باید به نتیجه مذاکرات امیدوار بود

گروه خبر: با نزدیک شدن به روزهای پایانی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ و تردیدها درباره رسیدن به نتیجه نهایی تا تاریخ سوم آذر، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بر امیدوار بودن به نتیجه مذاکرات تاکید کرد. به گزارش «ایرنا»، وزیر پیشین امور خارجه کشورمان با بیان اینکه باید حقوق کشور را گرفت نه اینکه توقع داشت که دیگران به ما اعطا کنند، گفت: باید به مقاومت مردم و مذاکره‌کنندگان کشورمان امیدوار باشیم تا مذاکرات ایران و ۱+۵ به نتیجه برسد.

او همچنین گفت: آنچه مهم است خطوط قرمزی است که در جمهوری اسلامی ایران توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده و طبیعتا نمی‌شود از آن تخطی کرد و باید در راستای احراز آنها گام برداشت. خرازی افزود: مذاکره‌کنندگان ما نیز در همین چارچوب و به پشتوانه ملت و رهبر معظم انقلاب مذاکره می‌کنند که باید امیدوار بود این مذاکرات به کجا خواهد رسید. کمال خرازی در حالی به‌عنوان رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بر امیدواری به مذاکرات هسته‌ای پیش رو تاکید کرده است که به زودی ایران و ۱+۵ مذاکرات خود را در عمان و پس‌از آن در وین آغاز می‌کنند. شورای راهبردی روابط خارجی در سال ۱۳۸۵ به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد. در نخستین دوره این شورا که به مدت پنج سال، تا خرداد سال جاری ادامه داشت به غیر از کمال خرازی (وزیر خارجه دولت خاتمی)، افرادی چون علی‌اکبر ولایتی (وزیر خارجه دولت ‌هاشمی رفسنجانی)، علی شمخانی (وزیر دفاع دولت خاتمی و دبیر کنونی شورای عالی امنیت)، محمد شریعتمداری (وزیر بازرگانی دولت خاتمی و معاون اجرایی دولت حسن روحانی) و محمدحسین طارمی (سفیر پیشین ایران در چین و عربستان) فعالیت داشتند.

در دومین دوره شورای راهبردی نیز که از ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ تشکیل شد کمال خرازی همچنان به‌عنوان رئیس ‌این شورا فعالیت می‌کند و افرادی چون سعید جلیلی (دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت احمدی‌نژاد)، ابراهیم شیبانی (سفیر ایران در اتریش در میانه دولت احمدی‌نژاد، رئیس کل بانک مرکزی در دولت دوم خاتمی و دولت نخست احمدی‌نژاد)، سیدمهدی مصطفوی اهری (رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سرپرست سابق معاونت بین‌الملل دفتر رهبری و قائم‌مقام پیشین وزیر خارجه، سفیر پیشین ایران در اتریش و آلمان و دفتر نمایندگی دائم سازمان ملل در وین و یونید و آلمان)، سردار احمد وحیدی (وزیر دفاع دولت دوم احمدی‌نژاد) و محمدحسین طارمی حضور دارند.

به هر حال کمال خرازی روز پنج‌شنبه، در حاشیه بازدید الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور از پژوهشکده علوم شناختی که در فاز ۴ پردیس صورت گرفت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که توانمندی و پیشرفت‌های کشورمان تا چه اندازه در مذاکرات تاثیر دارد، گفت:‌ اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها حاضر شدند با ایران در مذاکره جدی وارد شوند نشان‌دهنده نقش بزرگ ایران در منطقه است که با وجود تحریم‌ها و فشارهایی که از سوی آنها به کشورمان وارد شده توانسته راه و مسیر خود را ادامه دهد و به پیشرفت برسد و مشکلاتش را حل کند. وی افزود: اگر ایران را با ایران ۲۵ سال قبل مقایسه کنیم می‌بینیم که وضعیت کشور کاملا تفاوت پیدا کرده است و ایران به دست بیگانگان توسعه نیافته است. خرازی خاطرنشان کرد: مردم باید این موضوع را احساس کنند؛ چراکه روح استقلال و ایران خواهی این موقعیت را پدید آورده و امیدواریم با مقاومت بیشتر بتوانیم به سرمنزل نهایی برسیم.

جمهوری‌خواهان به مذاکره با ایران نیاز دارند

در همین حال هر چند بسیاری به دلیل پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات سنا و کنگره آمریکا با تردید به آینده مذاکرات هسته‌ای در صورت دست نیافتن به نتیجه نهایی تا تاریخ سوم آذر نگاه می‌کنند، اما حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور معتقد است جمهوری‌خواهان به مذاکره با ایران نیاز دارند. حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به انتخابات آمریکا و نتایج آن در صفحه توئیتر خود نوشت: انتخابات آمریکا در حال پایان یافتن است و جمهوری‌خواهان، هر دو مجلس نمایندگان و سنا را با اکثریت در کنگره به دست گرفته و در فرمانداری‌ها برنده شده‌اند. ابوطالبی با بیان اینکه اکنون برای انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی، هر دو حزب آمریکا به ایران احتیاج دارند، خاطرنشان کرد: به‌خصوص جمهوری‌خواهان که می‌کوشند در سیاست خارجی تحول ایجاد کنند. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری یادآور شد: لذا هر دو حزب آمریکا به دنبال رسیدن به تفاهم هسته‌ای با ایران و تحصیل همکاری استراتژیک ایران در مسائل منطقه به‌ویژه در مبارزه با داعش و ... خواهند بود.

پاسخ احمد خاتمی به اوباما

در همین حال به گزارش «ایرنا»، احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، دیروز در خطبه دوم نماز جمعه تهران به سخنان اخیر باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: اوباما گفته تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره نشانده؛ حال آنکه این تحلیل غلط است. تحریم‌ها ما را پای میز مذاکره ننشانده است. ما عاشورایی هستیم و راه ما هم راه مقاومت است. وی تاکید کرد: اتمام حجت ما را پای میز مذاکرات نشاند. عده‌ای می‌گفتند شما دشمن‌تراشی می‌کنید. بسیار خوب! این هم دشمن‌تراشی نکردن. مذاکره اگر هیچ فایده‌ای نداشته باشد مگر اینکه ساده لوح‌ترین آدم‌ها در کشور بفهمند آمریکا مطلقا قابل اعتماد نیست به‌نظر ما بهره خود را برده‌ایم.