گروه دیپلماسی: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در هتل کوبورگ وین همچنان با دیدارها و رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه ادامه دارد. این دور از گفت‌وگوها دیروز با دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وارد ششمین روز خود شد. روز یکشنبه هم دیدارهای طرفین در سطح کارشناسان ادامه یافت و سپس معاونان اشتون و ظریف با یکدیگر دیدار کردند. در ششمین روز این مذاکرات، دیروز ساعت ده و نیم به وقت محلی (۱۳ به وقت تهران)، اشتون و ظریف در هتل کوبورگ با یکدیگر دیدار کردند. همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد که موضوع غنی‌سازی، همچنان بزرگ‌ترین اختلاف میان ایران و گروه ۱+۵ است. این دیدار برای بررسی آخرین موضوعات مربوط به نگارش و تدوین توافق جامع ایران و ۱+۵ در چارچوب توافق ژنو انجام می‌شود. دو نشست کارشناسی (فنی و حقوقی) نیز بعد از ظهر دیروز برگزار شد که حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل وزارت امور خارجه و عضو گروه مذاکره‌کننده ایران، ریاست هیات ایرانی را برعهده داشت. این احتمال وجود دارد که در ادامه مذاکرات برخی از نمایندگان برای رایزنی به پایتخت‌های خود بازگردند. قرار است این مذاکرات تا ۳۰ تیرماه ادامه یابد، اما سخنگوی کاترین اشتون گفته است، زمان مشخصی برای پایان یافتن این دور از مذاکرات وجود ندارد. مایکل مان در رابطه با این مذاکرات گفت: «این گفت‌وگو‌ها به شکلی سازنده و در فضای کاری مثبتی انجام شده است، البته درمواردی دشواری‌هایی وجود دارد.» سخنگوی اشتون این مذاکرات را سازنده، اما سخت توصیف کرده است. مان که روند مذاکرات هسته‌ای در هر مرحله و دیدارها و رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه را به‌صورت خبرهای کوتاه در توئیتر شخصی خود منتشر می‌کند، پیش‌تر اعلام کرده‌بود که در مقاطعی از نگارش متن از سوی معاونان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۵، ظریف و اشتون به‌عنوان مسوولان دوگروه مذاکره‌کننده در ملاقات با یکدیگر روند پیشرفت در نگارش متن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌ رسانه‌های غربی درباره مذاکرات هسته‌ای بالاخص نقاط اختلافی یا پیشنهادهای ارائه شده از جانب طرفین ادامه داشت. در همین ارتباط دو دیپلمات غربی گفتند که مذاکرات هسته‌ای ایران پیشرفت کمی داشته است و اختلافات بر سر برنامه غنی‌سازی ایران هنوز به قوت خود باقی است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دو دیپلمات غربی همزمان با برگزاری دیدار میان کارشناسان طرف‌های مذاکره‌کننده در روز دوشنبه گفتند که ایران هنوز بر مواضع خود در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش که می‌تواند برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده شود، ادامه می‌دهد. به گفته این دو دیپلمات غربی که خواستند نامشان فاش نشود، بزرگ‌ترین اختلاف میان طرف‌های مذاکره‌کننده؛ یعنی غنی‌سازی اورانیوم ایران هنوز به قوت خود باقی است. پیش‌تر هم روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی تحلیلی نوشت که به‌نظر می‌رسد اختلاف اصلی میان ایران و ۱+۵ در مورد طول مدت اجرایی توافق نهایی باشد. همچنین یک مقام بلند پایه آمریکایی گفته نمایندگان گروه ۱+۵ تنها با تمدید چند روزه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و این کشورها موافقت کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام بلند پایه آمریکایی گفته است نمایندگان گروه ۱+۵ در ششمین دور مذاکرات هسته‌ای وین چند مسیر برای حل مناقشه هسته‌ای به ایران پیشنهاد داده‌اند. این گزارش‌ها در حالی است که پیش‌تر سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در مذاکرات وین ۵، طرح جدول زمانی برای اجرای توافق را گمانه‌زنی رسانه‌ای مطرح کرد و گفت که چنین خبرهایی موضوعیت ندارد. معاون وزیر خارجه همچنین درباره پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژها گفت که نباید به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای توجه کرد. عراقچی پیش از این نیز گفته بود: «پرانتزها همه سرجای خودش است، متنی را در جلسه گذشته آماده کرده‌ایم که تقریبا تمام مفادش مورد اختلاف بوده است. هنوز کار بسیاری دارد که به هم نزدیک شویم. «عراقچی اما افزود: «تمام تلاش ما این است از این فرصتی که تا ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر) باقی مانده است کمال استفاده را ببریم و در نهایت به یک متنی که مورد توافق باشد برسیم و توافق نهایی شکل بگیرد.»

گفت‌وگوی مرکل با مقامات چینی

همزمان با این تحولات، صدراعظم آلمان در سفرش به چین با مقامات این کشور درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهد کرد. به گزارش «ایسنا»، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که هم‌اکنون در راس یک هیات تجاری بزرگ به‌منظور افزایش همکاری‌های تجاری به چین سفر کرده، قرار است با مقامات این کشور در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران نیز گفت‌وگو کند. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، آلمان و چین که هر دو مذاکره‌کنندگان عضو گروه ۱+۵ محسوب می‌شوند هم اکنون در حال مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای هستند. این دو کشور روابط تجاری نزدیکی دارند که از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. انتظار می‌رود در دیدار صدراعظم آلمان با نخست‌وزیر چین، موضوع برنامه هسته‌ای ایران و بحران کنونی اوکراین محور مذاکرات باشد.