سفر اقتصادی ظریف به عمـان

گروه دیپلماسی: در بحبوحه بحران غزه و دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران، این بار سفر وزیر امور خارجه به عمان. اگرچه این سفر یک سفر اقتصادی است، اما سفرهای متقابل مقامات ایران و عمان در گذشته و مقاطع اخیر همواره پر از دستاوردهای فراوان بوده که تاثیر خود را بر وضعیت منطقه گذاشته و به میانجیگری میان ایران و دولت‌های اروپایی و به‌خصوص آمریکا منجر شده است. در همین ارتباط محمدجواد ظریف برای شرکت در نشست چهار جانبه وزیران امور خارجه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان شب گذشته به عمان سفر کرد. این نشست چهارجانبه به‌منظور آغاز به کار خط ترانزیت جنوب به شمال از مسیر ایران است که چهار کشور برای انتقال کالا از مسیر دریا و زمین از جنوب به شمال (آسیای میانه) توافق کرده‌اند. این توافق‌نامه سال ۸۹ بین وزیران خارجه این کشورها به امضا رسید و وزیران در بیانیه‌ای بر لزوم تسهیل هر چه بیشتر تجارت و ترانزیت بین طرف‌های همکاری تاکید کردند. وزیران خارجه در بیانیه خود آورده بودند که دبیرخانه موقت این مجمع همکاری، برای انجام هماهنگی‌های لازم در تهران تشکیل می‌شود.

به گزارش «ایرنا»، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در این سفر دیدارهای دو جانبه‌ای خواهد داشت و گفته می‌شود که سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان در کشورش حضور ندارد. وزیر امور خارجه آذر ماه سال گذشته نیز در سفری منطقه‌ای به سه کشور کویت، عمان و قطر رفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همواره اعلام کرده است که تقویت روابط دو‌جانبه و همکاری‌های منطقه‌ای از سیاست‌های دولت جدید با هدف نزدیک تر شدن کشورهای منطقه و جلوگیری از ورود و تاثیرگذاری سیاست‌ها و دخالت‌های بیگانگان است.

جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان همواره روابط بسیار حسنه‌ای داشته اند و تهران در میان ۶ کشور ساحلی جنوب خلیج‌فارس، بهترین و نزدیک ترین روابط را با سلطان نشین عمان دارد. عمان به دلیل داشتن روابطی بسیار دوستانه با ایران و وجود اعتماد قابل توجه میان طرفین، در دوره قطع روابط میان تهران - لندن از طریق سفارت خود در بریتانیا، مسوولیت حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران را در لندن برعهده داشت. سلطان قابوس در چند سال اخیر بارها با میانجیگری میان تهران و پایتخت‌های اروپایی، زمینه آزادی شهروندان بازداشتی از دو طرف را فراهم کرد.

اوج میانجیگری سلطان قابوس در ماجرای سه شهروند آمریکایی بازداشتی در ایران (سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتال) بود که هر سه نفر پس از پرداخت وثیقه و میانجیگری مسقط، آزاد شدند و از طریق خاک عمان عازم کشور خود شدند.

همچنین گفته می‌شود که آزادی مجتبی عطاردی استاد دانشگاه شریف و شهرزادمیرقلی‌خان که مدتی در آمریکا بازداشت بودند و نیز نصرت‌الله تاجیک سفیر پیشین ایران در اردن که در لندن بازداشت بود، با میانجیگری‌های سلطان قابوس محقق شد. درباره دیگر تلاش‌های میانجیگرایانه عمان می‌توان به از سرگیری روابط ایران با عربستان و بریتانیا در دهه ۹۰ و همچنین وساطت عمان در ماجرای رهایی ملوانان بریتانیایی از ایران در سال ۱۳۸۶ اشاره کرد. عمان همچنین میزبان مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا پیش از توافق ژنو نیز بود.

پادشاه عمان، نخستین میهمان دولت اعتدال بود که شهریور ماه سال گذشته به تهران سفر کرد و حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز عمان را به عنوان مقصد نخستین سفرش به کشورهای همسایه انتخاب و اسفند ماه سال گذشته به مسقط سفر کرد.