صداوسیما باید آزادی بیان و افکار  را تضمین کند

گروه خبر: «صداوسیما باید آزادی بیان و افکار را تضمین کند.» این سخنی است که حسن روحانی یک روز پس از رسانه‌ای شدن انتصاب محمد سرافراز به ریاست سازمان صداوسیما مطرح کرده است؛ موضوعی که به نظر می رسد بیان کننده انتظارات دولتی‌ها و افکار عمومی از سازمان رسانه ملی در ایران است. محمد سرافراز که بر اساس حکم مقام معظم رهبری، از نیمه آبان ماه امسال، کلید سازمان صداوسیما را به دست گرفته، حال با انتظاراتی روبه‌رو است که بیش از هرچیز می توان آن را در قالب وظایف این سازمان توصیف کرد؛ سازمانی که تنها مرجع ملی تولیدات تلویزیونی و رادیویی در ایران است. میسرکردن فضایی برای تضارب آرا در چارچوب قانون از یکسو و فراجناحی عمل کردن از سوی دیگر، از جمله مهم‌ترین انتظاراتی است که این سازمان با آن مواجه است.

این همان موضوعی است که حسن روحانی در جلسه هیات دولت مطرح کرده است؛ رئیس‌جمهوری ضمن توصیف رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان یک «رسانه فراجناحی و فرااقوامی»، با تاکید بر اینکه رسانه ملی متعلق به عموم ملت ایران است، گفت: «رسانه ملی باید از منافع و عزت همه ملت دفاع کند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی، صداوسیما را بسیار تاثیرگذار خوانده و ضمن تبریک انتصاب سرافراز، رسالت این رسانه را تبلیغ و تبیین فرهنگ اسلام و انقلاب، ایجاد ارتباط نزدیک بین بخش‌های مردم و اقوام، رابطه نزدیک‌تر مردم با دولت و ارتقای سرمایه اجتماعی که در انتخابات ۲۴ خرداد با حضور و مشارکت موثر مردم ایجاد شد، دانست. به گفته روحانی برای ارتقای این سرمایه نقش سازمان صداوسیما بسیار تاثیرگذار است.

نباید از فضای باز در صداوسیما ترسید

در همین حال روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی‌رفسنجانی گزیده سخنان او را در دی ماه سال ۹۲ منتشر کرد. سخنانی که بیان‌کننده دلایل ریزش مخاطبان صداوسیما است. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن سخنان با بیان اینکه افکار عمومی بیدار، دیگر تفکر و ادبیات افراطی را نمی‌پذیرد، گفته است: نباید از فضای باز در صداوسیما ترسید. به گزارش «ایرنا»، هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه «نباید از طرح بحث‌های جدی در جامعه ترسید و باید فضا برای طرح افکار و حرف‌های مختلف براساس آیه شریفه فبشر عبادی‌الذین یستمعون‌القول فیتبعون احسنه، باز باشد» می‌افزاید: «با اینکه منطقی بهتر از منطق اهل بیت(ع) در جهان وجود ندارد، ولی در حال حاضر به‌رغم وجود حدود ۲۰ کانال تلویزیونی در کشور چون مباحث یکجانبه مطرح می‌شود، مخاطبان زیادی را جذب نمی‌کند؛ چراکه اهانت و هیاهو، هیچ‌گاه پاسخ تفکر و استدلال نبوده و نخواهد بود.»

هاشمی همچنین تاکید می‌کند؛«چه‌بخواهیم، چه‌نخواهیم در عصری که هر روز در آن، دریچه جدیدی از علوم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باز می‌شود و شاهراه‌های اطلاعاتی و ارتباطی بسیار زیاد و متنوعی خلق می‌شود، نمی‌توان مانع ایجاد کرد، بلکه باید با شناخت دقیق و علمی و تشکیل کمیته‌های مختلف، موضوعات را مدیریت و به آن جهت داد.»

نشانه‌های مثبت از روابط دولت و صداوسیما

علاوه بر آنچه رئیس‌جمهوری درباره انتظارش از صداوسیما مطرح کرده است، دولتی‌ها امیدوارند صداوسیما با مدیریت جدید، تعامل بهتری با دولت داشته باشد.

