تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های تهران و ریاض

گروه دیپلماسی: سلطان‌نشین عمان در دهه‌های اخیر، همواره به‌عنوان یک بازیگر واسط و میانجی در روابط ایران با همسایگانش و همچنین غرب عمل کرده و این موضوع باعث شده است تا ضمن اینکه برخی موضوعات در روابط تهران با دنیای پیرامون حل و فصل گردد، به تقویت روابط هرچه بیشتر با مسقط نیز منجر گردد. در این رهگذر عمان هم توانسته است ضمن تحکیم روابط با ایران در ابعاد فنی و اقتصادی، به تقویت نقش منطقه‌ای خود با اهرم‌های دیپلماتیک و رایزنی‌های سیاسی بپردازد. در جدیدترین تحول صورت گرفته و در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون در مسقط، وزیر امور خارجه عمان ضمن تاکید بر اینکه اختلافات کشورهای عربی خلیج‌فارس با ایران به ضرر این کشورها تمام می‌شود، افزود: «عمان برای نزدیکی روابط تهران-ریاض تلاش خواهد کرد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان که کشورش از دیروز میزبان مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا درباره موضوع هسته‌ای است، در گفت‌وگویی با «الشرق الاوسط» در مسقط پایتخت عمان با بیان اینکه مذاکرات میان ایران و آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا با رضایت همه‌ طرف‌ها است، افزود که کشورش از این مذاکرات استقبال کرد. بن علوی درباره روابط کشورهای عربی و ایران نیز گفت: «اختلاف (دولت‌های منطقه) خلیج‌فارس با ایران به دلیل دیدگاه‌های متفاوت در مسائل منطقه‌ای است.» او تاکید کرد که به نفع کشورهای عربی خلیج‌فارس نیست که با ایران خصومت داشته باشند و این موضوع ضرر و زیان‌های بسیاری برای آنها به همراه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه عمان پیرامون نقش این کشور در نزدیکی تهران و ریاض گفت: «هم عربستان و هم ایران از این موضوع استقبال می‌کنند و هر موضوعی جای خودش را دارد.» او افزود: «همه قانع شده‌اند که آینده منطقه در حسن همسایگی است و حسن همسایگی نیاز به توافقاتی در رابطه با منافع دارد.»

بن علوی به موضوع اختلاف قطر با برخی کشورهای عربی خلیج‌فارس نیز گریز زد و بر برگزاری کنفرانس دوحه در موعد مقررش (۲۱ دسامبر) تاکید کرد و ادامه داد که اختلافات جز با گفت‌وگو و دیدارهای چندجانبه حل نخواهد شد.

پیش‌تر و در چند ماه گذشته نیز وزیر خارجه عمان با تایید تلاش‌های دیپلماتیک این سلطان‌نشین، گفت‌وگوهای تهران- ریاض و میانجی‌گری کشورش درخصوص پرونده‌های مختلف منطقه را ضرورتی جدی برای آرام نگاه داشتن اوضاع منطقه دانسته بود. یوسف بن علوی در گفت‌وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن، اعلام کرده بود که کشورش آمادگی دارد برای رفع اختلافات میان تهران- ریاض و تقریب نظرات دوطرف میانجی‌گری کند، هر چند که وی معتقد است دو کشور نیازی به میانجی‌گری ندارند. بن علوی همچنین شرط آمادگی کشورش را آمادگی عربستان و ایران عنوان کرد و افزود: «اختلافات دو کشور انباشته شده است و برخی از آن هم شخصی است و ربطی به منافع دو کشور ندارد.»

عمان در چند سال اخیر بارها با میانجی‌گری میان تهران و پایتخت‌های اروپایی، زمینه آزادی شهروندان بازداشتی از دو طرف را فراهم کرد. به‌نظر می‌رسد که میانجی‌گری میان ایران و عربستان نقش جدیدی است که قرار است عمان طی هفته‌ها و ماه‌های آینده انجام دهد. در این چارچوب سلطان قابوس پادشاه عمان دو بار به ایران سفر کرده است که به گفته ناظران در آخرین سفر خود در شهریور ۹۲ حامل پیام‌های هسته‌ای از جانب آمریکا بود که پس از آن زمینه برای رسیدن به توافق هسته‌ای در آذر ۹۲ و در کمتر از ۳ ماه از سفر قابوس به تهران فراهم گردید.

ناظران بر این اعتقادند که ایران لزوم بهبود روابط با کشورهای عربی را در کنار عادی‌سازی روابط با غرب و حل پرونده هسته‌ای‌اش درک کرده و می‌خواهد با عادی شدن روابط با آنها از سنگ‌اندازی کشورهای عربی در توافقاتش با غرب به‌ویژه دستاوردهای ژنو جلوگیری کند.