سامانه دفاعی ایران مشمول تحریم‌ها نیست

گروه دیپلماسی: سفیر ایران در فدراسیون روسیه می‌گوید تهران و مسکو، در موضوعات متنوع منطقه‌ای و بین‌المللی از دیدگاه مشترک برخوردارند، یکجانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی را نمی‌پذیرند و متمایل و معتقد به جهان چندقطبی هستند. مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» در مورد سامانه دفاعی ایران، معتقد است که قرارداد مربوط به آن به دلایل مختلف مشمول تحریم‌ها نیست و انتظار می‌رود اجرا‌ شود. سنایی در پاسخ به این پرسش که ظاهرا از دید روسیه رابطه‌ای میان بحران اوکراین و حل پرونده اتمی ایران وجود دارد، گفت: «در بیانیه پایان سال ۲۰۱۴ وزارت خارجه روسیه اشاره شده بود که اگر آمریکا و اروپا فشارها و تحریم‌ها را بر روسیه تداوم و افزایش دهند، این موضوع می‌تواند به همکاری روسیه با غرب در حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران و همچنین موضوع سوریه تاثیر منفی بگذارد.» سنایی اضافه کرد «رسانه‌های ما در ایران از این بیانیه برداشت دوگانه‌ای کردند که فکر می‌کنم توضیح بیشتر در این زمینه را در آینده باید از مقامات روسیه شنید.» او ادامه داد: «بخش‌های مختلف سیاست خارجی یک کشور از هم تاثیر می‌پذیرند، در عین حال مواضع روسیه از گذشته در پرونده هسته‌ای ایران موضعی متعادل و سازنده بوده است. در سال‌های گذشته، برای اولین بار میان کشورهای ۱+۵، این روسیه بود که حق ایران برای برخورداری از غنی‌سازی هسته‌ای صلح‌آمیز را یادآوری کرد. روابط تهران - مسکو از مبانی محکمی برخوردار بوده و دو کشور در مباحث مختلف از جمله سوریه و پرونده هسته‌ای در تماس مداوم با یکدیگر هستند.»

سفیر ایران در فدراسیون روسیه درباره اولویت‌ها و مبنای همکاری روابط تهران و مسکو نیز گفت: «اگر به سند برنامه‌های چشم‌انداز و توسعه کشور(ایران) نظری بیندازیم و برنامه‌های دولت یازدهم و شخص وزیر امور خارجه را که به مجلس ارائه شد بررسی کنیم، به این برداشت می‌رسیم که دولت به دنبال تعامل گسترده در عرصه سیاست خارجی و بازی فعال در این زمینه است. این برنامه‌ها، در عین حال تقویت همزمان تعاملات اقتصادی و تجاری و همچنین تقویت پایه‌های امنیت ملی و دفاعی کشور را دنبال می‌کنند.»

مهدی سنایی افزود: «یکی از مشخصه‌های اصلی روابط ایران و روسیه همه‌جانبه بودن این روابط است. هم از جهت موضوعی و هم جغرافیایی این روابط در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و منطقه‌ای و بین‌المللی فعال است. مشورت‌ها و رایزنی‌های دو کشور در موضوعات مختلف گاهی نه تنها در مقاطع کمتر از چند روز و یک هفته، بلکه به صورت روزانه در جریان است.اکنون نیز تلاش‌های گسترده‌ای برای تعمیق این روابط و مناسبات در جریان است.» سنایی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته در عرصه اقتصادی گام‌های بلندی برداشته شده است، گفت: «امضای یادداشت تفاهم بزرگ اقتصادی، عقد قرارداد ساخت دو نیروگاه جدید هسته‌ای در بوشهر، صدور مجوز برای ۱۸ شرکت ایرانی برای صادرات آبزیان به روسیه، تمهیدات صدور مجوز برای شرکت‌های ایرانی تولیدکننده محصولات لبنی و دامی، تفاهم دو کمیسیون مشترک بر طرح‌هایی در حدود ۷۰ میلیارد دلار و مواردی دیگر از جمله این گام‌ها است.» او ادامه داد: «البته این تفاهم‌ها و توافق‌ها باید به سرعت اجرایی شده و همزمان مشکل تسویه مالی و نقل‌وانتقالات بانکی میان دو کشور نیز حل شود. اینکه در یک سال روسای جمهور دو کشور چهار بار دیدار و چندین نوبت تماس تلفنی داشته‌اند خود حاکی از سطح عالی روابط میان دو پایتخت است.» سفیر ایران در مسکو در ادامه گفت‌وگوی خود با اشاره به مهم‌ترین منافع امنیتی و استراتژیکی که تهران و مسکو را به هم نزدیک کرده است، گفت: «ایران و روسیه، در موضوعات متنوع منطقه‌ای و بین‌المللی از دیدگاه مشترک برخوردارند. یکجانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی را نمی‌پذیرند و متمایل و معتقد به جهان چند قطبی هستند. تهران و مسکو بر رعایت قواعد بین‌المللی تاکید و بسیاری از معضلات کنونی جهان را ناشی از تصمیمات برخی قدرت‌ها خارج از چارچوب قواعد و قوانین سازمان ملل و نیز متاثر از مداخلات خارجی آنها می‌دانند. دیدگاه دو کشور در مسائل خاورمیانه به هم نزدیک است. در حوزه قفقاز، منطقه آسیای مرکزی، موضوع افغانستان، تروریسم و همچنین مواد مخدر مشورت و همکاری دارند. ایران و روسیه همزمان بهره‌گیری از استانداردهای دوگانه توسط غرب در موضوعات تروریسم و حقوق بشر و آثار مخرب این رویکرد را یادآوری می‌کنند، در عین حال از سیاست مستقلی هم برخوردارند. تهران و مسکو به دنبال ارتقای جایگاه خویش در نظام بین‌الملل هستند.»

مهدی سنایی در پایان گفت‌وگوی خود با اشاره به نگرانی‌های مربوط به سیاست مسکو در قبال پرونده هسته‌ای ایران از همراهی در صدور ۶ قطعنامه تا تحویل ندادن سامانه دفاعی موشکی اس -۳۰۰ و مواضع مقامات وزارت خارجه روسیه نیز گفت: «روسیه در قطعنامه‌هایی که علیه ایران صادر شد، در تلاش برای ایفای نقشی تعدیل‌کننده بود، در عین حال این دوره با عصر «ری استارت» یا دوره بازسازی روابط آمریکا و روسیه روبه‌رو بود که طی آن دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری وقت روسیه تلاش می‌کرد پیوندهای عمیقی با آمریکا و اروپا برقرار کند. در این دوره همکاری با اروپا اولویت عمده در سیاست خارجی روسیه تعریف شده بود. سفیر ایران در روسیه در مورد سامانه دفاعی ایران، معتقد است، قرارداد مربوط به آن به دلایل مختلف مشمول تحریم‌ها نیست و انتظار می‌رود اجرا‌ شود.