گسترش روابط براساس  مرزهای آباد و امن

همکاری‎های ایران و پاکستان در تامین امنیت مرزها، بحث خط لوله گازی و تقویت همکاری‎های اقتصادی تهران-اسلام‌آباد، اهمیت سفر روز یکشنبه نوازشریف، نخست‌وزیر پاکستان به تهران را بیش از پیش جلوه‏گر می‎کند. جمهوری اسلامی ایران، پاکستان را دوست نزدیک خود می‏داند و دولت جدید ایران نیز خط مشی خود را بر بهبود و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه قرار داده است. نوازشریف روز یکشنبه وارد تهران شد و پس از ورود در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد مورد استقبال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری قرار گرفت. او سپس با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایرنا»،حسن روحانی در این دیدار، مرزهای دو کشور را طولانی و مهم خواند و خواستار توسعه روابط و همکاری‎های فرهنگی و اقتصادی میان دو کشور به‌ویژه در استان‎های مرزی شد. رئیس‌جمهوری در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان با بیان این مطلب که تنظیم روابط باید بر مبنای امنیت و آبادانی در مرزهای دو کشور برقرار شود، تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا مرزهای ایران و پاکستان از نظر ریلی، جاده‎ای و فیبرنوری به هم متصل شوند.»

رئیس‌جمهوری با بیان این مطلب که حوادث ناگوار مرزی اخیر میان دو کشور، افکار عمومی ایران و پاکستان را تحت‌تاثیر قرار داده و متاثر کرده، افزود: «اهتمام بیش از پیش دولت پاکستان به کنترل و امنیت مرزها روند توسعه در منطقه و پاکستان را سرعت خواهد داد.» همچنین روحانی با بیان این مطلب که ایران سرمایه‌گذاری عظیمی در خط لوله گاز میان دو کشور - که به خط لوله صلح معروف است - کرده و تمام تعهدات خود را به‌خوبی انجام داده است، گفت: «ایران علاقه‌مند است تا با اجرای تعهدات متقابل، سطح روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه پاکستان را به سطح عالی ارتقا دهد. » او همچنین با تاکید بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان ادامه داد: «از سوی جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای گسترش روابط همه‌جانبه به‌ویژه فرهنگی و اقتصادی با پاکستان وجود ندارد.» نوازشریف نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و مذهبی خوب دو کشور ابراز امیدواری کرد، سفر او و مقامات پاکستانی به تهران فصل جدیدی را در توسعه و تحکیم روابط دو کشور باز کند. او با بیان این مطلب که پاکستان در از بین بردن گروه تروریستی موسوم به جندالله با ایران همکاری‌های کامل و خوبی را انجام داده است، گفت: «دولت و ملت پاکستان مصمم‎اند تا با ایران در زمینه حذف گروه‌های تروریستی به‌ویژه جیش‌العدل همکاری‌های لازم را داشته باشند.»

نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به ظرفیت‌های عالی و فراوان همکاری میان دو کشور تاکید کرد دولت پاکستان نیز معتقد است باید سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور متناسب با ظرفیت‌های موجود ارتقا یابد. نوازشریف با بیان این مطلب که دولت من مصمم است موانع موجود برای اجرای پروژه خط لوله گاز میان دو کشور را برطرف کرده و این پروژه را مجددا احیا کند، ابراز امیدواری کرد سطح مبادلات تجاری دو کشور در آینده‌ای نزدیک بیش از پیش افزایش یابد. او با اشاره به کمبود برق در پاکستان از جمهوری اسلامی ایران خواست تا در جهت تامین برق به این کشور کمک کند. نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته با اسحاق جهانگیری نیز دیدار و گفت‌وگو داشت.

به گزارش «ایرنا» در این دیدار جهانگیری به ظرفیت‏های فراوان دو کشور در حوزه اقتصاد اشاره کرد و خواستار ارتقای حجم مبادلات تهران و اسلام‌آباد تا رقم ۵ میلیارد دلار در سال شد. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: «یکی از موانع موجود در حوزه تجارت دو کشور، مسائل بانکی و مالی است و انتظار داریم بانک مرکزی پاکستان با همکاری بانک مرکزی و سایر بانک‎های تجاری ایران راهکارهای غلبه بر موانع موجود را پیدا کنند.» جهانگیری همچنین از نخست‌وزیر پاکستان خواست تا محدودیت‌های اعمال شده علیه برخی شرکت‎های فعال ایران، در پاکستان را مرتفع کند. نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار روابط دو کشور را تاریخی، فرهنگی و دیرینه ارزیابی کرد و گفت: یکی از اولویت‎های اصلی سیاست خارجی کشورش توسعه روابط همه‌جانبه با ایران است. نوازشریف همچنین تاکید کرد: «پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان، پروژه‎ای با اهمیت برای پاکستان است و ما در این سفر ضمن ارائه پیشنهادی جدید از همکاری‎های چندجانبه در حوزه نفت و گاز استقبال خواهیم کرد.» به دنبال این سفر، بسیاری از رسانه‎های پاکستانی به آن پرداخته و از اهمیت سفر نوازشریف به تهران سخن گفتند. در این زمینه، روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان نوشت که نخست‌وزیر پاکستان را در این سفر، هیاتی عالی‌رتبه متشکل از شخصیت‌هایی از جمله وزیر اقتصاد، وزیر نفت و منابع طبیعی این کشور همراهی می‌کنند و تعیین تکلیف پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، از جمله دستورهای کار سفر شریف به تهران است.