رشد اقتصادی مثبت شد

گروه خبر: اقتصاد ایران پس از تجربه ۹ فصل رشد منفی اقتصادی، در بهار امسال، رشد مثبت را تجربه کرد. به گفته محمدباقر نوبخت، در سه ماه نخست سال‌جاری، رشد اقتصادی کشور مثبت نیم درصد بوده است. او این رقم را به استناد گزارش مرکز آمار و بر اساس برنامه‌ریزی مناسب دولت یازدهم، روز گذشته در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اعلام کرد. این موضوع در شرایطی از سوی نوبخت مطرح شده است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی در پایان سال گذشته منفی ۲/۲ درصد برآورد شده بود. پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن بود که ایران، رشد مثبت را تجربه خواهد کرد که به نظر می‌رسد با اظهارات نوبخت، روند خروج از رکود آغاز شده است. براساس وعده دولتمردان، نرخ رشد اقتصادی تا پایان سال ۹۳ به ۵/۱ تا ۲ درصد خواهد رسید و در سال ۹۵ اقتصاد ایران رشدی معادل ۴ درصد را تجربه خواهد کرد.

کاهش ۲۰ درصدی نرخ تورم

محمدباقر نوبخت در آخر هفته‌ای که گذشت، به تشریح عملکرد اقتصادی دولت در یک سال گذشته پرداخت؛ او که چهارشنبه و به مناسبت هفته دولت، به صدا وسیما رفت تا در برنامه زنده ثریا حضور یابد، دیروز نیز به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران از فعالیت‌های اقتصادی یکساله دولت روحانی سخن گفت. او مهم‌ترین تمرکز دولت در یک سال اخیر را توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم خواند و تلاش دولت را در راستای اقدام برای افزایش قدرت خرید آنها معرفی کرد. به گزارش «ایرنا»، سخنگوی دولت در این سخنان بر رسیدن نرخ تورم از ۴۵ درصد به کمتر از ۲۵ درصد در یک سال گذشته و با اقدامات دولت تاکید کرد. به‌گفته او نرخ تورم بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است. نوبخت که عملکرد اقتصادی دولت را تشریح می‌کرد با اشاره به اینکه دولت از زمان شروع به کار خود به‌دنبال کنترل دو عامل نرخ پرشتاب تورم و نوسانات قیمت ارز در بازار بود و همه توان خود را در مسیر افزایش خرید مردم و مقابله با بی‌انضباطی مالی برای جلوگیری از کسری بودجه به‌کار گرفت، از همراهی مجلس شورای اسلامی در اصلاح بودجه سال ۹۲ تقدیر کرد.

نوبخت این موضوع را در برنامه ثریا نیز مطرح کرده بود؛ او در این برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به دلایل افزایش نقدینگی، پایه پولی و ضریب فزاینده پولی را یکی از دلایل افزایش نقدینگی خواند و تاکید کرد: «در سال‌های اخیر کسری بودجه باعث افزایش پایه پولی شد از این رو سعی کردیم جلوی کسری بودجه را بگیریم.» سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری در این باره به تلاش دولت برای کاهش سقف بودجه از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: «مجلس لطف کرد و بودجه در نهایت به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسید. پس از این اقدام به دستگاه‌ها اعلام کردیم بر اساس این بودجه جدید هزینه کنند تا دوباره از بانک مرکزی استقراضی انجام نشود.»

اهتمام دولت بر افزایش طرح‌های عمرانی در یک سال گذشته

سخنگوی دولت در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران، در شرایطی که نرخ بالای بیکاری و رکود اقتصادی را غم بزرگی برای دولت خواند، از رنج مردم در شرایط عدم اشتغالزایی و بیکاری سخن گفت و تاکید کرد: «تا یک سال پیش رشد اقتصاد ملی همواره منفی بود، اما با برنامه‌ریزی مناسب طبق گزارش مرکز آمار طی سه ماه نخست سال جاری، رشد اقتصادی کشور نیم‌درصد مثبت بوده است.»

نوبخت در ادامه با بیان اینکه تمام تلاش و مساعی دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی است، تاکید کرد: «در همین راستا با تاکید مقام معظم رهبری، دولت با کاهش هزینه‌های جاری همواره به‌دنبال افزایش اعتبارات عمرانی است تا فرزندان این ملت در بخش دولتی و خصوصی با تخصیص اعتبارات عمرانی اشتغال به‌کار داشته باشند.» سخنگوی دولت همچنین با اشاره به آمارهای رسمی اعلام کرد: «آمارها نشان می‌دهد که طی پنج ماه نخست سال جاری، اعتبارات طرح‌های عمرانی ۲/۳ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است و در بودجه سال ۹۳ نیز دولت به افزایش طرح‌های عمرانی اهتمام ویژه‌ای داشته است.» بر اساس اظهارات نوبخت در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، هم‌اکنون ۲ هزار و ۹۰۶ طرح ناتمام در کشور وجود دارد و دولت درصدد است با اولویت‌بندی، این طرح‌ها را تا اسفندماه سال جاری افتتاح کند و اگر هم طرحی بماند، در نیمه نخست سال ۹۴ به پایان برسد. تشریح وضعیت طرح‌های عمرانی در دولت یازدهم از محورهای سخنان نوبخت در برنامه ثریا نیز بود؛ او در این برنامه درباره وام ۸۰ میلیونی مسکن با تاکید بر اینکه این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است، گفت: «چنانچه هیات‌وزیران درباره آن به جمع‌بندی برسد، آن را مصوب می‌کند.»

کاهش هزینه‌های درمانی در دولت یازدهم

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری با اشاره به اقدامات دولت در عرصه‌های درمانی اعلام کرد: «خوشبختانه دولت تدبیر و امید برای کاهش هزینه‌های درمانی مردم اقدامات مناسبی آغاز کرده، به طوری که هم‌اکنون مردم برای انجام خدمات مورد نیاز پزشکی در صورتی که وارد بیمارستان شوند، حداکثر ۱۰درصد در شهرها و در روستاها حداکثر۵ درصد از هزینه‌های بیمارستانی خود را پرداخت می‌کنند.» به گفته نوبخت وضعیت بد اقتصادی سبب شده بود که ارزش پول ملی به یک سوم تقلیل پیدا کند، اما دولت تلاش کرد که قیمت ارز واقعی شود تا با واقعی شدن قیمت آن و ثبات اقتصادی به تولید و همچنین مردم کمک بزرگی شود.»

قطعا یارانه خارج‌نشینان قطع می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در برنامه ثریا با بیان اینکه افراد کم‌درآمد نگران قطع یارانه هستند، از برنامه دولت برای قطع یارانه ایرانیان خارج از کشور خبر داد و گفت: «کسانی که خارج از کشور هستند چرا باید یارانه بگیرند؟ کسانی یارانه می‌گیرند که در داخل کشور هزینه افزایش سوخت را پرداخت می‌کنند. به گفته وی، اولین افراد نگران قطع یارانه، افراد کم‌درآمد هستند و ما قطعا یارانه افراد ساکن در خارج از کشور را قطع می‌کنیم.»