سیاست دولت در همه عرصه‌ها  تعامل با جهان است

گروه خبر: حسن روحانی رئیس‌جمهوری، دیروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها به دانشگاه تهران رفت. از استیضاح وزیر علوم گلایه کرد و استیضاح وزیر علوم را هزینه احیای اخلاق بیان کرد. او همچنین بر پیگیری بورسیه‌های تحصیلی تاکید کرد. روحانی از سختگیری‌های بی‌مورد در دانشگاه‌ها انتقاد و در عین حال تاکید کرد حکومت و اداره کشور بدون سعه صدر ممکن نیست. او در ادامه سخنانش از تلاش برخی برای حذف برخی علوم نیز انتقاد کرد و گفت که علم حذف‌شدنی نیست. روحانی دیروز در شرایطی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید به دانشگاه تهران رفت و در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با دانشجویان سخن گفت که وزارت علوم پس از استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم سابق دولت یازدهم، به سرپرستی محمد علی نجفی اداره می‌شود. شاید به همین دلیل بود که روحانی بخش مهمی از سخنان خود را به گلایه و انتقاد از استیضاح وزیر علوم استیضاح شده‌اش اختصاص داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه «دانشگاه فقط برای مدرک و گذراندن واحد نیست»، دانشگاه را محلی برای ساختن انسان‌های مسوول و مشارکت‌جو دانست و تاکید کرد. فعالیت‌هایمان باید در چارچوب اخلاق علمی باشد؛ این دولت چقدر برای اینکه این اخلاق علمی را دنبال کند، هزینه می‌دهد. البته حق مجلس است که اگر خواست، به وزیری تحت‌عنوان استیضاح رای ندهد، اما ما هم نمی‌توانیم تاسف خود را از اینکه یک وزیر عالم، دانشمند و انقلابی را از دست داده‌ایم، ابراز نکنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفترریاست جمهوری، روحانی با اشاره به نامه‌نگاری‌های استادان دانشگاه‌ها با رئیس‌جمهوری که با رویکرد تایید شایستگی‌های دکتر فرجی‌دانا برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت می‌گرفت، تصریح کرد: «با وجود نامه‌ این همه استاد دانشگاه، چگونه می‌توانستم حاضر شوم که با فشار این و آن، به فرجی دانا بگویم که استعفا دهد. این، با اخلاق و چارچوبی که دولت یازدهم از روز اول به مردم وعده داده است، انطباق پیدا نمی‌کرد.» رئیس‌جمهوری با یادآوری اینکه طی یک سال گذشته در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۴ وزیر و سرپرست تجربه شده است، تصریح کرد: از دکتر میلی‌منفرد برای پذیرش مسوولیت وزارت علوم خواهش کردیم، اما مجلس نپسندید؛ اشکالی ندارد. از دکتر توفیقی درخواست قبولی سرپرست وزارت علوم را کردیم که قبول کرد، اما از یمین و یسار فشار آوردند که توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی نشود؛ گفتیم اهلا و سهلا؛ سرفرود آوردیم که دانشگاه آرام باشد.

تاکید بر پیگیری بورسیه‌های تحصیلی

به گزارش «ایرنا»، رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: آقای دکتر فرجی دانا را آوردیم، شروع به‌کار کرد اما بورسیه و ما ادراک ما البورسیه؟ روحانی تاکید کرد: به هرحال ما همه باید به اخلاق علمی توجه کنیم. نمی‌توانیم در مساله‌ای که صداقت، راستگویی، دقت و قانون مورد توجه قرار نگرفته، آن را رها کنیم. از روزی که دکتر نجفی مسوولیت گرفتند، اولین کلام من این بود که مساله بورسیه را باید در این دوره دنبال کنید.

