گروه خبر: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی روز گذشته به انتشار فیلم آخرین دقایق زندگی مرتضی پاشایی خواننده پاپ که چند روز پیش درگذشت واکنش نشان داد. قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: انتشار فیلم‌های بیماران در فضای درمانی با منشور حقوق آنها مغایر است. به گزارش «ایرنا»، سیدحسن هاشمی گفت: کارکنان بیمارستان، مقصران اصلی تهیه فیلم‌های بیماران در مراکز درمانی نیستند و ساحت حوزه پزشکی از این اتفاقات بری است.

اخیرا فیلمی از آخرین لحظات زندگی مرحوم «مرتضی پاشایی» خواننده جوان کشورمان در فضای مجازی پخش شد که با واکنش‌هایی از سوی بستگان آن مرحوم و همچنین مردم مواجه شد. هاشمی گفت: در دنیای فناوری امروز، بروز چنین اتفاقاتی اجتناب‌ناپذیر است؛ ولی باید به سمتی برویم که بتوانیم از طریق قانون از پخش چنین فیلم‌هایی جلوگیری و از حریم بیماران محافظت کنیم. وی با تاکید بر ضرورت تقویت فرهنگ جامعه به‌ویژه اخلاق، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از تصاویر و فیلم‌های مربوط به بیماران که روی شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، غیرقابل کنترل است؛ ضمن اینکه خیلی از بیماران، ملاقات‌کننده و همراه دارند و این افراد نیز به‌طور کامل تحت کنترل نیستند. وی تصریح کرد: با این وجود معاونت حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این روند را پیگیری می‌کند تا لایحه‌ای به مجلس ارائه شود که جلوی بروز این مشکلات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گرفته شود. هاشمی تاکید کرد: ضروری است هرچه سریع‌تر با همکاری وزارت دادگستری، به منظور تعیین مجازات برای این رفتارهای ناپسند، لایحه‌ای تعیین شود.

وزیر بهداشت: ورود به اتاق‌های عمل ممنوع است

همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در همایش معاونان غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: ورود به موسسات پزشکی، اتاق‌های عمل و حریم خصوصی بیماران ممنوع است و این ممنوعیت حتی برای تصویربردارانی که در بخش‌های دولتی فعالیت دارند، ساری و جاری است. به گزارش «ایرنا»، سیدحسن هاشمی افزود: ممکن است قانون نقص‌هایی در این زمینه داشته باشد؛ اما آنچه ما خواستیم این است که این نقص قانونی بررسی و برطرف شود. وی با بیان اینکه اگر در این ارتباط شاکی خصوصی وجود داشته باشد باید درخواست وی پیگیری شود، ادامه داد: ورود این موارد صرفا در بیمارستان‌ها نیز نیست، بلکه در خیلی از کانون‌ها به دلیل بی‌اخلاقی و رعایت نکردن حقوق شهروندی ممکن است این رفتارها انجام شود که به‌عنوان مثال می‌توان در این ارتباط به مراسم‌های جشن و عروسی، جشن تولدها و میهمانی‌ها اشاره کرد. هاشمی گفت: از هموطنان انتظار داریم از این امر حرام و ناشایست و ورود به حریم خصوصی افراد پرهیز کنند که اگر موردی مشاهده شد حتما با آن برخورد می‌شود. وی همچنین روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در واکنش به شایعاتی مبنی بر سونامی سرطان گفت: این خبر اشتباه است و آخرین آماری که از مراکز بین‌المللی اعلام شده، نشان می‌دهد در طول این سال‌ها وضعیت سرطان در کشور از نظر شیوع ثابت است و رو به افزایش نیست. وی گفت: آمار سرطان در ایران نسبت به آمریکا و اروپا ۵ تا ۶ برابر کمتر است و در منطقه هم آمار سرطان در ایران کمتر از دیگر کشورهاست. وی در پاسخ به سوالی که اخیرا ادعا شده پارازیت‌ها عامل سرطان است، گفت: برای این موضوع مستندات علمی وجود ندارد که بدانیم باعث سرطان می‌شود یا خیر؛ اما آن چیزی که مشخص است، این است که پارازیت خوب نیست و برای سلامت انسان مضر است. قاضی‌زاده هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: برای این نوع پارازیت‌ها باید بررسی کارشناسی صورت بگیرد و اکنون نمی‌شود واضح اعلام نظر کرد که ۱۰۰ درصد پارازیت‌ها آسیب‌رسان هستند یا اینکه مقدار آن چقدر است.