ایرنا: وزیر امور خارجه در دیدار با همتای ترک خود بر ضرورت رایزنی مقامات ایران و ترکیه جهت افزایش سطح مناسبات اقتصادی دو کشور تاکید کرد. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‎ای وزارت امورخارجه، محمدجواد ظریف در دیدار با «مولود چاووش اوغلو»، همتای ترکیه‌ای خود ضمن تاکید بر ضرورت رایزنی مقامات تهران و آنکارا جهت افزایش سطح مناسبات اقتصادی دو کشور، از وزیر خارجه ترکیه برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در دیدار با وزیر امور خارجه ایران خواستار ارتقای همکاری‎های موجود میان دو کشور شد. او که عصر جمعه و در حاشیه اجلاس «فرآیند استانبول برای افغانستان» با ظریف دیدار می‎کرد، علاوه بر تاکید بر روابط خوب و دوستانه دو کشور، خواستار آن شد که با توجه به پتانسیل موجود، ایران و ترکیه همکاری‎های کنونی خود را ارتقای بیشتری دهند.

تهران برای رسیدن به راه حل جدی است

در عین حال ظریف در ساعات پایانی شب جمعه و زمانی که اجلاس «روند استانبول برای افغانستان» به کار خود پایان داده بود، با همتای چینی‎اش، وانگ‌یی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، ظریف تاکید کرد که برای جمهوری اسلامی ایران همکاری با جمهوری خلق چین در همه موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از اولویت برخوردار است. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با توجه به مشابهت دیدگاه‎های ایران و چین در بسیاری از موضوعات مهم منطقه‎ای و بین‎المللی، گفت: «تهران به دنبال ایجاد روابط راهبردی با پکن است.» به گزارش «ایسنا»، ظریف در ادامه از نقش مثبت چین در مذاکرات هسته‌ای ایران با گرو ه۱+۵ قدردانی کرده و تاکید کرد: «در جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی برای توافق بسیار قوی بوده و لذا تهران در این گفت‌وگوها برای رسیدن به راه‌حل بسیار جدی است.»

پایان اجلاس

همچنین وزیر امور خارجه ایران جمعه شب و در خاتمه چهارمین اجلاس روند صلح و امنیت افغانستان در پکن گفت: «دامنه افراطی‌گری در دنیا در حال گسترش است و برای رهایی از آن، برخی از کشورها باید دیدگاه خود را نسبت به این معضل تغییر دهند.» محمد جواد ظریف با بیان اینکه این مشکل مختص به یک منطقه خاص نیست، داشتن یک اراده جمعی برای مقابله با آن را ضروری دانست. وزیر امور خارجه ایران یادآور شد: «خوشبختانه امروز همه کشورها به این واقعیت پی برده‎اند که باید با این تهدیدها به‌طور جدی مقابله کرد و یکی از نتایج مثبت نشست امروز در پکن ایجاد اتحاد میان کشورهای شرکت‌کننده در این خصوص بود.»