گروه خبر، زینب موسوی: پرونده اعطای بورسیه‌های غیرقانونی، پس از آنکه از سوی کمیته ویژه وزارت علوم، بررسی و نتایج آن دو روز پیش اعلام شد، سرپرست این وزارتخانه را بر آن داشت تا دیروز در یک نشست خبری، به تفصیل، نتیجه بررسی‌ها درباره بورسیه‌های غیرقانونی دولت پیش را با خبرنگاران در میان بگذارد؛ سخنانی که در آن، محمدعلی نجفی با اشاره به موضع‌گیری برخی که از وزارت علوم خواسته بودند برای تفاوت و کاهش ارقام بورسیه‌های غیرقانونی در نتیجه بررسی‌ها، از افرادی که تخلف نداشته‌اند عذرخواهی کند، گفت: «وزارت علوم از چه چیزی عذرخواهی کند؟! حداقل ۸۴۰ نفر شرایط استفاده از بورس را نداشته‌اند ولی استفاده کردند. حالا باید عذرخواهی هم بکنیم؟» اهمیت انتشار نتایج بررسی این پرونده تا آنجاست که رئیس مجلس در جلسه علنی صبح دیروز مجلس شورای اسلامی، برخلاف مواضع مخالفان، از وزارت علوم برای تهیه گزارش تخلفات در اعطای بورسیه‌ها تشکر کرد. با این وجود، علی لاریجانی از مرتبط دانستن استیضاح فرجی‌دانا در مجلس با پرونده بورسیه‌ها انتقاد کرد و در حالی که آن را شگفت‌آور خواند، گفت: «تعجب آور است در موضوعی که هم دولت و هم مجلس مصمم به پیگیری آن هستند، به ناروا به گونه‌ای حرف زده می‌شود که مجلس با پیگیری موضوع مخالف است.» رئیس مجلس در شرایطی ارتباط استیضاح فرجی‌دانا و پرونده بورسیه‌های غیرقانونی را تعجب‌آور خوانده است که یک هفته پس از استیضاح، مجلس در اقدامی، پنج عضو جدید را برای عضویت در کمیته این قوه برای بررسی بورسیه‌های غیرقانونی انتخاب کرد که این اعضای جدید، خود از امضا‌کنندگان استیضاح و موافق برکناری فرجی‌دانا بوده‌اند؛ افرادی که در جریان استیضاح فرجی‌دانا، موضعی متفاوت از او درباره بورسیه‌های غیرقانونی داشته‌اند.

پرونده هنوز باز است

با این همه اما کمیته ویژه بررسی بورسیه‌های غیرقانونی دولت قبل در وزارت علوم، دو روز پیش نتایج بررسی‌های خود از این پرونده را منتشر کرد؛ پرونده‌ای که به گفته سرپرست این وزارتخانه همچنان باز است. نجفی در نشست خبری با اشاره به سخنان برخی که گفته‌اند، بورسیه‌ها را از سال ۶۸ بررسی کنیم، تاکید کرد: «ما استقبال می‌‌کنیم. چرا از سال ۶۸؟ من سال ۶۰ وزیر شدم از آن سال شروع کنیم شاید ما هم تخلف کرده باشیم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه فعلا پرونده هشت سال گذشته باز است و ما این پرونده‌ها را بررسی کردیم،خطاب به افرادی که گفتند چرا دوره‌های پیش از هشت سال قبل را رسیدگی نکردید، اعلام کرد: «از حالا هر زمان را که خواستید می‌توانید بررسی کنید.»

نجفی با اشاره به سخنان یکی از مسوولان سابق وزارت علوم که گفته بود ۷۰درصد بورسیه‌های دوره اصلاحات به کشور بازنگشته‌اند، اضافه کرد: «اگر هم بازنگشتند چرا هشت سال بعد از اصلاحات که شما روی کار بودید آن را پیگیری نکردید؟‌ وثیقه‌ها را به جریان می‌انداختید.» سرپرست وزارت علوم در عین حال تاکید کرد که نه تنها دوره اصلاحات، بلکه قبل از آن را هم بررسی می‌کنیم و هرفردی زمان بورسش تمام شده است باید بازگردد و اگر بازنگردد وثیقه‌ها را به اجرا می‌گذاریم.

