گروه دیپلماسی- سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که «ترو واریورانتا» معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس بازرسان این نهاد بین‌المللی هفته آینده برای بازدید از ساغند و اردکان به ایران سفر می‌کند. «بهروز کمالوندی» روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با «ایرنا» این سفر را در راستای اجرای توافق هفت‌بندی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی عنوان کرد. ارائه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان دو بند از توافق هفت‌بندی ایران و آژانس به شمار می‌آید. سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به سفر چند روز پیش هیاتی از آژانس به تهران گفت که این سفر نیز در قالب تفاهمات مربوط به ایران و آژانس بود و مسائل کلی توافقات پیگیری شد. کمالوندی اضافه کرد: «موضوع اصلی سفر رئیس بازرسان آژانس بازدید از کارخانه تغلیط اردکان و معدن ساغند یزد است که هفته آینده انجام می‌شود.»

سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بهمن‌ماه سال گذشته توافقی در هفت بند داشتند که از سوی ایران، ارائه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد، ارائه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان، تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده رآکتور (IR-۴۰) اراک، اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رسانیدن رهیافت پادمان برای رآکتور اراک، ارائه اطلاعات مورد توافق طرفین و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد را دربرمی‌گیرد.

ارائه اطلاعات مواد چشمه که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت یا غنی‌سازی نرسیده است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران و نیز ارائه اطلاعات و توضیحات به آژانس به‌منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه (EBW نسل جدید چاشنی‌های ایمن) دو بند دیگر این توافق است. بر اساس بیانیه مشترک ایران و آژانس، قرار است این هفت اقدام عملی تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ اجرایی شود و مدیرکل جزئیات اقدامات توافق‌شده را به شورای حکام آژانس ارائه کند.

در همین ارتباط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید بازرس ارشد این آژانس، گفت‌وگوهای غیررسمی در تهران برگزار کرده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، سرژگاس، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی یک نامه الکترونیک در این باره اعلام کرد: «واریورانتا به‌منظور گفت‌وگوهای غیررسمی به تهران رفت.» این سفر، بخشی از تماس‌های معمول میان آژانس و ایران بود. گاس در این باره گفت: «یوکیا آمانو مدیرکل آژانس طی چند هفته آینده، اطلاعات به‌روزرسانی شده در‌خصوص تحولات در ایران را به ۳۵ عضو شورای حکام آژانس ارائه خواهد کرد.»

اشاره او در این سخنان به گزارش سه‌ماهه آمانو بود که قرار است در ماه مه ارائه شود. براساس توافق ایران و آژانس ایران موافقت کرده است اطلاعات بیشتری در‌خصوص برنامه اتمی خود در اختیار آژانس بگذارد. تهران همواره اعلام کرده است برنامه اتمی این کشور صرفا اهداف صلح‌آمیز را پیگیری می‌کند. آژانس انرژی اتمی هیچگاه غیرصلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران را تایید نکرده است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر رئیس بازرسان آژانس به تهران گفت: «این سفر طبق توافقات میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران در حال انجام است و مشورت‌ها و گفت‌وگوهایی که میان آژانس و سازمان برقرار است روال خود را طی می‌کنند. گفت‌وگوهای فنی و تخصصی و مشورت‌ها ادامه دارد و در این باره جزئیات خاصی که بتوان منتشر کرد وجود ندارد.»

کارشناسان مساله اراک را حل شده می‌دانند

در همین ارتباط مارک فیتزپاتریک مدیر برنامه منع اشاعه و خلع سلاح موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک با اشاره به اینکه بیش از نیمی از فرصت ۶ ماهه قرار داده شده در توافق موقت هسته‌ای گذشته است، به جو مثبتی که در اثر پایبندی ۲ طرف به تعهدات خود ایجاد شده، اشاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این کارشناس ارشد مسائل هسته‎ای درباره مذاکرات وین و آغاز بررسی جزئیات توافق نیز می‎گوید پیشنهاد ایران برای طراحی مجدد رآکتور اراک، نشانه «نگرش عملگرایانه» ایران است و می‎افزاید بیشتر کارشناسان اینکه مساله اراک حل شده است، را پذیرفته‎اند.

فیتز پاتریک یکی دیگر از دلایل خوش‌بینی را روال مثبت گفت‌وگوهایی می‎داند که به‌صورت همزمان با مذاکرات وین، بین آژانس و تهران در جهت روشن شدن زوایای فنی برنامه هسته‎ای در حال انجام است و به گفته علی اکبر صالحی درباره دادن مجوز به آژانس برای بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین اشاره می‎کند. او اعتقاد دارد بحث‎های پیچیده‎تری از اراک و شفافیت، در آینده مطرح خواهد شد از جمله تعداد و وضعیت سانتریفیوژها، مدت زمانی که برخی از محدودیت‎ها ادامه خواهد داشت و سایت غنی‌سازی فردو.

همچنین نماینده عالی‌رتبه سازمان ملل در امور خلع سلاح ابراز امیدواری کرد که ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ قادر باشند در ماه‌های باقیمانده به توافق دست پیدا کنند. به گزارش «ایسنا»، آنجلا کین، نماینده عالی‌رتبه سازمان ملل در امور خلع سلاح در آغاز سومین نشست مشترک کمیته آماده‌سازی کنفرانس بازنگری ۲۰۱۵معاده ان‌پی‌تی در نیویورک ضمن اشاره به برخی وظایف این کمیته متذکر شد؛ یکی از پاسخ‌هایی که می‌توان به چالش موجود در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای داد این است که انتظارات را پایین‌تر بیاوریم و اهداف معتدل‌تری تعیین کنیم؛ اما زمانی که پای مشکلات به وجود آمده توسط سلاح‌های مخرب به میان می‌آید چنین پاسخی نامناسب است.

او یکی از این چالش‌ها را خلع سلاح کامل هسته‌ای جهانی دانست و آن را یک اولویت فوری خواند.کین در ادامه ابراز امیدواری کرد که کشورهای عضو گروه ۱+۵ و ایران قادر خواهند بود طی چند ماه‌ باقیمانده به یک توافق دست پیدا کند که می‌تواند اعتماد را به برنامه هسته‌ای ایران بازگرداند و ضمانت‌های لازم را به جامعه بین‌الملل بدهد.

آزادسازی ۳ میلیارد دلار از پول‌های‌ مسدود ایران

از سوی دیگر قائم‌مقام بانک مرکزی از واریز قسط چهارم و پنجم پول‌های بلوکه شده ایران، آزاد‌سازی ۲/۵ میلیارد دلار از توافق ۴ میلیارد دلاری ژنو تاکنون و ۳ میلیارد از دیگر منابع بلوکه شده خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، اکبر کمیجانی در نشست خبری دیروز شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در‌خصوص واریز اقساط پول‌های بلوکه شده ایران گفت: «تاکنون سه قسط آن به‌طور کامل به حساب ایران واریز شده و قسط چهارم و پنجم آزاد شده است، با احتساب آن ۵ قسط از ۸ قسط موجود آزاد شده که بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار است.» به گفته او علاوه‌بر پول‌های آزاد شده ۳ میلیارد دلار دیگر هم که از مسیرهای دیگری مسدود شده بود آزاد شده و در اختیار کشور قرار گرفته است؛ تاکنون ۲۳۰ میلیون دلار ال سی گشایش شده است.