در این باره به نظر می‌رسد اظهارنظر مثبت حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتخاب رئیس جدید سازمان صداوسیما؛ واکنشی به عملکرد یکساله سازمانی است که دولتی‌ها و حامیان آن، بارها اعلام کرده‌اند برنامه‌هایش بیش از آنکه در جهت تقویت دولت باشد، آن را تضعیف می‌کند؛ هرچند این موضوع از سوی مدیران این سازمان رد شده است، اما در این باره می‌توان به انتشار گزارشی در صداوسیما درباره «جشن ولادت حضرت فاطمه» در کاخ ریاست‌جمهوری اشاره کرد که توسط همسر رئیس‌جمهوری برگزار شده بود؛ گزارشی که به دلیل آنچه «انتشار مطالب غیرواقعی درباره این جشن» خوانده می‌شود، دولت را از این سازمان مکدر کرد. تاکید روحانی به اینکه«متاسفانه خدمات دولت گفته نمی‌شود» را می‌توان گواهی بر این مدعا دانست؛ او در سفرش به استان اردبیل گفت: «کار رسانه ملی در این مورد خلاف تاکید امام راحل است؛ اما همواره تاکید داشتند که خود دولت خدمات خود را به مردم بگوید، پس چرا خدمات دولت گفته نمی‌شود، حالا بماند دلیل اینکه نمی‌گذارند خدمات دولت تبیین شود.» آغاز گلایه‌های دولت یازدهم از رسانه ملی اما به پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ باز‌می‌گردد؛ آن هنگام که ستاد انتخاباتی روحانی به دلیل پخش تنها ۵۲ ثانیه از برنامه‌های انتخاباتی او در ۱۹ خرداد و در بخش خبری ۲۱، از تلویزیون گلایه کرد. به گزارش خبرآنلاین، ستاد روحانی اعلام کرده بود که فعالیت‌های انتخاباتی رضایی، عارف، ولایتی و جلیلی را در این بخش خبری به تفصیل، بین ۵/۲ تا ۳ دقیقه پخش کردند.

با این همه رئیس‌جمهوری در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت، سرافراز را یکی از فرزندان انقلاب و از خانواده معزز شهدا و برخوردار از تخصص و تجربه طولانی در صداوسیما خواند و تاکید کرد: اجرای خواست و مطالبات مردم و اجرای قوانین را نیازمند همکاری رسانه ملی و دولت دانست و دلیل اهمیت آن سازمان را انتصاب رئیس رسانه ملی توسط رهبری معظم انقلاب و تحت نظارت سه قوه بودن صداوسیما ذکر کرد. روحانی همچنین از خدمات ضرغامی و همکارانشان تقدیر و تشکر کرد.

چهره‌ای با سابقه برای صداوسیما

محمد سرافراز به دلیل داشتن سابقه رسانه‌ای چهره‌ای مناسب برای ریاست سازمان صداوسیما به شمار می رود. علی جنتی وزیر فرهنگ که از سوی دیگر مسوولیت رسانه‌های مکتوب در ایران با وزارتخانه او است، سرافراز را «فرد متدین،‌ صاحب‌نظر و خوش‌فکری در مسائل رسانه » خوانده است.

سرافراز معاونت برون‌مرزی صداوسیما و ریاست شبکه «پرس‌تی‌وی» را در کارنامه خود دارد و از چهره‌های محبوب سازمان به شمار می‌آید. او به دو زبان انگلیسی و عربی تسلط دارد. رئیس‌جدید سازمان صداوسیما در دوره محمد هاشمی، رئیس دو دوره قبل سازمان، معاون برون‌مرزی شد. سرافراز با تاسیس شبکه‌های پرس‌تی‌وی، العالم و هیسپان‌تی‌وی تاثیر مشخصی در عرصه دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی نیز داشته است. حالا باید دید که در دوره مدیریتی او در رسانه ملی تا چه حد انتظارات دولت و مردم از سازمان صداوسیما محقق خواهد شد و آیا صداوسیما آزادی بیان و افکار را در دوره جدید مدیریتی‌اش تضمین خواهد کرد؟