علم حذف شدنی نیست

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: علم را باید نقد کرد نه حذف چرا که علم حذف شدنی نیست بلکه نقد شدنی است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: ما نمی‌توانیم علمی را کنار بگذاریم، وقتی می‌گوییم علم بشری، معنایش فقدان خطا و اشتباه نیست، حتی علم بشری باید ابطال‌پذیر باشد، امروز علم و دانشی مورد احترام است و فردا نظری دیگر می‌آید و آن را نقد می‌کند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «لذت علمی در سایه تحولات علمی است» تصریح کرد: می‌خواهم اشاره کنم که اسلامی کردن علوم انسانی به آن مفهوم نیست که دانش بشری را در بخش علوم انسانی به‌طور کامل کنار بگذاریم، ممکن است در بخشی از آن نقد باشد یا منطبق بر آموزه‌های اسلامی نباشد. روحانی تاکید کرد: علم حذف شدنی نیست، ممکن است ابطال شود اما حذف نمی‌شود، چطور عده‌ای به فکر افتادند که بخشی از علوم را حذف کنند؟ ما می‌توانیم حرف یا سخنی دقیق‌تر و علمی‌تر عرضه کنیم و نکات قبلی را مورد نقد یا حتی ابطال قرار دهیم. رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه دانشجویان، اساتید و پژوهشگران قدم‌های مهمی در زمینه تولید علم و فناوری برداشته‌اند، تصریح کرد: نظرم این است که با مقاله علمی به ثروت و قدرت نمی‌رسیم؛ بلکه باید حلقه‌های زنجیره ایده، تحقیق، فناوری اولیه، نمونه‌سازی، تحریک بازار، صنعتی شدن، جذب بازار و برندشدن به یکدیگر وصل شوند. البته نمی‌خواهم مقاله نوشتن را کوچک کنم، بلکه اعتقاد دارم این کار هم ارزشمند است، اما لازم است حلقه‌های بعدی را دنبال کنیم. روحانی یکی از ریشه‌های نبود شغل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را عدم اتصال دانشگاه با عرصه‌های تولید، خدمات، صنعت و کشاورزی دانست و گفت: پیشرفت علمی در سایه اتصال با دنیا مقدور است و سیاست دولت تدبیر و امید، تعامل با جهان نه تنها در حوزه‌ سیاست خارجی، بلکه در حوزه‌‌های اقتصاد و علم و فناوری نیز است و در فکر ساخت شهرک آی‌تی در ایران با کمک یک کشور بزرگ هستیم، لذا باید مشارکت کنیم.

وعده به دانشگاه‌ها را فراموش نکرده‌ام

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مجموعه حرکت علمی ما مطلوب است، گفت: دولت وعده‌هایی را که نسبت به دانشگاه داده است، فراموش نکرده و به بخشی جامه عمل پوشانده است. روحانی با بیان اینکه «البته اینکه جزو برنامه گذاشته نشده بود تا تشکل‌های دانشجویی سخنان خود را بیان کنند، مایه تاسف من شد»، افزود: آمدن من به دانشگاه، بیشتر برای شنیدن است تا حرف زدن.

نگذاریم فضای تملق دردانشگاه باز شود

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: نباید بترسیم اساتید ما در کلاس‌ها سخنان متفاوتی مطرح کنند، نظرات و سخنان متفاوت غیر از سخن مغرضانه است. روحانی با بیان اینکه «خواهش می‌کنم سختگیری نکنید»، تاکید کرد: سختگیری‌های بی‌مورد به عدم تساهل منجر می‌شود و عدم تساهل به رانده شدن افراد لایقی منجر می‌شود که بیانشان صریح است. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «نگذاریم فضای تملق دردانشگاه باز شود»، گفت: سختگیری موجب می‌شود تملق‌گوها بالا بیایند. وی با بیان اینکه «حکومت و اداره کشور بدون سعه صدر ممکن نیست»، خاطرنشان کرد: بگذاریم افراد حرفشان را بزنند، به‌خاطر یک اشکال کوچک، آدم‌های بزرگ را کنار نگذاریم.