صداوسیما به‌دنبال تحریف گزارش بورسیه‌ها

از سوی دیگر مهدی دواتگری، نماینده مجلس و عضو کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها در وزارت علوم با ابراز تاسف از جوسازی و تحریف گزارش وزارت علوم درباره گزارش بورسیه‌ها در صداوسیما به «ایرنا» گفت: «برخلاف تبلیغات، بیش از دو هزار نفر مشکل بورسیه دارند.» او با توضیح درباره ۳۶ نفر بورسیه‌ای که باید به‌طور کامل از ادامه تحصیل محروم شوند، ادامه داد: «صداوسیما در بخش‌های خبری خود به شکلی وانمود کرد که فقط مشکل همان ۳۶ نفر بوده درحالی که اگر کل افراد مشکل دار را جمع بزنیم بیش از دو هزار نفر می‌شوند.»

عذرخواهی هم بکنیم؟

از سوی دیگر، سرپرست وزارت علوم در شرایطی که با سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت علوم از افرادی که تخلف نداشته‌اند عذرخواهی می‌کند، گفت: «وزارت علوم از چه چیزی عذرخواهی کند؟ چند سال تحصیل بدون آزمون کرده‌اند و حتی قرار بوده عضو هیات علمی هم بشوند که این امتیازات از هزینه کشور بوده است.» نجفی با اشاره به اینکه ۳۶ نفر را که اطلاعات معدل خود را به غلط در فرم‌ها وارد کرده بودند به طور کلی اخراج کردیم، گفت: «۸۴۰ نفر را که شرایط بورسیه را نداشتند، می‌توانستیم اخراج کنیم ولی این کار را نکردیم و اجازه دادیم ادامه تحصیل دهند به شرط اینکه هزینه را برگردانند زیرا این افراد سه سال تحصیل کردند و ظرفیتی از دانشگاه‌ها گرفته شده است.» نجفی با اشاره به اینکه ۷۵۰نفر از مجموع ۳هزار و ۷۰۰نفر را یک نفر از مسوولان وقت وزارت علوم معرفی کرده است و ۹۰ نفر هم از سوی یکی از رؤسای دانشگاه‌های وقت معرفی شدند، گفت: «کسی که از بورس استفاده می‌کند باید در امتحان زبان شرکت کند و یک نمره حداقلی را به دست آورد و دوم اینکه از دانشگاه مورد تایید وزارت علوم پذیرش بگیرد که برخی از این افراد این شرایط را نداشتند ولی ۳۶ نفر نه تنها شرایط نداشتند بلکه دروغ گفتند. به گفته نجفی براساس صحبت برخی آقایان، اگر از سه هزار و ۷۷۲ نفر بورسیه سه هزار و ۷۷۰ نفر هم تخلف ثابت می‌شد باز می‌گفتند همه متخلف نبودند.» او با اعلام اینکه هیچ مسوولی از این وزارتخانه نگفته که ۳هزار و ۷۰۰ نفر به‌طور کامل تخلف کرده‌اند بلکه گفته‌اند بخشی از آنها تخلف است، گفت: «اگر سایتی حرفی را مطرح کرده، برداشت نویسندگان بوده و در مورد افراد هم اسم هیچ شخصی توسط مسوولان وزارت علوم اعلام نشده است.»

۲۰درصد بورسیه‌ها به کشور بازنگشته‌اند

نجفی در ادامه با بیان اینکه در همه دوره‌ها به‌طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰درصد بورسیه‌ها به دلایل مختلف بازنگشته‌اند، افزود: «هزینه‌هایی که انجام شده را هم از متخلفان می‌گیریم، در غیر این صورت ادامه تحصیل آنها منتفی می‌شود.»

لیست بلندبالایی دارم

نجفی با یادآوری اینکه یکی از اقوام مسوولان وقت وزارتخانه در استرالیا بورس مطالعات اندونزی گرفته است، گفت: «در سال‌های گذشته در رشته‌هایی بورس خارج از کشور دادند که نه تنها شرایط بورسیه را نداشته‌اند بلکه تا حدودی طنز به شمار می‌رود، افراد را در رشته‌های فقه و اصول، نهج‌البلاغه یا زبان فارسی بورسیه کرده‌اند که البته پس از آن این افراد تبدیل به داخل شده‌اند یعنی آزمون دکترا را دور زدند تا فرد وارد دانشگاه شود.» نجفی با بیان اینکه لیست بلندبالایی دارم از افرادی که با مسوولان وقت ارتباط دارند و بورس گرفته‌اند که تخلف هم نبوده است، گفت: «ما اسم هیچ فردی را اعلام نکردیم و حتی در هیات دولت هم نامی از فردی نبردم. البته اگر دستگاه قضایی یا رئیس‌جمهور بخواهد به‌طور محرمانه گزارش می‌دهیم ولی در محافل عمومی مطرح نکردیم و اگر نامی از فردی مطرح شده وزارت اطلاعات انتشار آن را پیگیری می‌کند و خود افراد هم می‌توانند شکایت کنند.» در همین حال ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه گزارش سازمان درباره بورسیه‌ها محرمانه است، به خبرگزاری تسنیم گفت: «گزارش بورسیه‌ها در این سازمان تا آخر ماه به جاهایی که باید ارسال شود، ارسال می‌شود.»

