بدون زیاده‌خواهی «توافق» ممکن است

گروه دیپلماسی: حسن روحانی که برای شرکت در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا «سیکا» به شانگهای چین سفر کرده‌است، دیروز علاوه‌بر سخنرانی در این کنفرانس، با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری در سخنرانی خود در این کنفرانس، بار دیگر بر امکان «دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای» در مذاکرات ایران با غرب، تاکید کرد؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد تاکید بر آن، پس از بی‌نتیجه ماندن دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، می‌تواند خوشبینی‌ها را برای نتیجه‌بخش بودن مذاکرات آتی برانگیزد چه آنکه روحانی پیش از این و پس از پایان یافتن نشست هسته‌ای وین، از آگاهی خود به «وجود مشکلات بر سر مذاکرات» و اینکه «ایران و غرب در نهایت به توافق خواهند رسید»، سخن گفته بود. حسن روحانی در نشست «سیکا» در شانگهای اما موفقیت در دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای را در این موضع دانست که مذاکرات به دور از زیاده‌خواهی و تهدید انجام شود. او در این باره با تاکید بر اینکه بر اساس دکترین دفاعی و مبانی اخلاقی و دینی، جمهوری اسلامی ایران با تسلیحات اتمی مخالف است، «استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای» را «حق ایران و همه کشورها» دانست و تاکید کرد: «باور ما بر این است که با رویکرد برد-برد و به دور از زیاده‌خواهی و تهدید می‌توان مذاکرات جاری در مورد برنامه هسته‌ای ایران را به توافق نهایی رساند به نحوی که حقوق هسته‌ای ایران تضمین شود ونگرانی‌های مشروع طرف‌های مذاکره نیز برطرف گردد.» اهمیت توافق هسته‌ای تا آنجا است که روحانی در دیدار دیروز خود با بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل که در حاشیه نشست سیکا انجام شد، نیز بر این موضوع تاکید کرد و گفت: «اگر طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران اراده کافی داشته باشند، مسائل قابل حل است.»

نگرانی رئیس‌جمهور از چالش‌های امنیتی درآسیا

به گزارش «ایرنا» حسن روحانی در سخنرانی خود با بیان اینکه «گفتمان امنیت در آسیا دستخوش تحولات فراوانی شده»، از بروز چالش‌های امنیتی در شرق و غرب آسیا ابراز نگرانی کرد و خواستار ایفای نقش موثر سازمان‌های منطقه‌ای مانند، اکو، سازمان همکاری‌های شانگهای و سیکا در حل مسائل این قاره شد. رئیس‌جمهوری همچنین به طرح «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری»که وی در سازمان ملل پیشنهاد داد، اشاره کرد و گفت: «خرسندم که بسیاری از اعضای سیکا نیز در زمره بانیان این قطع‌نامه، نشان دادند که آسیا، به‌عنوان گهواره بزرگ‌ترین مذاهب جهانی و مکاتب عقلانی، همچنان باید سرزمین خشونت‌ستیزی و افراط‌گریزی باشد. امیدوارم این قطع‌نامه که با اجماع به تصویب رسید به‌عنوان سند اجلاس در کنار سایر اسناد ارزشمند سیکا مبنایی برای اقدامات آتی ما قرار گیرد.» او بر ضرورت همیاری و اقدام مشترک اعضای سیکا برای امحای خطر دهشتناک سلاح‌های کشتار جمعی موجود برای صلح و امنیت بشری تاکید کرد و تنها راه رفع تهدید این سلاح‌ها را «امحای کامل» آنها دانست. با این همه بحران سوریه، فلسطین، تحکیم پیوندهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک از دیگر محورهای سخنرانی روحانی در شانگهای بود. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «تحکیم پیوندهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان اعضای سیکا از جمله موثرترین راهکارها برای ارتقای همگرایی منطقه‌ای در اقتصاد جهانی خواهد بود؛ زیرا انجام پروژه‌های مشترک اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌تواند به تحکیم بیشتر همگرایی آسیایی منجر شود.»

پوتین: مواضع دو کشور در یک جهت بوده است

شرکت در کنفرانس سیکا، فرصت دیدار حسن روحانی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را برای دومین بار فراهم کرد . روحانی در این دیدار با اشاره به اولین ملاقات خود با پوتین پس از تصدی ریاست‌جمهوری، در حاشیه اجلاس بیشکک اشاره کرد و گفت: «روابط دو کشور همواره و روزبه روز گرم‌تر و صمیمی‌تر شده و اعتماد و علاقه دو کشور در جهت ایجاد روابطی پایدار توسعه یافته است.»پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات مجدد با روحانی، ایران و روسیه را همسایگان دیرینه و شرکای مطمئنی برای یکدیگر توصیف کرد و افزود: «مواضع دو کشور حتی در شرایط بحران زده بین‌المللی در یک جهت بوده است.» همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که برای شرکت در اجلاس سیکا به همراه رئیس‌جمهوری در شانگهای چین به سر می‌برد، با احمد داود اوغلو وزیرخارجه ترکیه دیدار و گفت و گو کرد. ظریف ضمن ابراز همدردی با بازماندگان حادثه معدن سوما، به علاقه ایران برای تعمیق روابط با ترکیه تاکید کرد. وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار گسترش روابط و همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور را خواستار شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یکبار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یکبار برگزار می‌شود. ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره‌جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

روحانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «CCTV» چین:

آمریکا گذشته را جبران کند، شرایط جدید قابل‌پیش‌بینی است

حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری CCTV چین در شانگهای و در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه درباره روابط ایران و آمریکا گفت: «مردم ایران در سال‌های گذشته مشکلات فراوانی از بابت سیاست‌های خصمانه آمریکا متحمل شدند و انتظار دارند سیاستمداران کاخ سفید اعلام کنند که نمی‌خواهند مناسبات و رفتار گذشته خود را در زیر پا گذاشتن منافع آنان تکرار کنند.» به گزارش «ایرنا» او با بیان اینکه ملت ایران به‌دنبال حقوق مسلم خود در عرصه نظام بین‌المللی است و نه انتقام‌گیری از خصومت‌های دولت آمریکا، گفت: «آمریکا باید در مسیر احترام به حقوق ملت ایران گام بردارد و در عین حال نسبت به جبران خسارت‌هایی که به ایران وارد کرده متعهد باشد؛ زیرا مردم ما چون گذشته با ملت آمریکا مشکل نداشته و نخواهند داشت.»رئیس‌جمهوری ادامه داد: «تنها در سایه تحقق این خواسته ملت ایران می‌توان امیدوار بود که شرایط جدیدی در آینده برای گفت‌وگوی نمایندگان دو ملت ایجاد شود.»