برای رسیدن به توافق کامل، متمرکز شده‌ایم

گروه دیپلماسی: ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه هدف اصلی از مذاکرات، رسیدن به صددرصد توافق است و نه حتی ۹۰ درصد اضافه کرد: «رسیدن به توافق جامع نهایی حتمی نیست.» این در شرایطی است که یک هفته تا آغاز مذاکرات سیاسی ایران و گروه ۱+۵ در نیویورک با هدف نگارش متن نهایی توافق جامع هسته‏ای با کشورهای غربی باقی مانده است و روز گذشته نیز مذاکرات کارشناسی میان دو طرف در حاشیه اجلاس بازنگری معاهده ان‌پی‌تی در نیویورک شروع به کار کرد. همچنین در آستانه مذاکرات، بحث درباره محتوای گفت‎و‎گوها در این دور از مذاکرات و چشم‌انداز رسیدن به توافق احتمالی، بار دیگر بالا گرفته است؛ در این رابطه سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه به جزئیاتی از مواردی که احتمالا این بار در وین مورد بحث قرار خواهد گرفت، اشاره کرده است. به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، موضوعات مربوط به «جزئیات بازرسی‎های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» و همچنین «محدودیت‎های احتمالی آتی بر فعالیت‎های هسته‎ای ایران»، دشوارترین موضوعاتی است که در مذاکرات مورد بحث قرار خواهد گرفت. ریابکف در مصاحبه‏ای با خبرگزاری «ریانووستی» گفته است: «تا پایان این دور، ما باید دست‌کم بر سر برخی از عناصر متن مشترک و جزئیات متن کلی توافقنامه نهایی به توافق برسیم.» به گزارش خبرگزاری مهر، حمید بعیدی‌نژاد، رئیس هیات کارشناسی مذاکره‌کننده ایران از هفته گذشته به همراه رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شرکت در اجلاس ان‌پی‌تی در نیویورک به سر می‎برند. مذاکرات ایران و ۱+۵ از هفته آینده ۲۳ اردیبهشت‌ماه در وین آغاز می‌شود و قرار است در این دوره از مذاکرات در گام نهایی طرفین وارد نگارش متن شوند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه با اشاره به مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در نیویورک گفت: «در چهارمین دوره مذاکرات سیاسی، نگارش متن برنامه جامع توافق با کشورهای غربی آغاز خواهد شد.» از سوی دیگر با وجودی‌که همه طرف‎ها بر تهیه پیش‌نویس توافق جامع تاکید دارند، اما آمریکا همچنان می‏گوید که رسیدن به توافق جامع نهایی حتمی نیست. به گزارش «ایسنا»، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به این پرسش که آیا نتایج نشست کارشناسان فنی بخشی از پیش‌نویس توافق هسته‌ای است یا خیر؟ گفت: «همان‌طور که ما برای پیش‌نویس توافق به جلو می‌رویم که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم و در دور بعدی مذاکرات کار روی پیش‌نویس را آغاز می‌کنیم. مسلما مدیران سیاسی در این مرحله مشارکت خواهند‌داشت، اما ما به یکسری ایده‌های کارشناسی و اطلاعات نیاز داریم. از این پس ما روی جزئیات پیش‌نویس کار خواهیم کرد.»

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا او در ادامه بدون در نظر گرفتن صلح‌آمیز بودن ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: «بخش زیادی از این کار فنی است. اینکه چگونه اطمینان حاصل کنیم ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و برنامه هسته‌ای‌اش کاملا برای اهداف صلح‌آمیز است، این نیازمند سطح بالایی از نکته‌های فنی است و باید از سوی کارشناسان ما، کارشناسان اتحادیه اروپا، گروه ۱+۵ و به طور قطع ایران اطلاع‌رسانی شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا او همانند وزیر امور خارجه ایران درخصوص موفقیت این توافق درصدی اعلام می‌کند یا خیر؟ گفت: «من فکر می‌کنم همان جوابی را بدهم که پیش از این مقامات آمریکایی گفتند. من درصد اعلام نمی‌کنم. ما هنوز تهیه پیش‌نویس را آغاز نکرده‌ایم. ما پیش از این نشست‌هایی را داشتیم که در آنها به موفقیت‌هایی دست پیدا کردیم اما نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره کنم این است که همان‌طور که در طرح اقدام مشترک آمده است تا زمانی که به صددرصد نرسیم بر سر هیچ چیز توافق نمی‌کنیم؛ بنابراین ما روی رسیدن به صددرصد تمرکز کرده‌ایم و سه ماه پیش‌رو تا پایان مدت زمان توافق اولیه سخت خواهد بود.» به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، این یک مذاکرات سخت با مسائل بسیار پیچیده است. او همچنین تاکید کرد که هیچ کس نباید فکر کند، این توافق قریب‌الوقوع است.

