به گزارش «فرارو»، روسیه برای رژیم صهیونیستی فقط یک میانجی است تا بتواند با استفاده از روابط حسنه خود با ایران مانع از پاسخ ایران و حزب‌الله به حمله یکشنبه هفته گذشته شود اما پیام ایران به آمریکا این کشور را در نقشی فراتر از یک میانجی قرار می‎دهد. ایران با پیامی با این محتوا آمریکا را مسوول رفتارهای رژیم صهیونیستی می‌داند. ایران به گونه‎ای به آمریکا هشدار داده است که رفتارهای رژیم صهیونیستی، متحد دیرینه‏اش را کنترل کند.