فصل جدید در توسعه روابط ایران-کویت

گروه دیپلماسی: شیخ صباح‌الاحمد جابر الصباح، امیر کویت که با هدف انجام دیدار رسمی و گفت‌وگو با مقامات ایران در صدر هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده بود، دیروز با بدرقه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به سفر خود پایان داد و عازم کویت شد. به گزارش «ایرنا» امیر کویت عصر یکشنبه در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال وزیر امور خارجه ایران قرار گرفت و پس از آن برای استقبال رسمی به مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد رفت. حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در سعدآباد از امیر کویت استقبال رسمی کرد و به دنبال مذاکرات دوجانبه، ۶ موافقت نامه بین دو کشور به امضا رسید.

موافقتنامه حمل‌و‌نقل هوایی یکی از اسناد منعقد شده بین ایران و کویت است که توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و شیخ صباح الخالد الحمد الصباح وزیر امور خارجه کویت به امضا رسید. همکاری‌های گمرکی، دیگر سند همکاری بین دو کشور است که توسط علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و انس خالد الصالح وزیر دارایی کویت امضا شد. موافقتنامه همکاری‌های ورزشی، گردشگری و موافقتنامه امنیتی از دیگر سندهای همکاری بین دو کشور است که در این دیدارها به امضای طرفین رسید.

در همین ارتباط وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه سفر امیر کویت به ایران نشان‌دهنده روابط بسیار نزدیک دو کشور است، گفت که این سفر این امکان را فراهم کرد تا فصل جدیدی را در توسعه روابط تجاری، سیاسی و فرهنگی بین دو کشور داشته باشیم.

محمدجواد ظریف ظهر دیروز، دوشنبه، پس از بدرقه شیخ صباح احمد الجابر الصباح در جمع خبرنگاران افزود: «این سفر اولین سفر رسمی رئیس دولت کویت از ۱۰ سال قبل از انقلاب تاکنون و دومین سفر در تاریخ استقلال کویت بود.» او ادامه داد: «این سفر امکان خوبی را برای رهبران دو کشور فراهم کرد که در مورد مسائل مورد علاقه دو کشور بحث و گفت‌و‌‌گو کنند.»

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اشتراک نظر زیادی در مورد مشکلات منطقه‌ای، مشکل افراط‌گری، خشونت و فرقه‌گرایی وجود داشت، اضافه کرد: «در این سفر درمورد ضرورت همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صحبت شد و بر ضرورت همکاری هشت کشور حاشیه خلیج‌فارس تاکید شد.» ظریف با بیان اینکه تلاش‌های هر دو طرف برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده جریان دارد، گفت: «درمورد مسائل مطرح‌شده اتفاق‌نظر کامل وجود داشت و همچنین درباره روابط دوجانبه هم توافق‌های بسیار خوبی حاصل شد.»

او با یادآوری توافق‌نامه‌های امضا شده بین دو کشور در زمینه حمل‌و‌نقل هوایی، ورزش، محیط‌زیست و موضوعات امنیتی افزود: «امیدواریم این سفر و توافق‌های حاصله زمینه‌ساز همکاری و فعالیت وسیع‌تر بخش خصوصی دو کشور باشد.» وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که این سفر به نفع مردم دو کشور و به نفع مردم منطقه باشد.

پیش‌تر هم و در بدو ورود امیر کویت به تهران، رئیس‌جمهوری ایران و امیر کویت در ملاقات هیات‌های عالی رتبه دو کشور، بر ضرورت توسعه، تقویت و تعمیق همه‌جانبه روابط ایران و کویت تاکید کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی دو ملت بزرگ ایران و کویت، درایت و فعالیت مسوولان دو کشور را در نزدیکی روابط ایران و کویت بسیار تاثیر گذار دانست و تاکید کرد: «بی تردید سفر امیر کویت به تهران نقطه عطفی در تعمیق روابط دو کشور دوست و برادر خواهد بود.»

روحانی با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی در مسیر توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور وجود دارد، گفت: «متاسفانه در حال حاضر سطح روابط اقتصادی ایران و کویت در شأن دو ملت بزرگ و همسایه نیست.»

رئیس‌جمهوری به برنامه دولت برای ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران اشاره و تاکید کرد: «در مناطق جنوبی ایران از جمله آبادان و خرمشهر که در نزدیکی کویت قرار دارند، زمینه‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینان و سرمایه‌گذاران کویتی اعم از دولتی و بخش خصوصی فراهم شده است.»

رئیس‌جمهوری همچنین توسعه روابط دو ملت با یکدیگر و گسترش گردشگری میان ایران و کویت را از جمله موارد مهم در روابط دو کشور دانست و افزود: «در این زمینه باید تسهیلات لازم برای سفر و دیدار مردم دو کشور با یکدیگر و ارتقای روابط فرهنگی ایران و کویت فراهم شود.» رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی را در مسیر توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان ایران و کویت نمی‌بیند.»