با آبروی مردم معامله نکنیم

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: غیر از ۱۴ معصوم که از نظر شیعه معصوم هستند، کسی دیگر معصوم نیست و اشتباه می‌کنند، بی‌جهت افراد را زیر علامت سوال نبریم. روحانی اضافه کرد: زمانی می‌خواستیم به شخصی مسوولیتی بدهیم، آقایی عکسی آورد و گفت این شخص این اشکال را دارد، عکس دسته جمعی بود و چهره‌ها هم به‌خوبی معلوم نمی‌شد، گفتم از کجا این‌گونه تطبیق می‌دهی که این شخص همان فرد است؟ گفت که احتیاطش این است که او را کنار بگذاریم. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اساس دین بر این است که همه مردم صالح و بی‌گناه هستند، مگر اینکه عکس آن ثابت شود، تصریح کرد: این جزو اصول مسلم مبانی دینی ما است؛ اصل بر برائت و صحت عمل مسلم است. اینها جزو الفبای علوم اسلامی است. روحانی یادآور شد: اگر ما می‌خواهیم فردی را مورد نقد قرار دهیم، دلایل و مدارک کافی ارائه دهیم، متاسفانه در مراکز تصمیم‌گیری بسیار مهم که نمی‌خواهم نام آن را ببرم، می‌گویند فلان آقا برای ریاست دانشگاه خیلی مصلحت نیست، می‌گویند که این آقا درباره فلانی این چنین گفته، به این راحتی ما آبروی مردم را معامله می‌کنیم اسم آن را دقت نظر می‌گذاریم! رئیس شورای‌عالی امنیت ملی تاکید کرد: این دقت نظر نیست، این تخریب مسلم و از بین بردن آبروی مردم است. اگر مدرک و سند قابل اعتمادی است، اشکالی ندارد که اگر کسی می‌خواهد مسوولیت بپذیرد حواسمان جمع باشد.

دانشگاه باشگاه سیاسی نیست

روحانی ادامه داد: در طول یک‌سال گذشته تلاش ما بر این بود که فضای دانشگاه از فضای امنیتی فاصله و فاصله و فاصله بگیرد. تلاش ما بر این بود که اگر فردی با دلایل ضعیف، کنار گذاشته شده بر سر کار یا کلاس خود بازگردد. رئیس‌جمهوری یادآور شد: تلاش ما بر این بوده که در دانشگاه‌های ما فضای آرامش باشد ضمن اینکه همه گروه‌ها نظر سیاسی و نقد خود را داشته باشند در عین حال همه بدانند اینجا دانشگاه است، باشگاه سیاسی یا مرکز فعالیت احزاب نیست. ضمن اینکه همه می‌توانند در مسائل سیاسی و اجتماعی حضور یابند.

عقب ماندن از دنیا قدرت ملی را به خطر می‌اندازد

رئیس‌جمهوری درباره استفاده از فناوری‌های نوین مثالی ارائه و اظهار کرد: این فکر که چون در اتوبان سرعت زیاد است و احتمال خطر وجود دارد پس نباید از اتوبان استفاده کنیم بلکه باید کوره راهی را که در کنار آن است انتخاب کنیم، اشتباه است. روحانی اضافه کرد: باید با احتیاط از این اتوبان استفاده کرد، دنیای امروز دنیای رقابت است، اگر عقب افتادیم، عقب افتادیم حتی استقلال و قدرت ملی کشور به خطر می‌افتد.

از بهانه‌جویی دست بردارید

رئیس شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: می‌گویند اگر استادی به کشوری دیگر برود و با دانشگاه‌های آنجا تعامل داشته باشد، ممکن است جاسوس درآید، دست بردارید از این بهانه‌جویی‌ها. روحانی با خنده تصریح کرد: لااقل این رئیس‌جمهوری در امنیت ملی متخصص است حال اگر بگویید در چیز دیگری تخصص ندارد. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: باید کاری کنیم که ایرانیان فرهیخته، اساتید دانشگاه‌ها به آنجا بروند و حتی دانشجویان یک ترم از تحصیلشان را در خارج از کشور بگذرانند. روحانی افزود: لااقل دانشگاهی درست کنیم که با زبان خارجی تدریس شود تا دانشجوی خارجی جذب کنیم، الان برخی از دانشگاه‌ها صندلی خالی دارند، نمی‌خواهم بگویم از جاهایی شروع کنیم که برخی‌ها می‌ترسند، از همین همسایگان شروع کنیم.

سیاست دولت در همه عرصه‌ها تعامل با جهان است