گروه ترجمه: رئیس گروه ماموریت سازمان ملل برای واکنش فوری به ابولا به شورای امنیت هشدار داد. شیوع ابولا از تلاش‌ها برای مهار این بیماری پیشی گرفته است و از جامعه بین‌المللی خواسته شده به تلاش‌های فعلی در همه کشورهای درگیر این بیماری در غرب آفریقا کمک کنند. به گزارش سایت سازمان ملل متحد، آنتونی بنبری، رئیس گروه ماموریت سازمان ملل برای واکنش فوری به ابولا، به شورای امنیت گفت:«عمیقا نگران» است که اقدامات انجام‌شده توسط جامعه بین‌الملل برای توقف پیشروی این بیماری‌کشنده «کافی نبوده» است.

او گفت: «ابولا از ما جلو زده است. این بیماری بسیار جلوتر از ما است و سریع‌تر از ما حرکت می‌کند و درحال برنده شدن است. اگر ابولا برنده شود، ما افراد سازمان ملل، به شدت زیان می‌کنیم.»

بنبری از مقر عملیات مبارزه با ابولا در غنا از طریق ویدئو کنفرانس به شورای امنیت گفت: «ما باید هم‌اکنون ابولا را متوقف کنیم، درغیر این صورت با شرایط بی‌سابقه‌ای رو به رو می‌شویم که برای آن برنامه‌ای نداریم.»

سازمان بهداشت جهانی در جدیدترین گزارش خود براساس اطلاعات فراهم شده توسط وزارت بهداشت کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون ۸۳۷۶ مورد ابتلا به ویروس ابولا و ۴۰۲۴ مورد مرگ در اثر این ویروس را اعلام کرده است. این سازمان اعلام کرد: روند صعودی همه‌گیری در سیرالئون و احتمالا در لیبریا همچنان ادامه خواهد داشت. اما شرایط در گینه باثبات‌تر به نظر می‌رسد، گرچه در مورد شیوع ابولا الگوی ثابت انتقال هنوز هم از نگرانی‌های جدی محسوب می‌شود و ممکن است به سرعت تغییر کند.

بنبری همچنین گفت: «با توجه به اینکه روزهای زیادی سپری شده است، تعداد افراد بیمار افزایش یافته است. زمان بزرگ‌ترین دشمن ما است. ما باید از هر دقیقه هر روز به نفع خودمان استفاده کنیم و این کاری است که گروه ماموریت سازمان ملل برای واکنش فوری به ابولا، انجام می‌دهد.»

بنبری توصیه سازمان بهداشت جهانی را تکرار کرد و گفت: اگر می‌خواهیم شیوع ابولا را متوقف کنیم باید از اول اکتبر طی ۶۰ روز، ۷۰ درصد از کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند در بیمارستان بستری شوند و ۷۰ درصد قربانیان با حفظ شرایط ایمنی، به خاک سپرده شوند. او هشدار داد: درغیر این صورت، خطر افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان و ازمیان رفتن همه اقدامات انجام شده، وجود خواهد

داشت.

او ادامه داد: «این چیزی است که ما با آن مبارزه می‌کنیم: ما برای جلوگیری از مرگ و میرهای اجتناب‌ناپذیر مبارزه می‌کنیم. ما برای مردمی مبارزه می‌کنیم که امروز زنده و سالم هستند، اما مبتلا خواهند شد و اگر ما اقدامات ضروری و فوری انجام ندهیم، خواهند مرد.»او به‌طور خاص خواستار افزایش آزمایشگاه‌های تشخیص، امکانات حمل‌و‌نقل‌ و اختصاص بودجه برای کمک به عملیات تدارکات شد. این مساله به واکنش سازمان ملل به بحرانی که از نظر وسعت و اندازه بسیار بزرگ است، کمک می‌کند.

علاوه براین، با توجه به اینکه تعداد مبتلایان هر روز به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد، بنبری اعلام کرد: گروه ماموریت سازمان ملل برای واکنش فوری به ابولا پیش‌بینی می‌کند تا اول دسامبر، هر هفته تقریبا ۱۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و این مساله به این معنی است که برای درمان به ۷ هزار تخت نیاز است. او خاطر نشان کرد تا آن زمان ۴۳۰۰تخت در مراکز درمانی وجود خواهد داشت اما اظهار تاسف کرد که تحت برنامه فعلی کارکنان کافی برای درمان وجود نخواهد داشت.

او اضافه کرد ماموریت سازمان ملل برای واکنش فوری به ابولا نقش حیاتی در مدیریت بحران ایفا می‌کند، اما پاسخگویی به بحرانی پیچیده، به ویژه بحرانی که در مرزهای چند کشور جریان دارد، نیازمند چشم‌انداز کلی و برنامه‌ای جامع است.

رئیس گروه ماموریت سازمان ملل برای واکنش فوری به ابولا گفت این گروه در نهایت اطمینان حاصل خواهد کرد که همه شکاف‌ها پر شوند و منابع به‌طور مناسب توزیع شوند و همه اینها به دولت‌ها امکان می‌دهد در کشورهای خود با ابولا مبارزه کنند. او با تاکید بر اینکه شکست در مبارزه با ابولا «غیرقابل تصور» و«غیرقابل قبول» است، گفت: «خبرهای بسیار بدی درباره ابولا وجود دارد، اما خبر خوب این است که ما می‌دانیم چگونه آن را متوقف کنیم. ما باید ابولا را شکست دهیم و این کار را خیلی سریع باید انجام دهیم.»

از سوی دیگر یک مقام حقوق کودکان سازمان ملل در مورد اقدامات سازمان ملل درباره شیوع ابولا به خبرنگاران گزارش داد. کریستف بولیراک، سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو اعلام کرد در تاریخ ۱۶ و ۱۷ اکتبر در شهر کنما در سیرالئون کنفرانسی برگزار می‌شود که مساله چگونگی برخورد با نجات‌یافتگان از ابولا و مراقبت از کودکان مبتلا یا در معرض ابتلا به این بیماری را بررسی می‌کند.

علاوه بر آثار مخرب فیزیولوژیکی این ویروس، شیوع آن ترس و نگرانی را در سراسر مناطق درگیر به وجود آورده به‌طوری که برخی از نجات‌یافتگان، قربانیان و فرزندان آنها از طرف جوامع محلی طرد می‌شوند.

از سوی دیگر، کارین لندگرن، رئیس گروه ماموریت سازمان ملل در لیبریا، خبر درگذشت امدادگر داوطلب سازمان ملل را که به ابولا مبتلا و هفته گذشته برای درمان به آلمان منتقل شده بود، اعلام کرد. این دومین مرگ ناشی از ابولا در تیم پزشکی سازمان ملل در لیبریا است.

این در شرایطی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدام برای مبارزه با ابولا اعلام کرده است تجهیزات ویژه تشخیص را برای سیرالئون فراهم خواهد کرد.

این تجهیزات بعدا برای لیبریا و گینه هم فراهم خواهد شد. این تجهیزات توانایی این کشورها را در تشخیص سریع ابولا افزایش خواهد داد. تشخیص سریع اگر با مراقبت‌های پزشکی مناسب همراه باشد، شانس نجات افراد مبتلا را افزایش می‌دهد و از طریق فراهم کردن امکان قرنطینه و درمان سریع بیماران به توقف شیوع این بیماری کمک می‌کند.