گروه خبر: دیوان محاسبات در گزارشی که از عملکرد بودجه دولت در ۶ ماهه نخست سال ۹۲ ارائه داده؛ با «وخیم» توصیف کردن «وضعیت تحقق بودجه عمومی وزارت بهداشت»، از تخلف دو باشگاه، استقلال و پرسپولیس در آنچه که «تصرف غیر مجاز در اموال عمومی» خوانده شده، خبر داده است. دیوان محاسبات، بازوی نظارتی مجلس شمرده می‌‌شود و گزارش‌های هیات‌های مستشاری این دیوان از عملکرد بودجه‌های سالانه، یک سال پس از اجرای بودجه از سوی دولت با عنوان «تفریغ بودجه» به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه می شود تا پس از بررسی و تصویب در این کمیسیون، در صحن علنی مجلس نیز قرائت شود.

در سال‌های گذشته، گزارش‌های دیوان محاسبات از تفریغ بودجه‌های سنواتی دولت، پرده از تخلفاتی با ارقام ریز و درشت برداشته و گاه چالش‌هایی را نیز در روابط دولت و مجلس به وجود آورده است.

اما گزارش اخیر دیوان محاسبات که خبرگزاری «مهر» آن را منتشر کرده، با اینکه مربوط به «تفریغ بودجه سال ۹۲» نیست؛ اما باز هم برخی تخلفات دستگاه‌های اجرایی را مشخص می‌کند. ضمن اینکه، در گزارش دیوان محاسبات، نسبت به تحقق درآمدهای مربوط به وزارت بهداشت نیز، اظهار تردید شده است.

میزان تحقق درآمدها

گزارش دیوان محاسبات ابتدا ناظر بر میزان تحقق درآمدهای چند وزارتخانه مهم است که در این بخش، دیوان محاسبات به وضعیت منابع و مصارف وزارت بهداشت اشاره کرده است.

بنا به اطلاعاتی که دیوان محاسبات منتشر کرده، در ۶ ماهه نخست سال ۹۲، فقط

۳۹ درصد اعتبارات مصوب وزارت بهداشت و درمان تخصیص یافته است. دیوان محاسبات با ابراز نگرانی از این روند اعلام کرده که عدم وصول درآمد‌های وزارت بهداشت از محل درآمدهای عمومی دولت در نیمه اول سال گذشته، دو پیامد عمده به دنبال داشته است: اول اینکه بخش عمده وصولی وزارت بهداشت را به سمت «درآمد‌های اختصاصی» سوق می‌دهد و این مساله می‌تواند فشار مالی زیادی را به دولت وارد کرده و تامین هزینه‌های بهداشت و سلامت را مختل کند.

دیوان محاسبات پیامد دوم وصول نشدن درآمدهای عمومی وزارت بهداشت را این گونه تشریح می‌کند که «با توجه به اینکه محل این درآمد‌ها مربوط به وصول جریمه‌های سوءتبلیغ خدمات و کالاهای تهدیدکننده سلامت است،عدم وصول آن به این معناست که تاکنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است.»

طبق گزارش دیوان، مکاتباتی با مدیر کل دفتر وزارتی وزارت بهداشت انجام شده و فهرست کالاهای تهدیدکننده سلامت و چگونگی نظارت بر تبلیغات این کالاها درخواست شده که تاکنون پاسخی از سوی وزارت بهداشت ارسال نشده است. به عبارت دیگر، علاوه بر اینکه وصول این درآمدها معطل مانده است، تبلیغ کالاهای تهدیدکننده سلامت نیز همچنان ادامه دارد و ممکن است خساراتی را به شهروندان وارد سازد.

دیوان محاسبات همچنین اعلام کرده که «درصد پرداختی به تخصیص» در وزارت بهداشت در بخش اعتبارات عمرانی ۵ درصد، اعتبارات هزینه ای یک درصد و اعتبارات اختصاصی حدود ۲ درصد بوده است که ارقامی بسیار پایین و نگران‌کننده است و می‌تواند تمامی برنامه‌ریزی‌های مربوط به بهداشت و سلامت عمومی را مختل سازد.

سهام راه آهن

در بخش دیگری از این گزارش منابع و مصارف وزارت راه و شهرسازی در قانون بودجه سال ۹۲ مورد بررسی قرار گفته است. بر این اساس در ۶ ماهه اول سال ۹۲ فقط ۲۶ درصد منابع این وزارتخانه محقق شده که به تبع آن ۲۴ درصد مصارف نیز تحقق یافته است.

ضمن اینکه بر خلاف اهداف در نظر گرفته شده برای خصوصی‌سازی، نزدیک به نیمی از سهام راه آهن جمهوری اسلامی به مبلغ ۱۶۹میلیارد و ۱۹۷ میلیون ریال به بنیاد شهید و امور ایثارگران بابت رد دیون واگذار شده است.

برخی از تخلفات بودجه‌ای نفت و گاز

دیوان محاسبات در ادامه گزارش خود به وضعیت بودجه وزارت نفت پرداخته و از تخلفات گسترده‌ای در این وزارتخانه طی نیمه اول سال گذشته خبر داده است. طبق گزارش این دیوان، در نیمه اول سال گذشته، روزانه به طور متوسط ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۰۰ بشکه، نفت تولید شده که در مقایسه با پیش‌بینی بودجه ۹۲، به طور میانگین روزانه ۷۷ هزار و ۷۰۰ بشکه کاهش تولید به چشم می‌خورد. به گفته دیوان محاسبات، با وجود افزایش ۸ دلاری قیمت نفت به ازای هربشکه، کاهش نزدیک به ۱۰ درصدی میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، منجر به کاهش ۲ درصدی در آمد مورد انتظار در نیمه اول سال گذشته شده است.

دیوان محاسبات در بخش دیگری از این گزارش اعلام کرده که سهم ۶/۱ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز برای احداث تاسیسات و خط لوله گاز به شهر‌های سردسیر به این شرکت پرداخت نشده و به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافته است.

تصرف غیر مجاز دو باشگاه

دیوان محاسبات در گزارش عملکرد بودجه در نیمه اول پارسال، اعلام کرده که شرکت‌های توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ۷۸ درصد از منابعشان وصول شده و ۷۸ درصد از مصارفشان نیز انجام شده است.

به گفته دیوان محاسبات، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس حکم قانونی بودجه ۹۲، مبنی بر واریز درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات شرکت‌های دولتی به حساب‌های معرفی شده از سوی خزانه داری کل کشور را رعایت نکرده و بخشی از درآمدهای خود را به حساب‌های غیرقانونی واریز کرده اند که تصرف غیرمجاز در اموال دولتی محسوب می شود.

بر اساس گزارش دیوان محاسبات، در ۶ ماهه اول سال گذشته، ۷۷/۳۴ درصد از اعتبارات طرح‌های عمرانی تخصیص یافته به وزارت ورزش و جوانان و دستگاه‌های تابعه پرداخت و مصرف شده است که به گفته دیوان، «هر چند مبلغ مناسبی است» اما در این شرایط «همچنان ساخت و اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه تمام به تعویق افتاده و این مساله موجب افزایش هزینه‌های عمرانی در درازمدت و استهلاک سرمایه‌ها می‌شود.»

به گفته دیوان محاسبات، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز در ۶ ماه اول سال ۹۲ باید مبلغ ۵۵ میلیارد تومان را برای مقابله با پدیده‌های مخرب جوی به سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و هواشناسی اختصاص می‌داد که این اتفاق نیفتاده است.