تندروهای واشنگتن و اسرائیل مسوول شکست مذاکرات پیشین هسته‌ای

جک استراو، سیاستمداری که در جریان سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶، وزارت امور خارجه بریتانیا را عهده‌دار بود و همزمان ریاست هیات اروپایی مذاکره‌کننده با ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای اروپا با ایران و توافق سعدآباد را نیز بر عهده داشت، حالا به ادعای یکی از روزنامه‌ها در راس لابی ایران در بریتانیا قرار گرفته است. استراو وزیر خارجه پیشین بریتانیا در زمان مذاکرات هسته‌ای اروپا با ایران به ریاست حسن روحانی، به دلیل مواضع مثبت خود در قبال ایران، مورد انتقاد بسیاری از محافظه‌کاران در بریتانیا قرار گرفت، اواخر اردیبهشت‌ماه امسال همراه با هیاتی پارلمانی از بریتانیا برای مذاکره درباره پرونده هسته‌ای ایران به وین رفت تا با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کند. رسانه‌ها قصد این هیات از دیدار با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را این دانسته‌اند که هشدار دهند، طرح تقاضاهای جدید می‌تواند رسیدن به توافق با ایران را سخت‌تر کند و در نهایت باعث تضعیف دولت روحانی در داخل ایران شود. استراو که سابقه نشستن بر سر میز مذاکره با حسن روحانی را در دولت محمد خاتمی دارد، از به نتیجه نرسیدن مذاکرات اتمی با ایران در زمانی که حسن روحانی مسوولیت پرونده هسته‌ای را بر‌عهده داشت، ابراز ندامت کرد و مسوول شکست آن مذاکرات را سیاست‌مداران تندرو در واشنگتن و همچنین اسرائیلی‌ها دانست. نماینده کنونی مجلس عوام بریتانیا، حالا از سوی وال‌استریت ژورنال، چهره‌ای تعریف می‌شود که برخی قانون‌گذاران انگلیسی را که مواضع مثبتی نسبت به ایران دارند سرپرستی می‌کند.

این روزنامه پرنفوذ اقتصادی- سیاسی آمریکا در یادداشتی از مواضع مثبت این قانون‌گذاران انگلیسی به سرپرستی جک استراو نسبت به ایران در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی نوشت. این روزنامه درباره «تحولات اخیر» در مواضع «دولت دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس» نسبت به ایران و تمایل این کشور برای «بازگشایی سفارتش در تهران»، با اشاره به اظهارات اخیر ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس مبنی‌بر ضرورت بازگشایی سفارت این کشور در تهران، بر لزوم بررسی این نکته که «چه تحولاتی در ایران رخ داده است که به تغییر مواضع انگلیس منجر شده»، تاکید کرد و در ادامه دلیل اصلی این امر را «روی کار آمدن حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران در سال گذشته» دانسته است. به گزارش«ایسنا» این روزنامه در ادامه با اشاره به سفر هیاتی از بریتانیا به سرپرستی جک استراو به تهران در زمستان سال گذشته و اظهارات مثبت آنها پس از بازگشت از تهران، با سه مقام انگلیسی که در این سفر حضور داشتند گفت‌وگو کرد. جک استراو، بن والاس و نورمن لامونت از جمله نمایندگان مجلس عوام بریتانیا هستند که چندی پیش محدودیت‌های ایجاد شده توسط تحریم‌های آمریکا به بانک‌های انگلیسی به دلیل تجارت با ایران را مورد انتقاد قرار داده‌اند. جک استراو نیز در ماه مارس در گفت‌وگویی اعلام کرد که محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا برای موسسات مالی بریتانیا غیر قابل قبول است. وال‌استریت ژورنال در گفت‌وگو با این سه مقام بریتانیا درباره جایگاه ایران در منطقه و عرصه بین‌المللی، از تاکید هر سه مقام بریتانیایی بر این موضوع که نقش ایران برای تجارت بریتانیا مثبت بوده و کشوری ضروری برای برون‌رفت از بحران‌های به‌وجودآمده در خاور‌میانه است، نوشت.

نفرت ایران از غرب قابل درک است

در همین حال جک استراو در پاسخ به این سوال که ایرانیان هر هفته روز جمعه شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس سر می‌دهند و این کار را در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی نیز ادامه می‌دهند، این شعارها چه معنایی دارد؟ با تاکید بر اینکه من اینچنین اظهاراتی را قبول نمی‌کنم، این شعارها را دلیلی برای تلاش نکردن برای ایجاد روابط با تهران ندانست و گفت: «آیا من درک می‌کنم که چرا آنها این شعارها را بیان می‌کنند؟ بله، درک می‌کنم. چون شما باید تاریخ ایران را درک کنید و به یاد بیاورید کودتای انجام شده علیه مصدق را در سال ۱۹۵۳ و توسط بریتانیا و آمریکا و تمام جزئیات آن را.»

از دیگر سو، لامونت دیگر نماینده مجلس عوام بریتانیا، با اشاره به دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی حضور او را باعث تقویت اعتماد‌سازی برای تجارت دانست و تاکید کرد که وزرایی که ما با آنها دیدارکردیم کاملا تاثیرگذار هستند. این اظهارات جک‌استراو، نورمن لامونت و بن والاس سه مقام انگلیسی که در ماه‌های گذشته به تهران سفر کرده‌اند، واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشته است؛ پایگاه اینترنتی«بریت‌بارت» در گزارشی با اشاره به یادداشت وال استریت ژورنال نوشت: «قانون‌گذاران انگلیسی از جمله وزیر خارجه پیشین این کشور به‌دنبال لابی برای ایران هستند.» همزمان با اولین ماه از شروع به کار دولت روحانی، برخی رسانه‌ها از دعوت رئیس‌جمهوری ایران از جک‌استراو که زمانی معاونت نخست وزیر در سایه بریتانیا را برعهده داشته و حالا نماینده مجلس عوام این کشور است، خبر دادند، موضوعی که اگرچه با تهدیدات خارج از قاعده و عرف برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و حتی یک منبع آگاه در دفتر رئیس‌جمهوری این دعوت را تکذیب کرد، اما در زمستان سال گذشته به سفر هیاتی از بریتانیا به ریاست جک استراو به تهران منجر شد. استراو رئیس فراحزبی روابط پارلمانی با ایران، در سفر خود به تهران در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر خواسته انگلیس درخصوص لغو تحریم‌ها گفت: «به دنبال آن هستیم که تحریم‌ها علیه ایران هر چه زودتر لغو شوند، ولی این موضوع در یک فرآیند چندجانبه و انجام مذاکرات اتفاق خواهد افتاد. این گروه تلاش می‌کند که مشکل ویزا و بازگشایی مجدد سفارت این کشور در ایران برطرف شود.»