هشدار روحانی نسبت به تکثیر داعش در منطقه

گروه خبر: چهاردهمین نشست سازمان همکاری شانگهای با حضور ۶ کشور عضو و ۵ کشور ناظر، صبح دیروز در کاخ نوروز در شهر دوشنبه آغاز به کار کرد. اجلاسی که مهم‌ترین محور آن با توجه به ظهور نو افراط‌گرایی در منطقه مقابله با پدیده تروریسم است. از این رو روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز بخش عمده سخنرانی خود در اجلاس شانگهای را به مبارزه با افراط‌گرایی اختصاص داد. او در این سخنان نسبت به درگیر شدن همه منطقه به پدیده افراط‌گرایی هشدار داد و تاکید کرد: «حل‌وفصل این بحران نیازمند اجماع، عزم جدی و اقدام مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی است.» روحانی همچنین گفت که تصور حل مشکل تروریسم تنها با بمباران هوایی ساده‌انگاری و گریز از پیچیدگی مساله است. رئیس‌جمهوری در حالی این سخنان را بیان کرد که دو روز پیش باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا خبر تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش که بخش وسیعی از عراق را در کنترل خود در آورده‌اند، اعلام کرد. روحانی دیروز در اجلاس شانگهای با اشاره به سخنان سال گذشته‌اش در این اجلاس که محوریت آن را تروریسم و جنایات سازمان یافته بین‌المللی تشکیل می‌داد گفت: «برنامه‌ریزی سازمان‌یافته، همکاری دو یا چندجانبه و مقابله با فقر فرهنگی و اقتصادی تنها راه‌حل مقابله با بحران افراطی‌‌گری و تروریست در منطقه و جهان است.»

به گزارش «ایرنا»، روحانی افزود: «جمهوری اسلامی ایران از آغاز موج جدید این بحران که برخی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی با سرازیر کردن منابع مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی به تقویت گروه‌های افراطی و نظامی کردن آن همت گماردند تاکید داشت که حمایت از تروریسم و افراط در نهایت منطقه را در کام خود فرو خواهد برد.» رئیس‌جمهوری گفت: «اکنون شاهد آن هستیم که گروه‌های جنگ طلب و افراطی علاوه بر کشتار در سوریه چه بر سر ملت عراق آورده‌اند، بحران امروز عراق میراث شوم عملکرد دیروز قدرت‌های توسعه‌طلب است.»

روحانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه کانون بحران شکل گرفته در منطقه به مرکز جذب افراط‌گرایان و گروه‌های تروریستی مبدل شده و حل‌وفصل این بحران نیازمند اجماع، عزم جدی و اقدام مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی است، نسبت به درگیر شدن تمام منطقه هشدار داد و گفت: «در غیر این صورت این بحران از ظرفیت درگیر کردن تمام منطقه و ایجاد تهدید در خارج از منطقه برخوردار خواهد بود.» رئیس‌جمهوری گفت: «چنانچه خطر تروریسم به درستی و بهنگام مورد توجه قرارگرفته بود و به نام آزادی و دموکراسی به تقویت مالی و نظامی گروه‌های تروریستی اقدام نمی‌شد امروز مردم بیگناه سربریده نمی‌شدند.»

روحانی اضافه کرد: «اکنون هم تصور اینکه فقط بمباران هوایی می‌تواند مشکل تروریسم را حل کند ساده‌انگاری و گریز از پیچیدگی مساله است، مقابله با فرهنگ خشونت و سازمان ترور نیاز به فهم مسائل اجتماعی و سیاسی منطقه دارد و جز با مدیریت و مشارکت مردم و دولت‌های منطقه به توفیق نخواهد انجامید.»

رئیس‌‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: «سوءاستفاده ابزاری رو به گسترش غرب از تحریم و تبدیل آن به نوع سلاح مخرب نشان می‌دهد که این ابزار هم به آسانی می‌تواند علیه هر یک از اعضای جامعه جهانی و ازجمله اعضای سازمان همکاری شانگهای به کار گرفته شود.»

رئیس قوه مجریه گفت: «جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که مقابله با تحریم‌ها باید به یکی از اصول این سازمان و کشورهای عضو آن تبدیل شده و تنظیم مناسبات میان اعضا و توسعه روابط دوجانبه به دور از فشارهای ظالمانه ناشی از تحریم سامان یابد.»

اعتدال‌ستیزی به معنای ستیز با ایران سیاسی

پیش از آن حسن روحانی با حضور در در آکادمی علوم تاجیکستان تاکید کرد: «پارسیان همواره نماد عقل و تدبیر و سیاست هستند و از هرگونه افراط و تفریط حذر داشته‌اند و اگر با سلاطین همکاری داشته‌اند بر مبنای عقل و مصلحت بوده و چنین بود که تمدن اسلامی قوام یافت.» به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهوری گفت: «آنانی که ایران‌ستیزی و اعتدال‌ستیزی را ترویج می‌دهند در حقیقت با آزاداندیشی حافظ‌ها، انسان‌دوستی سعدی‌ها و معناگرایی و سطحی‌ستیزی مولوی‌ها در جنگ و ستیزند.»

