تروریسم معتدل نداریم

گروه دیپلماسی: کردستان عراق، آخرین مقصد سفر منطقه‏ای شش روزه علی‌لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بود؛ لاریجانی شب گذشته به تهران بازگشت. رئیس مجلس سفر منطقه‏ای‏اش را به سه کشور سوریه، لبنان و عراق یکشنبه هفته گذشته با سفر به دمشق آغاز کرد. او طولانی‎ترین توقف را در عراق داشت؛ کشوری که این روزها درگیر مبارزه با گروه تروریستی داعش است. این در شرایطی است که حضور مستشاران ایرانی در عراق و فرماندهی سردار قاسم سلیمانی در شکست داعش در برخی نقاط عراق، این روزها بیش از پیش تهران و بغداد را به هم نزدیک کرده است. درواقع این اقدامات ایران در راستای تلاش مشترک برخی کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم توصیف می‏شود. لاریجانی روز پنج‌شنبه، در سومین روز حضور خود در کشور عراق، با حضور در مجلس اعلاء این کشور با سیدعمار حکیم رئیس این مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این دیدار با تاکید بر این موضوع که مبارزه با تروریسم بلای بسیار بزرگی است، گفت: «وضعیت در سوریه و لبنان خیلی بهتر از گذشته است و فضا از حالت قبل درآمده و دولت سوریه در این جهت اقدامات مناسبی انجام داده، البته از نظر سیاسی گفت‌وگو‌ها در جریان است و برخی کشورها پیشنهادهایی را مطرح کرده‌اند.» او ادامه داد: «در دیدار با العبادی گفت‌وگوهایی داشتیم. از طرف دیگر مراجع در نجف به‌طور دردمندانه به مسائل نگاه می‌کنند که در این رابطه باید برخی اشکالات رفع شود.» در عین حال رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توطئه برخی کشورهای عربی و غربی برای کاهش قیمت نفت و به تبع آن ضربه زدن به اقتصاد کشورهای هم‌پیمان عراق، ایران و روسیه گفت: «خوشبختانه جمهوری اسلامی بیش از این اتفاقات تمهیداتی را مانند افزایش صادرات غیرنفتی اندیشیده بود. البته اتکا به نفت در ایران مانند عراق نیست و با توجه به روند نزولی قیمت نفت عراق باید اقداماتی در این زمینه انجام دهد.»

تروریسم معتدل، نوعی فریبکاری است

در این دیدار لاریجانی مجددا بر رفتار ابهام انگیز آمریکا در مبارزه با تروریسم اشاره کرد و ادامه داد: «به ویژه ایجاد تروریسم معتدل به نوعی یک فریبکاری است.»

رئیس مجلس چهارشنبه شب نیز در دیدار وزیر امور خارجه عراق در بغداد، با انتقاد از برخی دیدگاه‎ها نسبت به تروریسم در جهان، تاکید کرده بود که کمک به تروریسم سوریه معادل کمک به تروریسم در عراق است، زیرا تروریسم معتدل در دنیا نداریم؛ تروریسم، تروریسم است. علی‌لاریجانی با بیان اینکه عراق حق مطالبه از کشورهایی را دارد که به تروریسم کمک کرده‎اند، گفت: «وقتی نام گروه‏های تروریستی را معتدل می‎گذارند، این نام‌گذاری مغز متفکر و ماهیت آنان را عوض نمی‏کند؛ این یک کلاهبرداری سیاسی است.»

همچنین عمار حکیم نیز در دیدار با رئیس قوه مقننه بر رابطه و علاقه استراتژیک ایران و عراق تاکید کرد و گفت که این موضوع تنها به شیعیان محدود نشده و اهل سنت و کردها هم به همین صورت هستند. او با اشاره به کمک‌های ایران در مبارزه با تروریسم، افزود: «قطعا آمریکا اگر می‌خواست برای مبارزه با تروریست‌ها وارد عمل شود، ۴ یا ۵ ماه طول می‌کشید اما ایران ۴ یا ۵ روزه وارد عمل شد و کمک‌های جدی به عراق در این حوزه کرد.» حکیم با تاکید بر اینکه هماهنگی داخلی عنصر اصلی اقتدار کشورها است، گفت: «در شرایط کنونی شاهد هستیم که روحیه مردم عراق بسیار بالا بوده و حضور چشمگیر مردم در اربعین حسینی تاثیر بسزایی در این موضوع داشته است.»

