اتهام مهدی هاشمی «اقتصادی» و «امنیتی»است

تنها یک روز پس از دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی، سخنگوی قوه‌قضائیه اتهام این فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را علاوه‌بر «اقتصادی» بودن، «امنیتی» نیز معرفی کرد؛ غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران، ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد که از این بیشتر نمی‌تواند چیزی بگوید. اگرچه تا پیش از این، موارد اتهامی مهدی هاشمی مشخص نبود، اما خبرگزاری فارس دو روز پیش و به‌نقل از یک منبع آگاه، اتهامات مهدی هاشمی را بیشتر اقتصادی معرفی کرد.

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین با بیان اینکه بنا به تشخیص قاضی این دادگاه غیر‌علنی برگزار شده است، احتمال آنکه «محاکمات» در ادامه رسیدگی به این پرونده «با تشخیص قاضی» به‌صورت «علنی» برگزار شود را ممکن خواند.

به گزارش «ایرنا»، محسنی اژه‌ای در این باره تاکید کرد: «طبق قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه‌ها اساسا به‌صورت علنی باید برگزار شوند، مگر در مواردی که استثنا وجود داشته باشد و تشخیص موارد هم به عهده قاضی است.»

سخنگوی قوه‌قضائیه با تاکید دوباره بر غیرعلنی بودن این پرونده، انتشار جلسات دادگاه را فعلا میسر ندانست و گفت: «بعد از قطعی شدن حکم در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.»

مهدی هاشمی پس از جلسه اول محاکمه خود در دادگاه انقلاب که روز شنبه برگزار شده بود، در صفحه فیس ‌بوک خود به جزئیاتی از دادگاهش اشاره کرد و ضمن آنکه «روند دادگاه» را «راضی‌کننده» خواند، نوشت: «سرانجام انتظار به سرآمد و با کش‌وقوس و اصرار فراوان تصمیم گرفتند دادگاه را برگزار کنند. پیش از قرائت کیفرخواست درخواست کردیم تا نکاتی را ارائه کنیم که می‌توانست در وضعیت کیفرخواست موثر باشد، درواقع ایرادهایی بود که وکلای پرونده در بررسی‌های خود پی برده بودند و علی‌القاعده تصحیح آن برخی از اجزای متن را تغییر می‌داد، اما قاضی مقیسه مخالفت کرد و یکراست سراغ اصل مطلب رفت.» او البته در این مطلب فیس‌بوکی از برخی رسانه‌ها نیز انتقاد کرد؛ مهدی هاشمی در بخشی از این مطلب نوشت: «صادقانه می‌گویم تا پیش از این تصور می‌کردم خود و خانواده‌ام با رسانه‌هایی مواجه هستیم که به لحاظ فکری تفاوت‌هایی با ما دارند و به همین دلیل خبرهایشان علیه ما است، اما امروز که مطالب چند خبرگزاری و سایت را خواندم به این نکته پی بردم که اینها رسانه نیستند.»

حمایت از تفکیک جنسیتی

سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه نشست خبری دیروز با خبرنگاران، در شرایطی که با سوالی درباره تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران مواجه شد، این اقدام شهرداری را «به نفع زنان» خواند و از انتقاد برخی به این اقدام به‌ویژه کسانی که «مسوولیت» دارند، ابراز تعجب کرد. به گزارش «ایسنا»، محسنی‌اژه‌ای با دفاع از جداسازی جنسیتی گفت: «کرامت زن این است که اگر ممکن است از مرد جدا باشد.» او در این باره از شهرداری تهران تشکر کرد. اگرچه جداسازی جنسیتی در شهرداری تهران رسما تایید نشده، اما دفاع محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران در ماه رمضان، از «جداسازی محل کار کارکنان زن و مرد»، گمانه‌ها را در این باره قوت بخشید. پیش‌تر ۱۸۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز طی بیانیه‌ای از اقدام فرهنگی شهردار تهران حمایت کردند.