روحانی با اشاره به ضرورت تقویت روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و کویت و رفع مشکلات در این راستا خاطر نشان کرد: ایران و کویت از لحاظ فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی به یکدیگر نزدیک بوده و اراده سیاسی مقامات دو کشور نیز در راستای گسترش و تعمیق مناسبات همه جانبه است از این رو باید وزرا و مسوولان دو کشور در جهت توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور برنامه ریزی و طراحی داشته باشند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه ایران و کویت در زمینه مسائل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی نظرات نزدیک و مشترکی با یکدیگر دارند، گفت: «منطقه خاورمیانه طی سال‌های گذشته با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده، اما امروز خوشحالیم که شاهد ثبات نسبی در میان کشورهای منطقه هستیم.» روحانی همچنین به ضرورت تعامل و همکاری میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در زمینه حل مشکلات زیست‌محیطی و استفاده از منابع خلیج‌فارس تاکید کرد.

شیخ صباح احمد الجابر الصباح، امیر کویت نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و تشکر از استقبال گرم رئیس‌جمهوری از او و هیات همراه از تمایل دولت و ملت کویت برای توسعه همکاری‌ها و روابط ثمربخش با ایران خبر داد و گفت: «مطمئنا این سفر، ثمرات خوبی به نفع مصلحت دو کشور خواهد داشت.»

امیر کویت با تاکید بر ضرورت توسعه و تقویت روابط دو کشور به‌ویژه در زمینه همکاری‌های اقتصادی، توسعه مناسبات ایران و کویت را نیازمند برنامه ریزی مشخص و تعامل مسوولان دو کشور دانست و تاکید کرد: «ما با این نیت به ایران سفر کرده‌ایم که مسوولان دو کشور در زمینه گسترش مناسبات و همکاری‌ها با یکدیگر به توافق برسند.»

شیخ صباح احمد الجابر الصباح، همچنین با اشاره به ضرورت همکاری کشورهای منطقه برای رفع مسائل و مشکلات موجود میان کشورهای منطقه تاکید کرد: «همه کشورهای اسلامی باید در کنار یکدیگر در راستای اتحاد و وحدت کشورهای اسلامی همکاری کنند.»

نتایج سفر امیر کویت سازنده و به نفع دو طرف و منطقه است

شیخ صباح خالد احمد الصباح معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه کویت درباره سفر امیر کویت به ایران گفت که نتایج حاصل از سفر شیخ صباح احمد الجابر الصباح امیر کویت به جمهوری اسلامی ایران، نتایج بسیار سازنده و سودمندی برای دو کشور و منطقه به دنبال خواهد داشت.

شیخ صباح الخالد که امیر کویت را در سفر به ایران همراهی کرد، به خبرنگاران گفت: «ایران در منطقه حضور دارد، از این رو برای ما اهمیت دارد که روابط بین ما و ایران روابطی طبیعی و خوب باشد.»

او در ادامه افزود: «کویت در همین راستا تلاش می‌کند با مقامات ایران برای رسیدن به توافق در زمینه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش کند؛ چراکه ایران هم‌اکنون یکی از ستون‌های اصلی امنیت و آرامش در منطقه به شمار می‌آیند.»

پلی راهبردی برای گسترش روابط

سفر امیر کویت به تهران در شرایطی به پایان رسید که این مساله اهمیت شایان و قابل توجه روابط ایران با همسایگان عربی خود را نشان می‌دهد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، سفر امیر کویت به ایران نخستین سفر یک حاکم کشور عربی خلیج‌فارس پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش روحانی پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری در سال گذشته تلاش زیادی را برای تعامل بیشتر با جامعه بین‌المللی آغاز کرده و بهبود روابط با کشورهای عربی خلیج‌فارس از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی وی بوده است. کویت می‌تواند پلی راهبردی برای گسترش روابط و همکاری‌های ایران و سایر کشورهای عربی خلیج‌فارس باشد. سفر امیر کویت در شرایطی است که روابط تهران و ریاض همچنان دستخوش تنش است و بحران سوریه موجب تشدید این وضعیت شده است.

حامل پیام کشورهای خلیج‌فارس

همچنین پایگاه خبری ایلاف نوشت که امیر کویت در سفرش به تهران حامل پیام کشورهای حوزه خلیج‌فارس بوده است. به گزارش «ایسنا» و به نوشته پایگاه خبری ایلاف، این پیام درخصوص ضرورت ایجاد نظام منطقه‌ای امن و با ثبات است که بر اساس اصل عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها است.

ایلاف افزود: «شیخ صباح احمد الجابر الصباح، امیر کویت در مذاکراتش با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران ضرورت همکاری میان کشورهای منطقه برای از بین بردن مشکلات و حل‌و‌فصل مسائل موجود میان کشورهای منطقه را خواستار شد.» او گفت که همه کشورهای اسلامی باید در کنار یکدیگر در چارچوب اتحاد و وحدت میان امت اسلامی گام بردارند.