دیدار لاریجانی با طالبانی

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح روز جمعه در چهارمین روز سفر به کشور عراق وارد سلیمانیه منطقه کردستان این کشور شد. او در ابتدای سفر به سلیمانیه با جلال طالبانی رئیس‌جمهور سابق عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار جلال طالبانی و جمعی از اعضای دفتر سیاسی حزب حضور داشتند. در این دیدار که پس از سفرهای طالبانی برای معالجه صورت گرفت، لاریجانی از روند درمان و بهبود بیماری او ابراز خوشحالی کرد و برای سلامت رئیس‌جمهور سابق عراق دعا کرد.همچنین طالبانی درباره وضعیت کردستان عراق و شرایط منطقه با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، برهم صالح و ملابختیار اعضای دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق از لاریجانی استقبال و بدرقه کردند.

ضرورت تحکیم روابط تهران- بغداد

همچنین لاریجانی در بدو ورود به فرودگاه سلیمانیه با برهم صالح، وزیر سابق اقلیم کردستان عراق دیدار کرد. او در این دیدار تاکید کرد که در سفر ۴ روزه خود به عراق و دیدار با مقامات و گفت‌وگو و رایزنی با مسوولان مختلف این کشور، همگی به این نتیجه رسیده‌اند که تحکیم رابطه میان دو کشور ایران و عراق می‌تواند بسیاری از دسیسه‌ها و ترفندهای بیگانگان و حامیان تروریسم را خنثی کند. برهم‌صالح نیز ورود علی لاریجانی به اقلیم کردستان را بسیار مهم خواند و گفت: «جمهوری اسلامی ایران موثرترین کشور در منطقه است و تاکنون کمک‌های بسیاری برای مبارزه با تروریسم به دوست و همسایه خود، عراق کرده است.» برهم صالح، روابط جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: «حضور شما رئیس مجلس شورای اسلامی ایران می‌تواند در تحکیم هرچه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با اقلیم کردستان موثر باشد.»

همانند زمان صدام کنار مردم کردستان عراق هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته پیش از ترک سلیمانیه طی کنفرانس مطبوعاتی که در محل فرودگاه برگزار شد، با بیان اینکه امروز کردستان مورد حمله وحشیانه داعش قرار گرفته است، گفت: «محور این سفرها بحث جریان تروریستی بوده است.»

لاریجانی با بیان اینکه از دیرباز روابط جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق بسیار حسنه بوده، تاکید کرد: «این روابط دوستانه و نزدیک به زمان جنگ و زمان دفاع مقدس بازمی‌گردد، همان زمانی که صدام رفتاری وحشیانه با کردهای عراق داشت.»همچنین رئیس مجلس با اشاره به عملیات چریکی که در عراق و در زمان صدام با مسوولیت طالبانی انجام می‌شد، گفت: «جلال طالبانی شخصیت ممتازی است و پس از آنکه حکومت صدام سقوط کرد و رئیس‌جمهور عراق شد، روابط ما با عراق نزدیک‌تر شد زیرا طالبانی شخصیتی مهم و موثر است و در دموکراتیزه کردن عراق و در ایجاد امنیت در این کشور نقش ویژه‌ای داشته است.» او ادامه داد: «دوستان ما در اقلیم کردستان جمعند و روابط تاریخی با ایران دارند؛ ما چه در زمان صدام و چه امروز هرگاه اقلیم کردستان دچار مشکل شده، به کمکش شتافته‌ایم و در همین زمان نیز با توجه به حمله‌های وحشیانه داعش در جاهای مختلف، جمهوری اسلامی ایران به کمک اقلیم کردستان شتافته و باعث شده است از این مشکل رهایی یابند.» علی لاریجانی در آخرین مرحله سفر خود به عراق، عصر روز گذشته به اربیل رفت و با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان دیدار کرد.