وزیر پیشنهادی، نقطه ضعف سیاسی ندارد

همزمان و در شرایطی که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با ارسال نامه‌ای، محمود نیلی‌احمدآبادی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد، محمدعلی نجفی سرپرست این وزارتخانه در نشست خبری دیروز خود، نیلی را استاد برجسته‌ای خواند که از نظر علمی خدشه‌ای به او وارد نیست و هیچ نقطه ضعف سیاسی هم ندارد. او همچنین انتخاب نیلی احمدآبادی را انتخابی بسیار شایسته دانست. از سوی دیگر دبیر فراکسیون رهروان ولایت با اشاره به جلسه دیروز شورای مرکزی این فراکسیون، در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری فارس، از حضور وزیر پیشنهادی علوم در این جلسه خبر داد و گفت: «نیلی رزومه (سابقه) کاری خود را به نمایندگان ارائه کرد و به سوالات و دغدغه نمایندگان پاسخ داد.» به گفته علی لاریجانی، رئیس مجلس، جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود.

گزینه پیشنهادی ریاست دانشگاه تهران

پس از آنکه محمدرضا عارف، در سخنانی از علاقه‌مندی خود برای ریاست دانشگاه تهران سخن گفته بود، دیروز محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم از پیشنهاد عارف به عنوان گزینه ریاست دانشگاه تهران به محمود نیلی، گزینه دولت برای وزارت علوم خبر داد. نجفی در این باره گفت: «به نیلی (وزیر پیشنهادی جدید) گفته‌ام که برای انتخاب رئیس دانشگاه تهران ابتدا به عارف پیشنهاد دهد زیرا عارف گفته بود آرزو دارد رئیس دانشگاه تهران شود ولی پس از آن اعلام کرد که منظورم زمان قبل بوده است.» به گفته سرپرست وزارت علوم، اگر عارف مسوولیت دانشگاه تهران را قبول کند کار بزرگی در آموزش عالی صورت می‌گیرد.

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی

محمود نیلی‌احمدآبادی دیروز با ارائه برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه به مجلسی‌ها‌، آمادگی خود را برای گرفتن رای اعتماد در روز چهارشنبه اعلام کرد. او در شرایطی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی می‌شود که این وزارتخانه رکورد معرفی بیشترین گزینه برای تصدی پست وزارت را در دولت یازدهم از آن خود کرده است. پس از آنکه جعفر میلی‌منفرد به عنوان اولین گزینه این وزارت نتوانست رای اعتماد مجلسی‌ها را به دست آورد، حسن روحانی جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست وزارت علوم برگزید؛ سرپرستی که روحانی در سخنی انتقادی به مخالفان گفت: «از یمین و یسار به ما فشار آمد که معرفیش نکن. گفتیم اهلا و سهلا.» از سوی دیگر رای اعتماد مجلسی‌ها به رضا فرجی‌دانا زیاد پایدار نماند. نمایندگان مجلس با استیضاح او، ماندن او در وزارت علوم را به صلاح ندانستند؛ موضوعی که به گمان برخی بی‌ارتباط با پرونده اعطای بورسیه‌های غیرقانونی و افشای کلیات موضوع از سوی فرجی‌دانا نبوده است. اهمیت این موضوع تا آنجا است که روحانی با انتقاد از برکناری فرجی‌دانا به موضوع بورسیه‌ها اشاره کرد و گفت: «بورسیه و ما ادرائک ما البورسیه.» با این همه، محمدعلی نجفی، سرپرستی وزارت علوم را با دستور رئیس‌جمهوری پذیرفت تا این وزارتخانه را به وزیر بعدی بسپارد.