توافق ایران و آژانس درباره بازرسی از رآکتور اراک

همزمان بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در ایران به سر می‎برند در شرایطی که از روز گذشته بازرسی‎های خود را از معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان آغاز کردند، در جلسه‏ای که روز دوشنبه با مقامات ایرانی داشتند در رابطه با «نحوه انجام بازرسی از رآکتور اراک» به جمع‌بندی رسیدند. آخرین بازرسی که آژانس از معدن ساغند یزد داشته است مربوط به ۱۰ سال پیش است که بازرسان آژانس بر اساس پروتکل الحاقی از معدن ساغند یزد بازدید کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه رهیافت پادمانی اراک در سازمان انرژی اتمی ایران با حضور رئیس بازرسان آژانس برگزار شد.

پیشنهاد ایران در اجلاس بازنگری معاهده ان‌پی‌تی

همزمان با مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵، سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش هسته‌ای نیز در نیویورک در حال برگزاری است؛ در واقع نشست کارشناسی هسته‎ای در حاشیه این اجلاس انجام می‏گیرد. در این اجلاس رضا نجفی، سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‏المللی انرژی اتمی خواستار رفع هرگونه محدودیت و برخورد تبعیض‌آمیز در انتقال مواد و تجهیزات هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز شد. به گزارش «ایسنا»، نجفی که در سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش هسته‌ای در نیویورک سخنرانی می‎کرد، گفت: «تحقق کامل دستیابی به حق مسلم دولت‌های عضو در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای از اهداف بنیادین پیمان منع گسترش هسته‌ای است و باید سازوکار لازم برای پایبندی و احترام کامل همه کشورها از جمله دولت‌های توسعه یافته به این حق و تعهدات خود مبنی‌بر تسهیل انتقال مواد، تجهیزات و فناوری هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز اندیشیده شود.»

مذاکرات گسترده اقتصادی آمریکا و اروپا در تهران

همزمان با پیشرفت مذاکرات هسته‏ای ایران و کاهش برخی تحریم‎ها علیه جمهوری اسلامی، شاهد تحرک کشورهای غربی برای همکاری در بازارهای اقتصادی ایران هستیم. در این رابطه رادیو فرانسه در گزارشی به گسترش تجارت بین‌المللی و همکاری‏های صنعتی غرب با ایران پرداخته است. به گزارش شبکه خبر، پایگاه اینترنتی رادیو فرانسه در گزارش خود آورده است: «روسای شرکت‎های خودروسازی ایران و فرانسه به مدت ۱۰ ساعت در تهران بر سر توسعه صنعت خودرو ایران و همکاری‏های دوجانبه دو شرکت پژو و ایران خودرو با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر کرده‎اند.» منابع خبری در فرانسه نیز اعلام کرده‏اند شرکت‎های بزرگ آمریکایی و اروپایی از مدت‎ها پیش گفت‎وگوها و مذاکرات خود را با دولت ایران برای توسعه همکاری‎های اقتصادی آغاز کرده‏اند. به گزارش رادیو فرانسه شرکت‎های آمریکایی مختلف از جمله بوئینگ، کرایسلر، جنرال موتورز و سیسکو سیستمز، تلاش می‎کنند با لغو تحریم‏ها، سهمی از بازار ایران را کسب کنند. این منبع خبری درباره راهبرد جمهوری اسلامی برای گسترش روابط اقتصادی خارجی نوشته است: «دولت ایران اعلام کرده که شمار وابستگان اقتصادی سفارتخانه‏های خود را سه برابر افزایش می‏دهد و هدف از این اقدام توسعه مبادلات اقتصادی با کشورهای مختلف برای دوره پس از تحریم‏ها است.»