تعیین جانشین کاترین اشتون

گروه دیپلماسی: اعضای اتحادیه اروپا، سرانجام و پس از مدت‌ها بحث بر سر جانشینی هرمان ون رمپوی و کاترین اشتون به توافق رسیدند؛ فدریکا موگرینی، وزیر خارجه سوسیال دموکرات ایتالیا، به عنوان هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دونالد تاسک، نخست‌وزیر محافظه‌کار لهستان، به عنوان رئیس شورای اروپا انتخاب شدند. به گزارش «ایسنا»، اعضای اتحادیه اروپا در نشست روز شنبه خود این مساله را اعلام کردند. ماه میلادی گذشته اعضای اتحادیه اروپا نتوانستند بر سر انتخاب موگرینی به‌عنوان جانشین اشتون به توافق برسند. مخالفان انتصاب او می‌گفتند این سیاستمدار ایتالیایی کم‌تجربه است و نسبت به روسیه مواضع نرمی دارد. اما نخست‌وزیر ایتالیا برای انتخاب موگرینی رایزنی گسترده‌ای کرد و مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا پیش از آغاز نشست بروکسل به گرمی از خانم موگرینی تعریف کرد و خود را یکی از طرفداران این سیاستمدار خواند. این دو نفر از اواخر سال جاری میلادی فعالیت‌هایشان را در سمت‌های جدید خود در اتحادیه اروپا آغاز خواهند کرد. دیپلمات جوان ایتالیایی جانشین کاترین اشتون

اشتون، مسوول پرونده ایران باقی می‎ماند

اشتون مسوول پرونده ایران می‌ماند

پیش‌تر نگرانی‌هایی درباره تاثیر اتمام دوره ریاست کاترین اشتون پیش از حصول توافق نهایی با ایران و احتمال بروز برخی مشکلات در مذاکرات ابراز شده بود، اما سپس مشخص شد که اشتون تا پایان دوره مذاکرات، مسوول گروه ۱+۵ باقی خواهد ماند. همچنین کارشناسان، پایان مسوولیت اشتون به‌عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا را که نقش کلیدی در هماهنگی میان کشورهای گروه ۱+۵ و هدایت مذاکرات بر عهده دارد یکی از چالش‎های پیش روی مذاکرات تلقی می‌کردند.

دوری ۱۸ ماهه از سیاست

کاترین اشتون، سیاستمدار بریتانیایی فعالیت خود را به‌عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز کرد و دوره فعالیتش در این سمت در ماه اکتبر به پایان می‌رسد. او رئیس هیات مذاکره‌کننده ۱+۵ در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران است. به نوشته دیلی تلگراف، اشتون ۱۸ ماه بعد از آنکه مسوولیتش در اتحادیه اروپا به پایان رسید می‌تواند مجددا به دنیای سیاست بازگردد. کاترین در حال حاضر در میان سیاستمداران جهان به‌صورت رسمی یکی از بیشترین حقوق‌های جهان را می‌گیرد و حتی قرار است پس از سال ۲۰۱۴ که دوره ریاستش تمام می‌شود، تا سه سال پرداخت حقوقش ادامه داشته باشد. به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، باوجود اتمام کار اشتون به‌عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما او تا سال ۲۰۱۷ سالانه ۱۳۳ هزار و ۵۰۰ پوند معادل حدود ۲۰۵ هزار دلار حقوق می‌گیرد که درمجموع سه سال حدود ۴۰۰ هزار پوند یا حدود ۶۱۴ هزار دلار می‌شود. اکنون احتمالا موگرینی جوان نیز همین میزان حقوق را دریافت خواهد کرد البته احتمال دارد به دلیل جوان و کم‌تجربه بودن، حقوقش از اشتون کمتر باشد!

خوش‌بینی موگرینی به توافق با ایران

جانشین کاترین اشتون، متولد سال ۱۹۷۳ در رم و دارای مدرک علوم سیاسی است. او در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ به عضویت مجلس نمایندگان ایتالیا انتخاب شد و در ۲۲ فوریه ۲۰۱۴، ازسوی ماتئو رنزی نخست‌وزیر ایتالیا، به وزارت امور خارجه این کشور منصوب شد. او یکی از شخصیت‌های سیاسی برجسته ایتالیا در حزب دموکرات است که در ترویج خلع سلاح هسته‎ای در پارلمان ایتالیا ازجمله تصویب قطعنامه‎ها و حمایت از سند چشم‌انداز خلع سلاح هسته‎ای و نیز برنامه‎های اوباما و بان کی مون در این رابطه نقش مهمی ایفا می‎کند. مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‏گوید: «اگرچه ایتالیا طرف مذاکره مستقیم گروه ۱+۵ با ایران نیست ولی، اما بونینو وزیر امور خارجه سابق ایتالیا نقش مهمی در گسترش روابط با تهران داشت.» در عین حال موگرینی نیز نسبت به دستیابی به یک توافق هسته‎ای دائم با ایران خوش‌بین است. از نظر او، رئیس‌جمهور ایران به دلایل سیاسی داخلی به این توافق نیاز دارد، ضمن اینکه این توافق می‌تواند بسیاری از مشکلاتی را که اکنون ایران در مورد تحریم‎ها با آن مواجه است، از میان بردارد.

فرصت موگرینی برای ایران

همچنین نباید از نظر دور داشت که انتخاب یک سیاستمدار ایتالیایی در مقام مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‎تواند برای ایران یک فرصت تلقی شود؛ زیرا بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، روابط ایران و ایتالیا وارد دوره جدیدی شده است. همچنان‌که دی‌ماه سال گذشته اما بونینو، وزیر امور خارجه ایتالیا در سفری کم سابقه برای دیدار با مقام‎های ایرانی به تهران آمد؛ این نخستین سفر یک وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران در ۱۰ سال گذشته بود. همچنین مردادماه سال گذشته و مدت کوتاهی بعد از مراسم تحلیف حسن روحانی، لاپو پیستلی، معاون خانم وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران سفر کرده بود. البته این سفرها یک‌طرفه نبود، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز سال گذشته و پیش از دور سوم مذاکرات هسته‎ای ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو، سفری کوتاه به رم داشت که ظاهرا در آنجا رایزنی‎هایی با مقامات ایتالیایی راجع‌به پرونده هسته‎ای داشت.

درنتیجه باتوجه به بهبود روابط دوجانبه ایران و ایتالیا و همچنین مواضع خانم موگرینی نسبت به ایران، به نظر نمی‎رسد که پس از این به‌صورت جدی شاهد موضع‌گیری‎هایی منفی از جانب اتحادیه اروپا در قبال ایران باشیم.

تعیین جانشین کاترین اشتون