حسین موسوی: ژاپن، آمریکا و کره‌جنوبی به دنبال این هستند که یک گروه واکنش سریع در برابر تهدیدات کره‌شمالی تاسیس کنند. به گزارش رویترز، مقامات این کشورها می‌گویند که در حال رسیدن به توافقی هستند که آنها را در برابر خطرات کره‌شمالی مصون نگه می‌دارد. این گروه قصد دارد تا خود را برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای کره‌شمالی آماده نگه دارد. در شرایطی که بحران آمریکا و کره‌شمالی به دلیل هک کردن کمپانی سونی پیکچرز به شدت تیره شده و آمریکا نیز اعلام کرده که اقدامات مناسبی را علیه پیونگ‌یانگ انجام خواهد داد، به نظر می‌رسد این اتحاد تازه به نوعی واکنش در برابر تهدیدات پیونگ‌یانگ باشد. وزیر دفاع ژاپن در مورد تاسیس این گروه می‌گوید که در حال نزدیک کردن دیدگاه ‌ها هستند و به یک توافق بزرگ نزدیک شده‌اند. ژاپن هم اینک در تیررس موشک‌های میان برد پیونگ‌یانگ قرار دارد و این موضوع برای توکیو حائز اهمیت است که بتواند امنیت خود را در برابر تهدیدات موشکی کره‌شمالی بالا ببرد. یکی از مقامات وزارت دفاع ژاپن می‌گوید: از زمانی که وزرای دفاع آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی گردهم آمده‌اند، توافق کرده‌اند که اطلاعات نظامی خود را در این خصوص در اختیار همدیگر قرار دهند و قدم‌های جدی تری را در حوزه امنیتی بردارند. این مقام امنیتی می‌گوید که کشورهای مزبور آماده‌اند تا قرارداد نهایی را در این حوزه امضا کنند.

در این چارچوب، کره‌جنوبی موظف است که اطلاعات لازم را در اختیار ایالات‌متحده قرار دهد و سپس از صافی ایالات‌متحده گذر خواهد کرد و به ژاپن خواهد رسید. این در شرایطی است که کره‌جنوبی در حال حاضر چنین کاری را انجام می‌دهد و اطلاعات نظامی را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد اما در صورت تصویب این قرارداد، ژاپن نیز به‌عنوان ضلع سوم، از اطلاعات نظامی و امنیتی بین دو طرف اطلاع حاصل خواهد کرد. در این قرارداد همچنین آمده است که طرفین برای مقابله با پیونگ‌یانگ به راهکارهای دیگر هم می‌توانند متوسل شوند. با وجود این، هنوز برخی از مقامات کره‌جنوبی از انعقاد قرارداد امنیتی-نظامی با ژاپن انتقاد می‌کنند، زیرا این دو کشور اختلاف نظرات فراوانی دارند و مردم کره‌جنوبی همچنان ژاپن را به چشم یک کشور متخاصم می‌بینند. به‌رغم اینکه ژاپن در سال ۱۹۴۵ دست از اشغال شبه جزیره کره برداشت اما روابط فی‌مابین دو طرف همچنان سرد است. این دو کشور همچنین بر سر جزایر کوچکی که در ژاپن، «تاکه شیما» خوانده می‌شود و در کره‌جنوبی «داکدو»، اختلاف نظر فراوانی دارند. در عین حال، روزنامه ژاپن تایمز گزارش داد که بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته، مردم این کشور نسبت به حفظ این جزایر بی تفاوت تر شده‌اند. در شرایطی که در ماه ژوئن ۷۱ درصد مردم این کشور معتقد بودند که حفظ این جزایر بسیار مهم است اما در نظرسنجی ماه دسامبر این رقم به ۱/۶۶ درصد رسیده است. در شرق آسیا کره‌جنوبی با ژاپن و چین بر سر مالکیت برخی جزایر اختلاف‌نظر فراوانی دارند. برخی از این جزایر به دلیل وجود منابع طبیعی، بیشتر جنجال آفرین شده‌اند. از جمله در مورد جزایر سنکاکو که در چین دیابائو می‌خوانند گفته می‌شود منابع قابل توجهی ذخایر نفتی و گازی دارد. به‌رغم این اختلافات، ژاپن و کره‌جنوبی تاکنون سعی کرده‌اند که در برابر پیونگ‌یانگ اختلافات را کنار بگذارند و تن به همکاری بدهند.

همکاری سه‌جانبه بین ایالات‌متحده، ژاپن و کره‌جنوبی هنوز با واکنش کره‌شمالی همراه نشده است اما چندی پیش پیونگ‌یانگ تهدید کرده بود این کشور قادر است، کاخ سفید، پنتاگون و اکثر مناطق ایالات‌متحده را مورد حمله قرار دهد. این تهدیدات لفظی پس از آن افزایش یافت که واشنگتن واکنش تندی به حمله هکرها به کمپانی سونی پیکچرز نشان داد. کمپانی سونی پیکچرز قصد داشت فیلمی را با عنوان «مصاحبه» پخش کند که یک اثر کمدی درخصوص رهبر کره‌شمالی است. این فیلم پیش از اکران مورد حمله هکر‌های ناشناسی قرارگرفت، آمریکا مدعی است این حملات از سوی پیونگ‌یانگ سازماندهی شده است.