روحانی تاکید کرد: «ایران ستیزی و اعتدال‌ستیزی آنان نه به معنای ستیز با ایران سیاسی است بلکه به معنای فاصله گرفتن از میراث فارسی و ادب میانه روی و اعتدال است.»

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید فرهنگمان را برای نسل جدید بازتعریف کنیم، اضافه کرد: «کسانی که به جای مدارا که مفهوم واقعی اسلام است، تعصب را ترویج کنند، نسبتی با اسلام و مسلمانی ندارند.»

به دنیا دروغ نگفتیم

رئیس‌جمهوری همچنین پنج‌شنبه درجمع ایرانیان مقیم تاجیکستان، گفت: «ما دست از علم و فناوری و فعالیت صلح‌آمیز برنمی داریم البته خیلی دلمان نمی‌خواهد برای هر پیشرفتی در فناوری یک جشن بگیریم اما این پیشرفت را دنبال می‌کنیم.» او ادامه داد: «ما به دنیا دروغ نگفته‌ایم ودروغ نخواهیم گفت، ما به‌عنوان یک دولت اسلامی به همه دولت‌ها و ملت‌های جهان گفته‌ایم که فناوری ما صلح‌آمیز باقی خواهد ماند و براین قولمان پایبند خواهیم بود به دلیل اینکه بالاترین سکو برای حرکت در سیاست خارجی اعتماد بین ملت‌ها و دولت‌ها است.»

دیدارهای روحانی

روحانی همچنین دیروز در حاشیه اجلاس شانگهای با روسای جمهور چین، افغانستان و هند دیدار و در مورد روابط فی‌مابین منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل‌نظر کردند.

شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین نیز جایگاه مهم ایران در منطقه و جهان را یادآور شد و گفت: «چین خواهان روابط استراتژیک با ایران است. رئیس‌جمهوری چین همچنین از سفر خود به ایران در سال آتی خبر داد.» روحانی در ادامه در دیدار با وزیر خارجه هند از نخست‌وزیر این کشور برای سفر به ایران دعوت کرد. «سوشما سوراج» در پاسخ به دعوت رئیس‌جمهوری از هند برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در بنادر جنوبی ایران به‌ویژه چابهار، گفت: هند در حال بررسی نهایی این موضوع است و نتیجه نهایی طی هفته‌های آینده اعلام خواهد شد. روحانی همچنین در حاشیه اجلاس با قربان قلی بردی محمداف رئیس‌جمهوری ترکمنستان و «اسلام کریم اف»رئیس‌جمهوری ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری در ادامه دردیدار با «مزن سف» دبیر کل سازمان همکاری‌های شانگهای اعلام کرد جهان باید برای مبارزه با تروریسم متحد شود. البته شاید مهم‌ترین این دیدارها، دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه باشد.دیداری که به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری ایتارتاس ممکن است درآن مسائل حساس شامل همکاری نظامی مطرح شود.

حاشیه‌های حضور روحانی در نشست همکاری‌های شانگهای

هیات عالی آکادمی علوم تاجیکستان شامگاه چهارشنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران را به عنوان عضو خارجی این آکادمی اعلام کرد. روحانی سومین ایرانی است که تاکنون به عنوان عضو خارجی این آکادمی انتخاب می‌شود.

آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی و رضا داوری اردکانی دو ایرانی هستند که پیش از این برای عضویت این آکادمی انتخاب شده اند.

رئیس آکادمی علوم تاجیکستان در این مراسم همچنین لباس زرین ویژه اعضای رسمی این آکادمی را به دکتر روحانی اهدا کرد.

روسای جمهور کشورهای عضو، ناظر، میهمانان افتخاری، دبیرکل و مدیراجرایی اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با هم عکس یادگاری گرفتند. در این عکس یادگاری روسای جمهور ایران، روسیه، قزاقستان، قزقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، مغولستان، پاکستان، افغانستان و هند حضور داشتند.

روحانی با حضور در بنای یادبود امیر سامانی از پادشاهان سلسله سامانیان ضمن نثار تاج گل به مقام او ادای احترام کرد.

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور طی یادداشتی در صفحه اجتماعی خود به حاشیه دیدار روحانی با رئیس‌جمهور ازبکستان اشاره کرد.

پرویز اسماعیلی طی یادداشتی در صفحه اجتماعی خود با اشاره به دیدار حجت‌الاسلام حسن‌روحانی رئیس‌جمهوری ایران با رئیس‌جمهور ازبکستان نوشت: رئیس‌جمهور کشورمان عصر امروز و در شهر دوشنبه تاجیکستان میزبان رئیس‌جمهور ازبکستان بود. وقتی «اسلام کریم اف» رسید، روحانی بلافاصله با اشاره به کراوات او گفت: «سلیقه خوبی هم دارید. کراوات شما بنفش است، رنگ انتخاباتی من.»