امور نظارت بودجه سرمایه‌ای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با انتشار گزارش وضعیت نظارتی پروژه‌های عمرانی سال ۱۳۹۰ عنوان کرد که در سال مذکور تعداد ۲ هزار و ۸۵۱ طرح عمرانی ملی، مشتمل بر ۶ هزار و ۶۴۲ پروژه با ۸/۴۳۳ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا بود. به گزارش «ایرنا»، متوسط تخصیص اعتبار از محل منابع عمومی برای طرح‌های عمرانی ملی بالغ بر ۲/۷۰ درصد بود که ۹/۹۵ درصد آن هزینه شد.

براساس این گزارش، در سال ۱۳۹۰، حدود ۵/۵۹ درصد از اهداف یکساله پیش‌بینی شده دستگاه‌های اجرایی درخصوص طرح‌های ملی محقق شد.

گزارش مذکور حاکی است در سال فوق از ۴ هزار و ۹۶۸ پروژه ملی بازدید شده، وضعیت ۲۳ درصد خاتمه یافته، ۱/۷۱ درصد در دست اجرا، ۷/۲ درصد متوقف و ۲/۳ درصد شروع نشده گزارش شده است.

در زمینه میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی ملی بازدید شده در سال ۱۳۹۰ هم باید گفت که ۲۹ درصد از پروژه‌ها با وزن مالی ۳/۱۹ درصد، مطابق برنامه زمانی تعیین شده پیشرفت کرده‌اند.

۵/۹ درصد پروژه‌ها با وزن مالی ۶/۱۵ درصد به‌طور متوسط ۶/۱۷ درصد از برنامه زمانی جلو افتاده و ۵/۶۱ درصد باقی مانده که از لحاظ مالی ۱/۶۵ درصد کل را تشکیل می‌دهند، به‌طور میانگین ۹/۱۹ درصد عقب‌تر از برنامه زمانی بوده‌اند.

در این گزارش از دلایل مهم تاخیر پروژه‌های عمرانی نسبت به برنامه زمانی می‌توان به مشکلات اعتباری، کمبود متخصص، نارسایی در پرداخت و ناتوانی در جذب اعتبارات عنوان شده که سهم مشکلات اعتباری با ۹/۶۲ درصد بیشتر از دلایل دیگر بوده است.

براساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، در سال ۱۳۹۰ تعداد یک هزار و ۴۶۰ پروژه جدید به پروژه‌های عمرانی ملی افزوده شد.

با دقت در این گزارش همچنین می‌توان دریافت که در عمل از ۲ هزار و ۵۰۷ پروژه عمرانی ملی بازدید شده، ۱۱۴۲ پروژه خاتمه پیدا کرده است.

در میان استان‌ها نیز آذربایجان شرقی، البرز و قزوین به ترتیب در طرح‌های ملی در استان بیشترین موفقیت را به دست آورده‌اند.

با توجه به همین گزارش، وزارتخانه‌های صنایع و معادن، جهادکشاورزی و ورزش و جوانان در زمینه عملکرد از سایر دستگاه‌ها پیشی گرفته‌اند.